چند مدل کارآفرین داریم؟

 

کارآفرینی بهترین شیوه رفتن سرکار است. چراکه علاوه براینکه بر اجتماع باری را تحمیل نمی کند بلکه موجب پویایی و تعامل بهتر در جامعه خواهد شد.

کارآفريني عبارتست از فرآيند نوآوري و بهره‌گيري از فرصت‌ها، با تلاش وپشتكار بسيار همراه با پذيرش ريسك‌هاي مالي، رواني و اجتماعي كه با انگیزه كسب سود مالي، توفيق طلبي، رضايت‌بخشي و استقلال صورت پذيرد.

به بيان ديگر كارآفريني فرآينديست كه منجر به ايجاد رضايت‌مندي و يا تقاضاي جديد مي‌گردد. كارآفريني مي‌تواند فرآيند ايجاد ارزش از راه تشكيل مجموعه منحصر به فردي از منابع به منظور بهره‌گيري از فرصت‌ها معني شود. همه بر اين باورند كه كارآفريني، موتور محركه توسعه اقتصادي كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه است.

سه دليل مهم كشورها براي توجه به مقوله كارآفريني، توليد ثروت، توسعه تكنولوژي و اشتغال مولد است. درحالي كه در كشور ما به اشتباه اين مفهوم صرفاً با اشتغال‌زايي مترادف شده و فقط براي حل مشكل اشتغال به سمت كارآفريني پيش مي‌رويم.

به گزارش بانکی دات آی آر، کار آفرینی در حوزه های مختلفی ممکن است صورت پذیرد و کارآفرینان متنوعی داریم . به طور کلی کار آفرینان عبارت اند از:

کارآفرینان فردی

۱) مستقل

۲) سازمانی

کارآفرینان گروهی

۱) شرکتی

۲) اجتماعی

کارآفرینی مستقل

فرآیندی است که از ایده اولیه تا ارائه ی محصول خود به جامعه کلیه ی فعالیت های کارآفرینانه را با ایجاد یک بنگاه اقتصادی جدید به طور مستقل طی می نماید.
کارآفرینی سازمانی

فرآیندی است که کارآفرین تحت حمایت یک سازمان فعالیت های کارآفرینی خود را به ثمر می رساند.
کارآفرینی شرکتی

فرآیندی است که یک شرکت طی می کند تا همه ی افراد آن را به کارآفرینی تشویق شده و تمام فعالیت های کارآفرینانه فردی و گروهی به طور مستمر سریع وراحت در شرکت انجام پذیرد. در این فرآیند هر یک از کارکنان در نقش کارآفرین انجام وظیفه می کنند.
کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینی اجتماعی یک زمینه نوظهوری است که شامل سازمان های غیر انتفاعی است که این سازمان ها افراد را در شروع کسب وکارهای انتفاعی یاری می دهد سازمان های غیر انتفاعی که برای ایجاد نقدینگی برای برنامه هایشان ارزش اقتصادی ایجاد می کنند از منبع در دسترس به گونه ای خلاقانه برای موضوعات اجتماعی استفاده می کنند.

با توجه به تعاريف ارائه شده در اين خصوص مي‌توان گفت كارآفرين كسي است كه:

كار و اشتغال ايجاد كند.
خود اشتغالي و ديگر اشتغالي در سطوح مختلف جامعه ايجاد كند.
محصولات يا خدمات جديد به وجود آورد.
خلاقيت و نوآوري كاربردي در توسعه خدمات، صنعت و اطلاع رساني داشته باشد.
با خطرپذيري، فعاليت‌هاي توليدي و اقتصادي انجام دهد.
نيازها را شناسايي و آنها را برآورده سازد.
منابع و امكانات را به سوي هدف‌هاي توليدي و تكنيكي هدايت كند.
براي تقاضاهاي بالقوه محصول بيافريند (پيش‌بيني در عرضه و تقاضا)
ايده خلاق را به ثروت تبديل كند. .


اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *