ویندوز چگونه ویندوز شد؟!

باورش شاید کمی سخت باشد اما امروز سی سال می گذرد از روزی که برای اولین بار ویندوز به خانه های اهالی تکنولوژی پا گذاشت.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، امروز و بعد از سی سال از عرضه این محصول به مرور تکامل یافته ی مایکروسافت کمتر کسی است که اهل کامپیوتر و اینترنت باشد و اسم ویندوز را نشنیده باشد.

گزارش پیش رو خیلی کوتاه، مختصر و مفید این سی سال را بررسی کرده است. از روز اول تا امروز:

۱. ویندوز ۱.۰ در نوامبر ۱۹۸۵، دو سال پس از اولین نمایش عمومی آن توسط بیل گیتس به بازار عرضه شد. خیلی سریع هم با شرکت های سازنده کامپیوترهای MS-Dos هماهنگ شد.

۲. ویندوز حدود دو سال پس از عرضه ویندوز مک اپل در ژانویه ۱۹۸۴ به بازار عرضه شد. ویندوز مک فولدر بندی خاص خود را داشت و بدون وجود خط فرمان بود.

۳. ویندوز ۲.۰ در دسامبر ۱۹۸۷ عرضه شد و ضمن دارا بودن تمامی امکانات ویندوز قبلی از امکاناتی مثل صفحه کلید پیشرفته تر و امکان کوچک نمایی و بزرگنمایی پنجره هم بهره می برد.

۴. ویندوز ۲.۱ در می ۱۹۸۸ عرضه شد که در دو مدل بود و هر یکی از آنها برای یک مدل خاص از پردازشگرهای اینتل طراحی شده بود.

۵. ویندوز ۳ در می ۱۹۹۰ عرضه شد این نسخه از ویندوز به معنای واقعی اولین نسخه موفق از سیستم عامل ها نام گرفت. این نسخه از ویندوز با قابلیت های فنی بالاتری ساخته شد، بطوریکه دارای مدیریت حافظه بهتر و توانایی اجرای برنامه های MS-DOS در پنجره های خودشان بود.

۶. ویندوز ۳.۱ در ماه مارس سال ۱۹۹۲ عرضه شد. پلت فرم این ویندوز از ثبات بیشتری برخوردار بود و پشتیبانی بالاتری از تایپوگرافی و چندرسانه ای ها داشت. این ورژن همچنین اولین ورژنی بود که روی یک CD-ROM فروخته شد.

۷. ویندوز ۹۵ در آگوست سال ۱۹۹۵ عرضه شد. در واقع این نسخه از ویندوز معرفی اولیه ای از همه کانسپت های امروزی ویندوز داشت که از جمله آنها می توان به دکمه شروع و نوار وظیفه اشاره کرد. این نسخه از ویندوز خیلی زود محبوبیت زیادی یافت و روی بسیاری از کامپیوترها نصب شد.

۸. ویندوز ۹۸ در ماه می ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد. این عرضه همزمان با جان گرفتن اینترنت بود و همه گیری زیادی پیدا کرد.

۹.  وقتی در فوریه سال 2000 ویندوز 2000 عرضه شد مایکروسافت آن را سیستم عاملی ایمن و حرفه ای نامید. اما خیلی زود مشخص شد که این ویندوز یک کابوس امنیتی است و تقریبا هر ماه اشکالی از آن در می آمد که تا سال 2010 دیگر پشتیبانی ها از آن کم شد.

۱۰. ویندوز ME در سپتامبر سال 2000 عرضه شد و در برابر ویندوز 2000 که برای استفاده ی حرفه ای و مصارف کاری طراحی و اجرا شده بود، این ویندوز برای کاربران خانگی بود که البته باعث سردرگمی و نارضایتی کاربران خانگی هم شد.

۱۱. در نوامبر سال ۲۰۰۰ بیل گیتس نمونه ی اولیه ی تبلت پی سی را معرفی کرد که ورژنی اصلاح شده از ویندوز را اجرا می کرد. اما متاسفانه مایکروسافت کمی جلوتر از زمان خود بود چون تبلت ها تا ده سال بعد از آن که اپل آیپد را معرفی کرد، در میان مردم شناخته نشدند.

۱۲. در ماه مارس ۲۰۰۱ اپل Mac OS X 10.0 را معرفی کرد که هم زیبا بود و هم تمامی امکانات سیستم عامل مک را پوشش می داد.

۱۳. ویندوز XP در سال2001 آمد تا تحسین همه منتقدان را در پی داشته باشد.این ویندوز سریعتر، آسانتر، زیباتر و دارای ثبات بیشتری بود. پس تعجبی ندارد که هنوز هم خیلی ها از ویندوز XP حمایت می کنند.

۱۴. در سال ۲۰۰۷ بود که ویندوز ویستا عرضه شد که البته بعد از سال ها انتظار طرفداران مایکروسافت رضایتشان را برآورده نکرد.

۱۵. ویندوز۷ در اکتبر سال ۲۰۰۹ عرضه شد و بسیاری از اشکالات ویندوز ویستا را برطرف کرد. این ویندوز هم از نظر گرافیکی و هم از نظر کاربری بسیار استاندار بود، بطوریکه همین الان طرفداران بسیار زیادی دارد.

۱۶. نوامبر ۲۰۱۰ بود که مایکروسافت ویندوز فون ۷ را عرضه کرد که برای تلفن های همراه استفاده می شود.

۱۷. ویندوز ۸ در اکتبر ۲۰۱۲ کانسبت لایو تایل را به دسکتاپ ها تبلت ها آورد. مایکروسافت با ویندوز ۸ در تلاش بود تا سیستم عاملی را عرضه کند که طیف وسیعی را پوشش دهد.

۱۸. در همین ماه، مایکروسافت ویندوز فون ۸ را عرضه کرد که

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35584

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *