فروش به زبان ساده، مبادله اطلاعات بین فروشنده و خریدار است. یک فروشنده خلاق و ماهر کسی است که به بهترین نحو بتواند اطلاعات مربوط به نیاز مشتری را کسب کرده و سپس اطلاعات مربوط به محصول خود را در اختیار وی قرار دهد.به بیان دیگر فروشنده نخست نیازهای خریدار را شناسایی و تجزیه و تحلیل میکند، سپس خصوصیات و مزایای استفاده از محصول را به خریدار اعلام کرده، به سوالها و انتقادهای وی پاسخ میدهد و در نهایت قرارداد فروش را منعقد میکند.
براین اساس یک فروش موفق دارای پنج مرحله به شرح زیر است :
۱- مرحله شروع فروش
در این مرحله فروشنده سعی دارد توجه خریدار را جلب کند. به طور معمول روشهایی که برای شروع فروش به کار گرفته میشوند، شامل چهار دستهاند:
روش تشخیص:در این روش باید مشخصات شخص مشتری مانند نام مشتری را بدانید و از آن مشخصات برای شروع مذاکرات استفاده کنید. این روش، احساس تشخص و معروفیت را در مشتری تقویت میکند و از اینکه به او توجه ویژهای دارید احساس رضایت میکند. ضمن اینکه این روش باعث ایجاد فضای دوستانه نیز میشود .
روش مستقیم: در این روش بدون هیچ مقدمهای فروشنده به اصل مطلب میپردازد و معمولا مستقیما پیشنهاد فروش کالا یا خدمت را به خریدار میدهد. نکته مهمی که در این نوع فروش وجود دارد این است که اگر خریدار درخواست فروشنده را رد کند، فروش از دست میرود .
روش مصرفی کالا یا خدمت: فروشنده در این روش نقش اطلاعرسانی را راجع به کالا یا خدمت بازی میکند و در صورتی که فروش هم صورت نگیرد، تلاش فروشنده به هدر نرفته، زیرا حداقل نتیجه این روش این است که مشتری یکبار با محصول آشنا شده است .
روش نظرخواهی: در واقع میتوان گفت این روش یک روش هوشمندانه برای جلب نظر مشتری به کالا یا خدمت و بیان یک پیشنهاد از طریق نظرخواهی مشتری درباره محصول است.
نکته حائز اهمیت در چهار روش بالا این است که یک مکالمه فروش به نوعی آغاز شود که باعث جلب اعتماد مشتری و ایجاد یک رابطه مستحکم و پایدار شود .
۲- مرحله شناسایی نیازها
بعد از مرحله شروع صحبت با مشتری، نوبت به شناسایی نیاز مشتریان به کالا یا خدمت شماست و فروشنده باید تلاش کند تا با اظهارات مشتری پی به ریشه نیاز آنها ببرد. این نیازها مجموعه علائمی را به فروشنده میدهد که به علایم خریدار مشهورند. بنابراین فروشنده موفق شخصی است که بتواند به درستی نیاز مشتری را تشخیص دهد .
۳- شناساندن ویژگیها، مزایا و منافع محصول
پس از اینکه شما نیاز مشتری را تشخیص دادید، نوبت به ارایه کالا، مزیت و منفعت محصول شما به مشتری میرسد. در این مرحله لازم است که فروشنده اطلاعات کافی راجع به محصول و مزایا و منافع آن داشته باشد. بنابراین پیشنهاد فروش باید همراه با اطلاعاتی راجع به ویژگیها، مزیتها و منافع محصول باشد. ویژگیها در واقع خصوصیات منحصر به فرد یک محصول است، مزایا همان عملکرد بهتر محصول منحصر به فرد است و منافع بیانکننده کارآیی ایجاد شده از مزیت محصول برای مشتری است که معمولا باعث ایجاد انگیزه خرید در مشتری میشوند .
۴- پاسخگویی به انتقادها و ایرادهای مشتری
بعد از انجام مراحل موفق، معمولا برای مشتریان سوالاتی پیش میآید یا ایرادات و انتقاداتی در مورد محصول مطرح میکنند که این سوالات و ایرادات معمولا به سه دسته تقسیم میشوند :
الف) سوال برای اطلاعات بیشتر
ب) اعتراض در مورد قیمت
ج) قانع نشدن مشتری
در حالت اول شما باید جوابهایی به مشتری بدهید که تمام ویژگیها، مزایا و منافع محصولتان را پوشش دهد. در حالت دوم، اعتراض مشتری نسبت به قیمت نشاندهنده تمایل وی برای خرید محصول است.
بنابراین تلاش کنید تا با توضیح در مورد مزایا و منافع محصول، اعتراض قیمت را به تصمیم خرید تبدیل کنید. در حالت سوم اگر مشتری در مورد خرید محصول قانع نشده باشد و از شما درخواست فرصت بیشتر برای تصمیمگیری کند، بهتر است با پرسیدن سوالهای بیشتر دلیل واقعی قانع نشدن یا انصراف او را پیدا کند.
۵- نهایی کردن فروش
در آخرین گام به مرحله درخواست برای سفارش میرسید. برای این کار راههای مختلفی وجود دارد که به چند مورد اشاره میشود:
الف) روش سوال مستقیم: مستقیما از مشتری بپرسید که آیا مایل به دریافت کالا هست یا خیر؟
ب) روش سوال غیرمستقیم: در این روش ذهن مشتری را از سوال مستقیم به سوال غیرمستقیم معطوف میکنیم و سپس معامله را انجام میدهیم. یکی از راههای متعارف این است که به مشتری حق انتخاب بدهید. مثلا از او بپرسید چه رنگی از محصول را دوست دارید برایتان بستهبندی کنم؟ کاربرد دیگر این روش زمانی است که مشتری در خرید دودل باشد. در این هنگام هرگز نباید از سوالات مستقیم در مورد خرید کالا استفاده کرد .
ج) روش فرصت استثنایی: در این روش میتوان شرایط خاص را برای مشتری ایجاد کرد که او را تشویق به خرید کند.
به عنوان مثال تخفیفهایی که فروشندگان لباس برای تغییر فصول ارایه میدهند جزو این روش هستند.
د) کمک گرفتن از دیگران: در آخرین مرحله اگر هیچکدام از روشهای به کار رفته شما موثر واقع نشد، میتوانید مشتری را به همکاران خبره یا مدیر خود معرفی کنید تا فرصت فروش به دست آمده را از دست ندهید.
نکته مهمی که راجع به چهار روش بالا وجود دارد، این است که وقتی مشتری قانع شده و در حال تصمیمگیری نهایی است، بهتر است کمی به او فرصت دهید و خودتان را به آمادهسازی فیزیکی برای مقدمات عقد قرارداد مشغول کنید .
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:
=================
- رویارویی با غول وحشتناک ایرانی + عکس
- مسکن مهر به ونزوئلا رسید
- از پوز چه می دانید؟
- ده توصیه ی مهم امنیتی از مشهورترین هکر جهان
- تصاویری بی نظیر از زیباترین غار دنیا!
- حوادث عجیب/ از دست دادن وام سرنوشتساز
- ۸ گام طلایی برای جذب مشتری
- قرض الحسنه چیست و از کجا آمد؟
- مشاهده تراکنش کارت های بانک رفاه از طریق موبایل
- لیگ برتر ایرانسلی شد
- محاکمه مبارک و چند سوال اساسی+تصویر
- توئیتر تر و تازه می شود
- مقایسه سرگرمی های جوانان دیروز و امروز (۲)
- ۵ نکته در رابطه با بازاریابی بیمه
- ۱۵ نکته برای امنیت در استفاده از خودپرداز
- استاد و شاگرد مخصوصش
- پول يارانه نقدي از كجا ميآيد؟
- گاهی اتوبوس از ب ام و هم بهتر است!
- یک شهر در امریکا به فروش می رسد + عکس
- روستای اسرار آمیز میمند زیر خروارها خاک +تصویر
- یک پاپاسی هم پول نداریم !
- مقایسه سرگرمی های جوانان دیروز و امروز (۱)
- گزارش تصویری / ساحل جلبکی در چین
- نرم افزارهای مفید برای ویندوز+لینک دانلود (۲)
- ایرانی بودن تنها افتخار ماست!
- معرفی برترین بانک های ایرانی
- ۱۰ سایتی که باید پیش از مرگ ببینید
- ماچوپیچو, یکی از عجایب هفتگانه دنیای متمدن
- نرم افزارهای مفید برای ویندوز+لینک دانلود (۱)
- گروه ۸ را چقدر می شناسید؟
- سپرده طلا,شرعی یا غیر شرعی وسوسه این است
- ۱۰ کاربرد لینوکس برای زندگی بهتر؛ زندگی به سبک پنگوئنی
- بانک مرکزی به بانک آریا مجوز نداد
- شکردشت عروس زیبای تالش+تصویر
- ۹ وجه تمایز كارآفرینان موفق و ناموفق
- ۱۰ اقتصاد برتر نوظهور در دنیا
- خودروهایی که چینی ها با مهارت تمام کپی کرده اند + عکس
- چرا از وقت خود به درستی استفاده نمی کنیم؟
- ۹ روش فروشگاه ها برای وادار کردن شما به خرید بیشتر
- ساعت کار شعب بانک سامان در ماه مبارک رمضان
- ۹ آنتی ویروس رایگان + لینک دانلود
- معروفترین افرادی که از راه غذاثروتمند شدند+عکس
- در دستگاه خودپرداز چه خبر است؟
- استخدام بشرط زبان ریختن وظاهرخوب…
- پانزده راه جدید برای لذت بردن از فایرفاکس! – ۳
- پرسپولیس بیشتر از استقلال می ارزد!!
- ۱۱ رمز موفقیت از زبان بانوی اول فیس بوک – 2
- ۷ حسن و ۴ عیب تبلیغات تلویزیونی
- پانزده راه جدید برای لذت بردن از فایرفاکس! – ۲
- گزارش/ یارانه نقدی خانوارها کجا خرج می شود؟
- گزارش تصویری/ آکوا تاور، آسمان خراشی شگفت انگیز در شیکاگو
- پانزده راه جدید برای لذت بردن از فایرفاکس! – ۱
- کوری بنری، پدیده ای عجیب در بازاریابی اینترنتی
- گشايش نماد بانك گردشگري در فرابورس از ۵ مرداد ۹۰
- پس از ۱۵ سال جايگاه نوکيا به اپل رسيد!
- ۱۱ رمز موفقیت از زبان بانوی اول فیس بوک – ۱
- گرانقیمت ترین مربیان فوتبال دنیا + عکس
- تاریخچه بزرگترین کافی شاپ زنجیره ای جهان،نماد کارآفرینی!
- ۱۰ کار جالب که اپل می تواند با پولهایش انجام دهد !
- اوباما در بدهی های خود غرق می شود یا در بحران اقتصادی اروپا؟