نکاتی درباره خرید اینترنتی

بانکی دات آی آر: خرید اینترنتی، نوعی از خرید است که از طریق فروشگاه های اینترنتی انجام میگیرد. از جمله مهمترین و بزرگترین سایتهای خرید اینترنتی میتوان به ای بـِی(eBay) و آمازون (Amazon.com) اشاره کرد.

اولین بار در سال ۱۹۹۱ تیم برنرز لی(Tim Burners Lee ) تجارت الکترونیکی را پایه گذاشت. در سال 1994 که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد. در همان سال شرکت اسکیپ(NetScape) ارتباط امنیت لایه انتقال(SSL) را ابـداع کرد تا خرید اینترنتی از طریق این مقاوله نامه صورت پذیرد. شرکت  آلمانی اینترشاپ(Intershop) نیز فعالیتهای فروش اینترنتی خود را از همان سال آغاز نمود. شرکت آمازون.کام در 1995 و شرکت ای بـِی نیز در سال 1996 فعالیت آنلاین خود را آغاز کردند.

اغلب پرداختها در این فروشگاه های اینترنتی بوسیله ی ابزارهای پرداخت الکترونیک قابل انجام است. در چنین محیطهایی اغلب میتوان از کارتهای پرداخت الکترونیک، چه بصورت مجازی(که فقط در اینترنت قابل استفاده هستند) و چه بصورت فیزیکی استفاده کرد. فروشگاه های اینترنتی غالبا قابلیت تحویل پول در هنگام دریافت کالا را نیز دارند، اما معمولا در خریدهای اینترنتی جهانی چنین امکانی وجود ندارد.

فروشگاه های اینترنتی موفق، معمولا نخست باید اعتماد مشتری را جلب کنند تا به موفقیت دست یابند. هم قیمت کالا و هم کیفیت آن باید مناسب باشند، زیرا مشتریان در فضای مجازی به آسانی هر فروشگاهی را با سایرین مقایسه کرده و تا اطمینان حاصل نکنند، اقدام به خرید نخواهند کرد. خرید اینترنتی روز به روز در جهان گسترده تر و به صرفه تر میشودو اجازه ی مقایسه ی اسان کیفیت و قیمت کالاها با هم را میدهد. این امر رضایت مشتریان را بالا برده و آنها را بسوی انجام خرید از طریق اینترنت سوق میدهد. حتی در بسیاری موارد مشتری کالای مورد نیاز خود را در فروشگاهی می بیند اما از طریق اینترنت سعی در خرید ان میکند تا هرچه ارزانتر و به صرفه تر باشد. در برخی از نقاط جهان همچون آمریکا، فروشهای اینترنتی از فروش حضوری نیز گسترده تر شده و این امر عرضه کنندگان برآن داشته که علاوه بر عرضه ی فیزیکی کالا، ارائه ی اینترنتی آن را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

یکی از سایتهای موفق در زمینه ی خرید و فروش اینترنتی، سایت ای بـِی (eBay) است. این سایت با نوآوری خدمات و گستردگی پوشش توانسته از پیشگامان این عرصه باشد. تقریبا کمتر کالای را میتوان یافت که در این سایت بفروش نرسد. خرید از این سایت برای لاکثر کشورها ممکن است. در این سایت حتی کالاهای دست دوم نیز قابلیت عرضه دارد. در این سایت تمامی اطلاعات خرید و فروش ثبت  و خریداران و فروشندگان رتبه بندی میشوند تا  امکان سوءاستفاده های احتمالی وجود نداشته باشد.

برگرفته از Financial Times/Archive/History of e-business
مترجم: مهرداد دستورانی

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35584

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *