بانکی دات آی آر: تا به حال برایتان پیش آمده است که برای انجام کار اداری به سازمانی مراجعه کنید؟ احتمالا جوابتان مثبت باشد. آیا زمانی که نام و درخواستتان را بیان کردید، کارمند سازمان بعد از تایپ نامتان، درباره روند کارِ شما اطلاعاتی به دست آورده؟ احتمالا خیر.
این روزها اکثر افراد به پرینت گرفتنِ کاغذها و دستهبندی کردن آنها در زونکن عادت کردهاند. شاید اگر با آنها صحبت کنید از راحتی پرینت گرفتن برایتان بگویند. اما آنها متوجه اتلاف وقتِ ارباب رجوع نیستند. شاید هرگز خودشان روی صندلیهای پلاستیکی سازمانها ننشسته باشند. شاید هم پیش نیامده باشد که ساعتها سرِ پا بایستند. چند ماهِ قبل که برای اولین بار به اداره پلیس مراجعه کرده بودم، برای پیدا کردنِ شکایتِم، نیم ساعت منتظر ایستادم. جناب سروانی که در حال جستجوی پروندهام بود دلیل این نیم ساعت را مرخصیرفتنِ همکارش اعلام کرد! شاید دلیل موجه اداره پلیس برای استفاده از قلم و کاغذ، حفظ امنیت اطلاعات مردم باشد. اما بقیه سازمانها چه؟ به نظر میرسد سازمانهای دولتی علاقه چندانی به تغییر نداشته باشند. از آنجا که سیستم نظارتی و عملیاتی ادارات دولتی تحت نظر دولت است، ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم نظرشان را تغییر دهند. اما شرکتها و کسب و کارهای خصوصی سیستم کاریشان را خودشان تعیین میکنند. به نظر شما چرا زمانی که میتوانیم با تایپ نام فردی تمام پیشینه مراجعات، درخواستها و مشکلات آن فرد را ببینیم، باید در پوشههای کاغذی تلنبار شده در کمدها دنبالش بگردیم؟
شاید برایتان خندهدار باشد؛ اما شرکتهای خصوصی وجود دارند که افتخارشان تزیینکردنِ زونکنهای داخل قفسههاست. انگار هر چه تعداد قفسههای جای زونکنها بیشتر باشد، شرکت موفقتر به نظر میرسد.
تکنولوژی برای آسایش و راحتی کارِ انسانها به وجود آمده است. ماشین لباسشویی برای راحتی زندگی انسان به وجود آمده است. آیا میتوانید تصور کنید خانوادهایی لباسهایش را با دست بشوید؟ البته منظورم خانوادههای کمدرآمد نیست. منظور خانوادهایی از قشر متوسط جامعه است. لباسِ کثیف با دست(یا گاهی با پا) شسته میشود، ضرر جانی به دیگران وارد نمیکند، اما وقت و انرژی که برایش میگذاریم بیشتر از هزینهایی است که برای ماشین لباسشویی میپردازیم.
یکی از ویژگیهای افراد موفق صاحب کسب وکار حسابگری است. کسانی که کسب و کار موفقی دارند ذره به ذره منابعشان را تشخیص میدهند و برایش برنامه میریزند. این منابع میتواند وقت خودتان، کارمند یا مشتریتان باشد. کاغذبازی این منبع را به هدر میدهد. شاید این اتلاف در نگاه اول ناچیز به نظر برسد، ولی اگر در انتهای سال به ریال ترجمهاش کنید و عددش را ببینید، به دنبال راهحل خواهید گشت.
منبع: مدیریت ارتباط با مشتری