تاکنون سعی کرده اید در مورد آخرین مدل مرسدس با دوست خود که در مورد اتومبیل ها نظری ندارد، بحث کنید؟ این مکالمه چطور بود؟ احتمالاً متوجه شده اید که دوست شما حتی به آنچه می گویید توجه نمی کند و در پایان تغییر جهت مکالمه را برای جلوگیری از هدر رفتن وقت را انتخاب می نماید.
مشابه این موضوع زمانی که بدون بررسی اینکه آیا پیام بازاریابی شما مناسب شخصی که او را بازاریابی می نمایید، هست یا خیر، محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه کنی، تکرار خواهد شد. تنها تفاوت آنها در این است که اینجا علاوه بر اینکه پیام شما نادیده گرفته می شود، بودجه بازاریابی خود را نیز هدر داده اید.
اولین نکته برای تبدیل شدن به یک بازاریاب حرفه ای این است که متوجه شوید دقیقاً در حال بازاریابی چه کسی هستید. دانستن اینکه در حال بازاریابی چه کسی هستید، نه تنها به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا محصولات و خدمات شما مرتبط با شخصی است که شما در حال بازاریابی او هستید، بلکه متوجه خواهید شد که روش صحیح بازاریابی این فرد به چه صورت است. برای اینکه بفهمید دقیقاً در حال بازاریابی چه کسی هستید و چگونه می توانید به روش صحیح آنها را بازاریابی کنید، باید از چیزی با عنوان پرسونای خریدار آشنا شوید.
هنگامی که مشتریان خود را کاملاً درک کردید، اکنون می توانید پیام های خود، محتوا، محصولات و خدمات خود را متناسب با رفتارها، نیازها و نگرانی های خاص مشتریان تنظیم کنید.
پرسونای خریدار چیست؟
پرسونا شرح مفصلی از نوع شخصی است که ممکن است علاقه مند به خرید محصولات و خدمات شما باشد. پرسونای خریدار طوری نوشته می شود که گویی توصیفی از یک شخص واقعی است. هدف اصلی ایجاد پرسونای خریدار کمک به شما در درک بهتر مشتریان است. پرسونا این امکان را به شما می دهد تا خود را در کفش مشتریان خود قرار دهید و از هر جنبه ای از زندگی روزمره آنها تصویر روشنی داشته باشید. این امکان را برای شما فراهم می کند که وارد مغز مشتری و چشم انداز مشتری شوید و بفهمید که آنها چگونه فکر می کنند و رفتار می کنند و انگیزه های آنها چیست.
پرسونا باید همه چیز راجع به مشتری ایده آل شامل اطلاعات جمعیت شناختی از جمله سن، جنس، قومیت، تحصیلات، وضعیت تأهل و اندازه خانواده، سوابق شخصی و حرفه ای، اهداف، چالش ها و نگرانی ها، سرگرمی و علاقه، روند خرید گذشته و غیره را در بر بگیرد.
آیا ایجاد پرسونای خریدار ضرورت دارد؟
بسیاری از بازاریابان از پرسونای خریدار چشم پوشی می کنند زیرا خلق پرسونای خریدار دقیق، نیاز به وقت و تلاش دارد. آنچه بسیاری متوجه نمی شوند، این است که نبود پرسونای خریدار در واقع سایر فعالیت های بازاریابی شما را به حداقل می رساند. در زیر برخی از دلایلی که برای ایجاد پرسونای خریدار لازم دارید آورده شده است.
خلق پرسونای مشتری به شناسایی خواسته ها و نیازهای مشتری کمک می کند
مشتریان، کالاها و خدمات را صرفاً به دلیل موجود بودن در بازار خریداری نمی کنند. در عوض، مشتریان خرید می کنند زیرا محصول و خدمات یک خواسته یا نیاز خاصی را برآورده می کند.
• به شما در شناسایی خواسته ها و نیازهای مشتری کمک می کند
• تطبیق پیام بازاریابی شما با مشتریان را آسانتر می کند
• به شما کمک می کند درک کنید که مشتری چگونه در مورد خرید تصمیم گیری می کند.
• به شما در توسعه و بهبود محصولات و خدمات کمک می کند
• به شما کمک می کند تا متوجه شوید مشتری های شما در کجا زمان خود را سپری می کنند.
• اطمینان حاصل کنید که همه افراد در ایجاد و استفاده از پرسونا مشارکت می کنند.
• به شما کمک می کند تا فعالیت های بازاریابی خود را بخش بندی کنید
همانطور که خواندیم خلق پرسونای خریدار شامل جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان هدف شما می شود. اگرچه نوع و میزان اطلاعات جمع آوری شده بسته به شغل شما متفاوت خواهد بود، سؤالاتی وجود دارد که باید در مورد مشتریان ایده آل خود به آنها پاسخ دهید. این سوالات شامل:
۱. جنسیت آنها چیست؟
شما انتظار ندارید کالاهایی مانند لباس عروس، لوازم آرایشی، کیف دستی و غیره را به مشتری های مرد بفروشید. به همین ترتیب، شما انتظار ندارید کالاهایی مانند کیت اصلاح و غیره را به مشتریان زن بفروشید. حتی برای محصولاتی که جنسیت خاصی ندارند، مانند تلفن های هوشمند، تلویزیون، اتومبیل، رایانه و غیره، ممکن است زبان و پیام مورد استفاده برای فروش به مردان، برای زنان کار نکند و بالعکس. بنابراین ، مهم است که جنسیت مشتریان ایده آل خود را بدانید تا بتوانید بازاریابی خود را متناسب با آنها انجام دهید.
۲. سن آنها چقدر است؟
دانستن سن مشتریان ایده آل شما در تعیین نوع کالاهایی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید بسیار مهم است. اگر محصولات نگهداری سالمندان مانند ویلچر را می فروشید، شاید بازاریابی آن ها به جوان های ۲۰ ساله منطقی نباشد از طرف دیگر، اگر محصولات کودک را می فروشید، بازاریابی به افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله ممکن است مؤثر باشد زیرا در این سن است که ازدواج می کنند و فرزندان اول خود را به دنیا می آورند.
۳. کجا زندگی می کنند؟
موقعیت مکانی مشتریان شما نیز بر فعالیت های بازاریابی شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر یک تجارت آنلاین را اداره می کنید و می دانید که اکثر خریداران شما در تبریز زندگی می کنند، در صورتی که بخواهید رپورتاژ آگهی منتشر کنید می توانید از سایت هایی استفاده کنید که مختص آن منطقه هستند. بنابراین بهتر است انتشار رپورتاژ آگهی در باشگاه خبرنگاران جوان چندان مناسب نخواهد بود.
در آخر، موقعیت مکانی مشتریان شما نیز بر نوع کالاهایی که ترجیح می دهند تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، دلالان خودرو ممکن است متوجه شوند که افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند به سمت خرید کامیون ها تمایل دارند، در حالی که ساکنان شهری ممکن است ماشین های سواری کوچک را ترجیح دهند.
۴. سطح تحصیلات آنها چیست؟
سطح تحصیلات مشتریان شما بر نوع پیام و اطلاعات ارائه شده در بازاریابی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر مشتریان شما تحصیلات بالایی دارند، ممکن است نتایج مطالعاتی که در رابطه با محصول شما هستند، تهیه کرده و آنها را برای تصمیم گیری آزاد بگذارید. اگر سطح تحصیلات آنها پایین است، ممکن است مجبور باشید اطلاعات را برای آنها تفسیر نمایید.
۵. شغل آنها چیست؟
شغل یک شخص ممکن است در نوع کالایی که خریداری می کند تأثیر بگذارد. فرض کنید کامپیوترهای با کارایی بالا را به فروش می رسانید، ممکن است فروش آنها به طراحان و ویرایشگرهای ویدیو بیشتر باشد تا متخصصان رسانه های اجتماعی که فقط به دستگاهی نیاز دارند که بتواند به اینترنت متصل شود.
اگر خدمات بازاریابی ایمیلی یا خدمات سئو را ارائه می دهید، ممکن است صاحبان مشاغل آنلاین به خدمات شما علاقه مند باشند، در حالی که ممکن است یک پرستار یا یک مهندس عمران به خدمات شما اهمیت ندهد.
۶. سطح درآمد آنها چه میزان است؟
این یکی دیگر از ملاحظات مهم هنگام معرفی پرسونا خریدار است. به یاد داشته باشید، مشتریان شما فقط محصولات خود را در صورت امکان تهیه آنها خریداری می کنند، بنابراین شما باید دامنه درآمد افرادی را که هدف ما هستند، بدانید.
به عنوان مثال، اگر شما یک فروشنده اتومبیل هستید، وقت خود را صرف تلاش برای فروش اتومبیل به دانشجویانی نکنید که هیچ درآمدی نداشته باشند. اگر شما املاک و مستغلات را می فروشید، تبلیغات بودجه بازاریابی خود را برای افرادی که مشاغل سطح اولیه هستند، صرف نمی کنید زیرا ممکن است آنها به اندازه کافی برای یک خانه هزینه نکنند.
۷. علایق و عادات اوقات فراغت آنها چیست؟
شاید تعجب کنید که چرا باید علایق، سرگرمی ها و عادات اوقات فراغت خریداران خود را بدانید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا شخصیت آنها را بهتر بشناسید، که به نوبه خود ارتباط شما با آنها را آسان تر می کند. همچنین این امکان را به شما می دهد تا بتوانید به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنید. اگر می دانید که اکثر مشتری های شما به سالن ورزشی می روند، می توانید برای تبلیغ محصولات و خدمات خود در سالن های ورزشی در اطراف محل خود عضو شوید.
۸. وضعیت روابط آنها چگونه است؟
آیا مشتریان هدف شما مجرد هستند یا متاهل؟ آیا آنها بچه دارند؟ بچه هایشان در چه سنی هستند؟ این اطلاعات بسیار مهم است. خواسته ها، نیازها، ترجیحات و فعالیت های اوقات فراغت افراد مجرد بسیار متفاوت از افراد متاهل است. به همین ترتیب، خواسته ها، نیازها و ترجیحات افراد دارای کودک نو پا بسیار متفاوت از نیازهای افراد دارای فرزند نوجوان است. این اطلاعات به شما کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را به گونه ای تنظیم کنید که با نیازهای خریدار ایده آل شما مطابقت داشته باشد.
۹. اهداف آنها چیست؟
اهداف مشتریان ایده آل شما چیست؟ آنها با استفاده از محصول یا خدمات شما سعی در دستیابی به چه عواملی دارند؟ درک اینکه چرا مشتریان محصول شما را خریداری می کنند، به شما در اصلاح استراتژی بازاریابی خود کمک می نماید.
۱۰. چالش های آنها چیست؟
خریداران ایده آل شما درباره خرید محصولات و خدمات شما چه نگرانی و اعتراضی دارد؟ دانستن این نگرانی ها و اعتراض ها به شما امکان می دهد تا به آنها رسیدگی کرده و خریداران ایده آل خود را ترغیب کنید که چرا محصولات شما برای آنها بهترین انتخاب است.
۱۱. تاریخچه خرید آنها به چه صورت است؟
به عنوان مثال، اگر توجه کردید که بیشتر مشتریان شما تجهیزات خانه در فضای باز خریداری می کنند، می توان نتیجه گرفت که آنها طبقه متوسط هستند و در مناطق روستایی یا حومه زندگی می کنند.
۱۲. تمایلات آنها در رسانه های اجتماعی چیست؟
مشتریان شما چگونه از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند؟ کدام سیستم عامل رسانه های اجتماعی را ترجیح می دهند؟ این اطلاعات به شما کمک می کند تا بهترین کانال های رسانه های اجتماعی را برای تمرکز در بازاریابی خود انتخاب و نوع محتوا مناسب آنها را ایجاد نمایید.
برخی از سؤالاتی که باید در هنگام خلق پرسونای خریدار به آنها پاسخ دهید در بالا آورده شده است. پس از یافتن پاسخ به این سؤالات، میانگین داده ها را برای هر سوال جمع کنید و سپس از آن برای ایجاد پرسونا کاربر استفاده کنید. سرانجام، یک نام و عکس برای پرسونا انتخاب نمایید. انجام این کار باعث می شود شخصیت خریدار شما به جای مجموعه ای از داده ها مانند یک شخص واقعی به نظر برسد.
منبع: http://publica.ir/