چطور در محل کار عذرخواهی کنیم؟

 

بانکی دات آی آر: تا همین چند سال پیش، عذرخواهی کردن یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا بود. البته برای ما ایرانی‌ها، بهتر است کلمه‌ایی ماورای کلمه «سخت‌ترین» به کار ببریم. چون در فرهنگ ما عذرخواهی کردن، یعنی پذیرفتن اشتباه. از آنجایی که اکثریت ما هم در همه امورات کارشناس هستیم، برای ما بسیار سخت است که اشتباه‌مان را بپذیریم.

چه خوشمان بیاید و چه نه، با هیچ بهانه‌ایی نمی‌توانیم در محل کار، بابت اشتباه‌مان عذرخواهی نکنیم. نمی‌تواینم نسبت به احساسات همکارمان بی‌اعتنا باشیم. در هر اداره یا سازمانی که مشغول به کار هستیم، مجبوریم نسبت به همکاران انعطاف نشان بدهیم. در این پست یک نوع عذرخواهی ساده، منطقی، گیرا و قابل بخشش را برای‌تان می‌گوییم.

«متاسفم که اینطوری فکر می‌کنی»، «فکر نمی‌کردم ناراحت بشی»، این نوع عذرخواهی بیشتر از اینکه شبیه به عذرخواهی باشد، تحقیر و تمسخر فرد مقابل است. معنی نهفته این جمله‌ها این است که «احساس شما درباره فلان مورد غلط است و قاعدتا نباید اینطور فکر کنید». اگر شما هم تا به حال از این جمله‌ها برای عذرخواهی استفاده کرده‌اید، بهتر است رویکردتان را تغییر بدهید.

نوع دیگر عذرخواهی که بیشتر سیاستمدارها از آن استفاده می‌کنند این است که بگویید «اشتباهیه که انجام شده دیگه». این جمله به این معنی است که شما قبول می‌کنید اشتباهی رخ داده است، اما آن را به هیچ شخصِ خاصی نسبت نمی‌دهید.

 

پس شیوه درست عذرخواهی چگونه است؟

«متاسفم واقعا!»

در ابتدا بگویید که متاسف هستید. بعد از عذرخواهی اولیه، جزئیاتی از دلیلِ عذرخواهی‌تان را بیان کنید. بگویید که چه کارِ اشتباهی انجام داده‌اید و چرا فکر می‌کنید که کارتان اشتباه بوده است. اقرار کنید که کارتان اشتباه بوده است، حتما اشتباه را با جزئیاتش توضیح دهید. سرسری از این قسمت نگذرید. نشان بدهید که واقعا مسئله را درک کرده‌اید و از این به بعد در قبالِ او، چنین اشتباهی را تکرار نمی‌کنید.

 

به همین راحتی، با گفتن چند جمله می‌توانید خودتان را از چنگ طوفان‌ خشم همکارتان رها کنید. احتمالا دفعات اول انجام این شیوه عذرخواهی، برای‌تان سخت باشد، اما کم کم به آن عادت می‌کنید.

نکته مهم در این نوع از عذرخواهی این است که واقعا از ته دل باشد. فقط برای اینکه انجام وظیفه کرده باشید به سراغ این نوع از عذرخواهی نروید. ممکن است بعدها به آن نیاز داشته باشید.

فراموش نکنید اشتباه کردن در محل کار، برای همه پیش می‌آید. گاهی به خاطر اتفاق کوچک و بسیار ساده‌ایی ممکن است همکارتان ناراحت شود. قطعا ما نمی‌توانیم همه اطرافیان‌مان را از خودمان راضی نگه داریم، اما می‌توانیم اگر جایی اشتباه کردیم، اشتباه‌مان را جبران کنیم.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *