بانکی دات آی آر: چندی است بانک قرضالحسنه مهر ایران تک آهنگی را با صدای سالار عقیلی در فضای مجازی منتشر کرده است. بانک قرضالحسنه مهر ایران به مانند بسیاری از رقبای خود در ترانه این آهنگ به طور مستقیم به نام برندش اشارهای نکرده و مخاطبان فقط در انتهای تیزر متوجه ارتباط برند با آهنگ میشوند. ترانه این آهنگ مضامینی ملی و حماسی دارد. بانک قرضالحسنه مهر ایران قبل از انتشار این آهنگ، آگهی تلویزیونی را نیز منتشر کرده بود. بانک برای انتشار این آهنگ از رسانههای دیجیتال بهرهبرداری کرده است.
به منظور بررسی تک آهنگ بانک قرضالحسنه مهر ایران گفتگویی را با دکتر حسین خطیبی، عضو هیأت علمی دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن صنفی تبلیغات داشتهایم.
ترانه و موسیقی به عنوان یک رسانه تبلیغاتی
دکتر حسین خطیبی، عضو هیأت علمی دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن صنفی تبلیغات درباره تک آهنگ تبلیغاتی که چندی است توسط بانک قرضالحسنه مهر ایران درفضای مجازی با صدای سالار عقیلی منتشر شده، میگوید: ترانه و موسیقی به عنوان یک رسانه تبلیغاتی نه فقط در ایران بلکه در تمامی کشورها مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرد. اینکه برندها بخواهند در قالب ترانه مفاهیمی را به مخاطبان ارسال کنند، شیوه جالبی است.
در ایران استفاده از این شیوه سابقه طولانی دارد، در کشورمان همیشه وقتی میخواهند مفاهیمی در ذهن مخاطبان ماندگار شود، سعی کردهاند از ترانه و موسیقی مناسب استفاده کنند برای مثال در دوران جنگ و ایام مذهبی نمونههای زیادی از این ترانههای آهنگین و ماندگار منتشر شده است.
بنابراین به کارگیری این شیوه با فرهنگ مخاطبان ایرانی نیز هماهنگی خوبی دارد. چون آنها به خوبی با این شیوه انتقال پیام آشنا هستند. حال اگر برندی برای برقراری ارتباط با مخاطبان ترانهای را انتخاب و متناسب با آن ترانه موسیقی مناسبی را در نظر بگیرد، پیام تبلیغاتیاش راحتتر در ذهن مخاطبان باقی خواهد ماند.
خطیبی میگوید: آهنگ بانک قرضالحسنه مهر ایران نیز جالب توجه است و در ترانه آن از مفاهیم خوبی استفاده شده است. مفاهیم ملی به کار رفته شده در این آهنگ مطمئنا در یاد مخاطب ماندگار خواهد شد. به خصوص که برای این تک آهنگ موسیقی درست و جالبی نیز ساخته شده است. همچنین بانک قرضالحسنه مهر ایران از سالارعقیلی به عنوان خواننده این ترانه به درستی بهرهبرداری کرده و انتخاب مناسبی در این زمینه انجام داده است.
تک آهنگ، نظام ارزشهای بانک را به مخاطبان نشان میدهد
خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا تک آهنگ بانک قرضالحسنه مهر ایران میتواند اثرگذاری یک آگهی تبلیغاتی را برای این برند داشته باشد، میگوید: این تک آهنگ کارکرد و عملکردی به مانند یک آگهی تبلیغاتی برای برند نخواهد داشت اما میتواند مانیفست یا نظام ارزشهای حاکم در آن بانک را به مخاطبان نشان دهد. همان طور که گفتم بانک از طریق مفاهیم و کلمات به کار رفته در ترانه میتواند این ارزشها را به مخاطبان منتقل کند.
بنابراین ترانه و شعر در این سبک تبلیغاتی اهمیت ویژهای دارد. علاوه بر این، این سبک تبلیغاتی برای تمامی گروههای مخاطبانی که با بانک مهر ایران در ارتباط هستند، مناسب است. ترانه مورد نظر چون از مفاهیم ملی است امکان دارد آنقدر در ذهن مخاطبان باقی بماند که مخاطبان در ذهن خود آن را زمزمه کنند. اگر دقت کرده باشید بسیاری از ترانه تیتراژ فیلمهای تاریخی و ملی ناخودآگاه آنقدر توسط مخاطبان شنیده و دست به دست میشوند که انتقال مفاهیم داده و ماندگار شدهاند و تاثیر طولانی مدتی را از خود به جا گذاشتهاند.
رسانههای منتشرکننده تک آهنگ بانک مهر ایران
خطیبی درباره اینکه بهتر است برای انتشار تک آهنگ بانک قرضالحسنه مهر ایران از چه رسانههایی استفاده شود، میگوید: رسانههای دیجیتال این روزها به دلیل فراگیر و ارزان بودن مورد توجه بسیاری از برندها قرار گرفتهاند اما این تک آهنگ را میتوان به صورت کلیپ روی آگهی تلویزیونی و رادیویی نیز بهرهبرداری کرد. به هرحال این یک تک آهنگ است و بانک میتواند از طریق رسانههای مختلفی آن را منتشر کند.
بانک باید نسبت به انتشار این تک آهنگ برنامهریزی دقیقی داشته باشد و آن را مال خود کند. چون تشابه نام بانک با نام ایران و واژه های ملی باعث شده که اگر مخاطب لوگوی بانک را در انتها نبیند شاید متوجه ارتباط بانک با تک آهنگ نشود. گاهی نام بانک به گونه ای است که وقتی در ترانه به کار میرود، همراستا با اهداف تبلیغاتی آن قرار گرفته و مخاطب بدون دیدن لوگو نیز متوجه ارتباط آهنگ با برند میشود.
بنابراین بانک قرضالحسنه مهر ایران چون به طور کامل در ترانه از نام خود استفاده نکرده باید از طریق شیوه انتشار مفاهیم ترانه این آهنگ را به اهدافش وصل کند. بانک میتواند از رسانههای مختلف دیگری نیز برای انتشار بهرهمند شود، برای مثال بانک به عنوان آهنگ پیشواز تلفنهای خود میتواند از این تک آهنگ استفاده کند یعنی آنقدر باید پخش شود تا مخاطب به محض شنیدن این تک آهنگ نام بانک را در ذهناش تداعی کند. به نوعی بانک باید کاری کند که بار عاطفی این تک آهنگ به نامش متصل شود.
کم رنگ بودن بار تبلیغاتی تک آهنگ
خطیبی درباره پیامدهای دیگر کم رنگ بودن بار تبلیغاتی این تک آهنگ می گوید: باید در نظر داشته باشید که نیامدن نام بانک در ترانه این تک آهنگ و دور شدن بار تبلیغاتی آن به انتشارش توسط مخاطبان کمک خواهد کرد. این شیوه عملکرد باعث خواهد شد که مخاطب این تک آهنگ را به طور روزمره گوش دهد.
مطمئنا اگر نام یا لوگویی از بانک کنار این تک آهنگ به طور مستقیم منتشر شود، مخاطبان ایرانی به راحتی اقدامی برای انتشار آن نخواهند کرد. معمولا مخاطبان سعی میکنند به ابزاری برای تبلیغات برندها تبدیل نشوند و از این اتفاق دوری میکنند، مگر اینکه تبلیغ آنقدر جذاب باشد یا برای آنها فایدهای برساند.
بنابراین بانک باید از لحاظ بصری این آهنگ را به نامش وصل کند وگرنه فقط تک آهنگی را منتشر کرده و هزینهای برای آن پرداخته است. به هرحال باید از بودجهای که صرف کرده به نفع افزایش آگاهی از برندش بهرهبرداری کند.
حضور سالار عقیلی در تک آهنگ بانک
سالار عقیلی به دلیل اجرای بسیاری از آهنگهای حماسی و ملی برای اجرای این آهنگ انتخاب درستی است. مخاطبان نیز این خواننده را با چنین آهنگهایی میشناسند و با صدای او ارتباط برقرار میکنند. به هرحال این تک آهنگ را هر خوانندهای میتواند بخواند اما انتخاب کسی که به ماندگاری ترانه و ارتباط مخاطبان کمک زیادی کند، اهمیت فوقالعادهای دارد که سالارعقیلی در این باره انتخاب درستی است.
خطیبی در پایان میگوید: بانک قرضالحسنه مهر ایران با انتشار این تک آهنگ یک اثر هنری تولید کرده که با برنامهریزی دقیقتر و درستتر میتواند از این اثر هنری به نفع خود بهرهبرداری کند. اگر بانک برای این آهنگ برنامهریزی نداشته باشد، فقط اثری تولید کرده و باید خودش استفاده کند. بانک از کارکنان خود نیز میتواند در جهت انتشار بیشتر آهنگ استفاده کند. به هرحال استفاده از این شیوه تبلیغاتی میتواند برای بسیاری از برندها جالب توجه و موثر باشد.
لینک آهنگ تبلیغاتی بانک قرضالحسنه مهر
منبع: فرصت امروز