چه اسمی برای شرکتمان انتخاب کنیم؟

بانکی دات آی آر: هنگامی که قصد ثبت نام شرکت و یا نام تجاری را دارید به 3 نکته اساسی توجه کنید :

 

1- کاربردی بودن نام تجاری

2- قابلیت به خاطر سپاری نام تجاری

3- سادگی نام تجاری

 

کاربردی بودن :

به این معنا که در خصوص ماهیت کسب‌وکار شما شرح و تعریفی داشته باشد. در این حالت تمایلات تجاری کسب‌وکار شما می‌تواند در اسم برند شما ظهور کند. این عمل سبب می‌شود که در زمان معرفی برند نیاز زیادی به توصیف ماهیت اصلی کسب‌وکار خود نداشته باشید. برای مثال :

Inc.,International Business Machines[IBM],Cable News Network [CNN],Hotmail

 

پس مهم‌ترین مزیت انتخاب اسامی کاربردی برای کالا و خدمات، “خودتوصیفی” آن اسم است.

 

 

قابلیت به یادسپاری :

معیار “توان به یادآوری” برند بسیار حائز اهمیت است. زیرا هرچه اسم برند سخت‌تر باشد، اصطلاحا در ادبیات برندینگ به آن “برند بدقلق” گویند. برندی که عمق و وسعت مناسب را حتی با صرف زمان و هزینه پیدا نمی‌کند.

 

این‌گونه برندها به علت عدم جلب نظر و برانگیخته نکردن حس کنجکاوی مخاطب، کمتر موفق می‌شوند. این معیار به دنبال خودتوصیفی برند نیست بلکه به دنبال “ایجاد تصویر از برند” در ذهن مخاطب است. در “خودتوصیفی برند” به دنبال شناخت راحت‌تر مصرف‌کننده از وظیفه برند هستیم. در “ایجاد تصویر از برند” به دنبال ایجاد حس علاقه به برند از طریق تصویرسازی برای برند هستیم.

در خود توصیفی برند حس کنجکاوی مشرف کننده تحریک نمی‌شود. اما در ایجاد تصویر از برند به علاقه تحریک فرایند تصویرسازی ذهنی حس کنجکاوی نسبت به برند صورت می‌پذیرد. برای مثال :

Sony,Yahoo! ,Motorola,Pepsi

 

این خصوصیت به خاطرسپاری نام برند باعث می‌شود که نام برند به‌ صورت منحصربه‌فرد در ذهن شکل بگیرد. زیرا که پیش از شما کسی از آن نام استفاده نکرده است، پس سطح شناخت و تمایز عناصر هویتی برند از سوی مخاطب بسیار بالاست.

 

اما باید بدانید که نام برندی که از این خاصیت استفاده می‌کند باید در حوزه بازاریابی و تبلیغات بسیار قویی‌تر باشد تا مفهوم درستی از برند را در ذهن مخاطب ایجاد کند.

 

 

سادگی

سومین رویکرد در انتخاب نام برند برای شرکت، محصول یا خدمت همان سادگی است.

 

کمتر کسی علاقه به نام برندی دارد که تلفظش سخت است. تلفظ برخی برندهای به حدی سخت است که فرد در هنگام تلفظ نام برند تا مرحله گاز گرفتن زبانشان پیش می‌روند، کلمات عجیب‌وغریبی که فقط مالک نام برند از داشتنش خوشحال است. نام تجاری هرچه پیچیده‌تر باشد، راحت‌تر نیز فراموش می‌شود. سادگی نام برند، حتما اثر خود را بر قابلیت به یادسپاری و کاربردی بودن آن، تحمیل خواهد کرد.

 

مردم حتما نام‌های پیچیده و طولانی را به یاد نخواهند آورد. به خاطر همین مسئله است که برخی اسم‌های طولانی را مخفف می‌کنیم و یا با بهره‌گیری از برخی تکنیک‌ها کوچک‌سازی و یا تفکیک ، به نام برندی جدید و ساده دست‌ می‌یابیم.

 

یک قانون ساده وجود دارد، اگر مردم در هنگام بیان یک نام تجاری، مجبور شوند زبان خود را خیلی پیچ‌وتاب دهند و یا به چهره‌شان فشار وارد نمایند،حتما نام سختی انتخاب شده است. برخی از برندهای ساده مثل :

Apple,Dell,Ford,Nike

 

در هنگام انتخاب نام به موارد زیر نیز توجه خاصی داشته باشید :


1- اسم باید بیان‌کننده حس و تصویری مناسبی در مورد محصول یا خدمت سازمان باشد.

2- اگر از اسم واقعی/حقیقی برای برندتان استفاده می‌کنید، حتما از منحصربه‌فرد و توصیفی بودنش، مطمئن شوید.

3- نامی را انتخاب نمایید که از نظر قانونی قابل به‌کارگیری باشد.

4- آیا نام دامین مناسبی برای این نام تجاری در دسترس است.

 

منبع: تیم مشاوران مدیریت ایران

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35588

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *