شیوع ویروس کرونا فاجعهای است که پیامدهای گسترده و طولانی مدتی را برای بشریت و اقتصاد جهانی در پی خواهد داشت. همزمان با شیوع بیشتر کرونا در سراسر جهان، شرکتهای بیشتری هم به دلیل اختلال در زنجیره تأمین و کاهش تقاضای مشتری اهداف مالی خود را از دست می دهند.
هنوز مشخص نیست که این بیماری همه گیر چه مدت ادامه خواهد داشت، چرا که هنوز واکسنی برای مبارزه با آن و هیچ درمان تایید شدهای برای کاهش سرعت عوارض آن بر روی بدن انسان وجود ندارد. آنچه روشن است اینست که ویروس کرونا به شدت اکثر مشاغل را برای ماهها، یا حتی سالها، تحت تأثیر قرار خواهد داد. در نتیجه این یک رویداد کوتاهمدت نخواهد بود، بنابراین مشاغل باید برای پیامدهای طولانی مدت آن آماده شوند. با این رویکرد، ضروری است که بنگاههای اقتصادی برای گذر از این دوران در فرآیندهای عملیاتی خود تغییر ایجاد کنند.
با مختل شدن رفت و آمدها و مراجعات حضوری در نتیجه ویروس اپیدمیک کرونا، ارزش تکنولوژی اطلاعات و تحول دیجیتال نشان داده است؛ در این راستا ماه گذشته، نتیجه نظرسنجی موسسه بینالمللی اطلاعات (International Data Corporation (IDC)) از 32 تن از مدیران اجرایی 10 صنعت مختلف نشان میدهد که مهمترین اثر مثبت ویروس کرونا ایجاد شناخت گسترده از ارزش تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات در بین کلیه کارمندان بوده است.
با شناخته شدن ارزش تحول دیجیتال، سازمانها باید از این فرصت برای تسریع این تحول استفاده کنند. مهترین تحول دیجیتالی که کسب و کارها در این روزها به آن نیاز دارند احراز هویت دیجیتال است. تحولی که کسب و کارها همواره برای انتقال از شیوه سنتی و الکترونیکی به شیوه دیجیتال و حذف مراجعات حضوری نیازمند آن بودند. با این تحول تعامل شرکتها با مشتریان خود بر روی صفحه نمایش و نه به صورت حضوری رخ میدهد. این تلاشها برای ایجاد تحول دیجیتال با ایجاد حسابهای کاربری جدید آنلاین آغاز میشوند و با تأیید هویت دیجیتالی که یک راهحل کمتر شناخته شده است ادامه مییابد.
همزمان با این تغییرات، حجم تقاضا برای احراز هویت دیجیتال از طرف سیستم بانکداری، خدمات مالی و بازیهای آنلاین طی چند هفته گذشته 20 الی 100 درصد افزایش داشته است. با این حال بسیاری از شرکتها هنوز هم از کاربران میخواهند که برای ایجاد یک حساب کاربری جدید یا انجام تراکنشهای روزمره، به شعب فیزیکی ادارات یا فروشگاهها مراجعه کنند. این روند، مخصوصاً در حال حاضر، امری دشواری است زیرا بسیاری از ما اکنون در خانه قرنطینه هستیم و طرح فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت میکنیم.
اما سازمانهایی که خدمات و محصولات خود را به صورت کامل آنلاین عرضه میکنند، موقعیت بسیار بهتری دارند؛ چه این اپیدمی کوتاهمدت باشد و چه بلندمدت. بروز تحول دیجیتال صنایع زیادی را در بر میگیرد، اما با احراز هویت دیجیتال، مفهومی عملی وکاربردی را بوجود میآورد، زیرا شرکتهای مدرن را قادر میسازد تا روند ارائه خدمت به مشتری را یکپارچه کنند. این امر باعث میشود تا کاربران بتوانند حسابهای کاربری جدیدی را ایجاد کرده و از طریق تلفنهای هوشمند و رایانه های خود هر روز هفته و به صورت 24 ساعته، تراکنشهای خود را انجام دهند؛ بدون اینکه مجبور شوند حتی به یک شعبه فیزیکی مراجعه کنند.
طی چند سال گذشته، استفاده از چنین زیرساخت احراز هویت دیجیتال در صدر لیست امور اولویتدار شرکتهای حوزه فناوری بوده است. اما ویروس کرونا نیاز به این تحول دیجیتالی را بیش از پیش تسریع کرده است و بکارگیری احراز هویت دیجیتال را از امری اختیاری به تغییری اجباری تبدیل کرده است.
یوآیدی نیز که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و به کارگیری الگوریتم تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection) زیرساخت احراز هویت دیجیتال (eKYC) را توسعه داده است تلاش میکند با تسریع در همکاری با شرکتها و سازمانهای مختلف مقابله با شیوع ویروس کرونا را شدت ببخشد.