۶ راز جذابیت بازی های رایانه ای


شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک بازی رایانه ای بشدت مجذوبتان کند و ساعت ها پای آن بازی بنشینید. شاید هم در اتوبوس، مترو یا سالن انتظار مطب پزشک دیده باشید که عده ای بی تفاوت به آنچه در کنارشان می گذرد، غرق در بازی گوشی یا تبلت خود شده اند اما براستی چرا بعضی بازی های رایانه ای این قدر جذاب و حتی اعتیادآور است؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک بازی رایانه ای بشدت مجذوبتان کند و ساعت ها پای آن بازی بنشینید. شاید هم در اتوبوس، مترو یا سالن انتظار مطب پزشک دیده باشید که عده ای بی تفاوت به آنچه در کنارشان می گذرد، غرق در بازی گوشی یا تبلت خود شده اند اما براستی چرا بعضی بازی های رایانه ای این قدر جذاب و حتی اعتیادآور است؟

هر ساله انبوهی از بازی های مختلف ویژه کنسول، رایانه یا گوشی همراه به بازار می آید. در این میان برخی بازی ها بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار می گیرد. با این که عواملی نظیر تبلیغ چهره به چهره تاثیر زیادی در موفقیت این بازی ها دارد، اما تقریبا همه بازی های موفق، دارای خصوصیات مشترک هستند. این ویژگی ها بر پایه نیازها و ویژگی های ذهن انسان شکل گرفته اند. طراحان بازی های رایانه ای با اطلاع از این خصوصیات، ساختار بازی های خود را طراحی می کنند. اطلاع از این موارد می تواند بخش بزرگی از موفقیت یک بازی رایانه ای را رقم بزند. بیایید به بررسی این ویژگی ها بپردازیم.

۱. داستان

حتی انسان های اولیه نیز علاقه زیادی به قصه و قصه گویی داشتند. در واقع داستان گویی بخشی مشترک در همه فرهنگ های بشری از دیرباز تاکنون بوده است. با این که داستان برخی بازی های رایانه ای به هیچ وجه جذاب نیست، اما شکی نیست که وجود یک داستان و سناریوی خوب، یکی از اصلی ترین عوامل انگیزش بخش کاربران برای انجام و ادامه یک بازی خواهد بود. اشتیاق برای دانستن این که بعدا چه اتفاقی می افتد، همیشه یکی از اصلی ترین دلایل جذب مخاطب در فیلم ها و سریال های تلویزیونی بوده و بازی های رایانه ای نیز از این قاعده مستثنا نیست.

برای نمونه ساختار اپیزودی بازی باران سنگین (Heavy Rain) یکی از اصلی ترین دلایل جذب مخاطب آن است. خلاصه این که داشتن سناریوی مشخص برای ادامه بازی می تواند عاملی مهم در جذب کاربر باشد.با این که داستان یک فیلم تنها حدود دو ساعت به درازا می انجامد، فهمیدن داستان یک بازی ممکن است ساعت ها طول بکشد و به همین دلیل است که بسیاری از کاربران این بازی ها معتادگونه پای این بازی ها می نشینند.

۲. فهرست کارهایی که باید انجام شود

یکی از ویژگی های دیگر علاقه مندان بازی های رایانه ای، اشتیاق آنها برای انجام ماموریت های مشخص شده در بازی است. وقتی در ابتدای بازی فهرستی از ماموریت ها در اختیار کاربر قرار می گیرد، آنها توانی دوچندان می یابند تا ماموریت های تعیین شده را با موفقیت به انجام برسانند.

این مساله ریشه در ذهن آدمی دارد. هر گاه انسان یکی از کارهای تعیین شده (خرید روزانه، کارهای اداری یا ماموریت های معین شده در بازی) را به انجام می رساند، حس لذتی به او دست می دهد و برای ادامه مسیر و انجام موارد دیگر مشتاق تر می شود.

در برخی بازی ها، امکان ذخیره بازی تنها وقتی فراهم است که کاربر فهرست ماموریت های آن مرحله را به انجام رسانده باشد. بازی Mass Effect۲ را باید نمونه ای بارز از این بازی ها دانست. در این بازی نه تنها تعدادی اهداف اولیه و ثانویه برای کاربر تعیین می شود، بلکه انبوهی از تکالیف دیگر برای او وجود دارد.

در واقع در این بازی، هر قدر تکالیف معین شده را به انجام برسانید، باز هم کارهای دیگری وجود دارد و همین ویژگی ساعت ها موجب نشاندن بسیاری از کاربران پای کنسول بازی خواهد شد.

۳. لذت کشف

انسان ها از گذشته تاکنون همیشه شیفته کاوش و اکتشاف سرزمین ها و مناطق ناشناخته و دوردست بودند. همین اشتیاق، بسیاری را به بلندترین کوه ها و اعماق اقیانوس ها و حتی کره ماه کشانده است. بسیاری از طراحان بازی های رایانه ای از این اشتیاق غریزی انسان در طراحی داستان بازی های خود استفاده می کنند.

فرض کنید پس از چند ساعت بازی و تلاش به مرحله ای می رسید که یک نقشه گنج برایتان پدیدار می شود. در این صورت آیا واقعا می توانید دست از بازی بکشید و سراغ کارهای دیگر بروید؟ در برخی بازی ها، داستان بازی، مستقیم سراغ حس کاوشگری انسان برای سرزمین های جدید می رود. برای نمونه در بازی هایی نظیر GTA ممکن است جزیره ای ناشناخته برایتان پدیدار شود.

حس داشتن یک خودروی جدید در بازی فورزا (Forza) یا یک معمای جدید در بازی پروفسور لایتون (Professor Layton) همگی برای تحریک این حس کاوشگری انسان طراحی شده و به همین دلیل می تواند مخاطب را بشدت به بازی جذب کند.

جالب اینجاست که سال ها پیش که خبری از گرافیک سه بعدی و رنگی نبود و کاربران کنسول هایی نظیر آتاری با بازی های دو بعدی روبه رو بودند، مرحله بعدی هر بازی تنها اندکی سریع تر از مرحله فعلی بود و همین اشتیاق ورود به مرحله بعدی، کاربر را تشنه ادامه بازی می کرد.

۴. لذت فرار

گاهی اوقات برخی افراد برای فرار از دشواری های زندگی واقعی به بازی های رایانه ای روی می آورند. برخی بازی های رایانه ای می توانند بخوبی این نیاز را برآورده کنند. برای نمونه وقتی فردی زیر بار بدهی ها یا مسئولیت های تمام ناشدنی قرار دارد، با انجام بازی هایی که در آن به عنوان نقش اول به کشتن تبهکاران می پردازد، احساس آرامش موقت می کند. در بازی هایی که برای تامین این نیاز آدمی طراحی شده ، معمولا فرد (بر خلاف زندگی روزمره) اختیارات گسترده ای دارد و از قدرت زیادی برخوردار است.

هر چند این رویه در دراز مدت می تواند برای فرد خطرساز باشد، اما در هر صورت بسیاری از بازی های رایانه ای حول همین ایجاد دنیای مجازی و لذتبخش برای مخاطب طراحی می شوند.

۵ . لذت رویارویی با چالش

افرادی که سراغ بازی های رایانه ای می روند، معمولا حاضر نیستند خیلی زود صحنه را ترک کنند، مگر این که چالش موجود در بازی بیش از حد دشوار باشد. در واقع بسیاری از این کاربران آن قدر به بازی ادامه می دهند تا سرانجام پیروز شوند. کسانی که بازی Trial HD را انجام داده اند، این موضوع را خیلی خوب درک می کنند.

جالب اینجاست که بسیاری از کاربران بازی Trail HD بارها شکست می خورند، اما همچنان به بازی ادامه می دهند زیرا تا وقتی پیروز نشده اند، احساس آرام و قرار نمی کنند.

انسان از شکست در حل یک مساله و کار دشوار احساس خوبی نمی یابد و به همین دلیل در بازی های رایانه ای، بسیاری از افراد براحتی حاضر به ترک میدان نیستند و همچنان به بازی ادامه می دهند. در حقیقت خود رویارویی با چالش نیست که برای کاربر بازی لذتبخش است، بلکه حس موفقیت پس از انجام آن، موجب ادامه مسیر در بازی می شود.

۶ . جستجو برای دستیابی به قدرت بیشتر

اصلی ترین موردی را که طراحان بازی ها روی آن دست می گذارند، می توان همین ویژگی و عطش انسان برای دستیابی به قدرت بیشتر دانست. گاهی دستیابی به قدرت بیشتر نیازمند ساعت ها و روزها بازی است و به همین دلیل بسیاری از افراد ساعت ها به انجام این بازی ها می پردازند.

شاید شنیده باشید شمار افراد معتاد اینترنت در کره جنوبی از کشورهای دیگر بمراتب بیشتر است. دلیل آن، این در میان نوجوانان این کشور بازی هایی نظیر ماریوکارت (Mario Kart) که انجام آن سه روز طول می کشد، بسیار محبوب است. در این بازی ها هر بار با صعود به مرحله ای بالاتر، شخصیت بازی قوی تر می شود و به این ترتیب اشتیاق کاربر برای بازی افزایش می یابد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *