چگونه قیمت گذاری کنیم؟

قیمت گذاری صحیح کارآفرینان روی کالاهای شان به سودآوری بهتر کمک خواهد کرد. یک کارآفرین در درجه ی اول پس از تولید باید به میزان کیفیت و موادی که برای تولید محصولش به کار برده چه خوراکی، چه پوشاک، لوازم خانگی و… با مشورت کارشناسان قیمت گذاری کند. گروه خبری بانکی دات آی آر چکیده ای از انواع قیمت گذاری ها و معرفی آنها را گرد آوری نموده است تا به طور کلی با انواع مختلف آن آشنا شوید.

 

قیمت گذاری های خنثی
قیمت گذاری های خنثی ، شایع ترین استراتژی قیمت گذاری است که شما به مشتری اجازه میدهید که کالای شما را با کالاهای مشابه در بازار مقایسه کند این بررسی در زمینه ی کیفیت، قیمت، سودمندی و تمام ویژگی هایی است که مد نظر مشتری قرار دارد. پس از آن مشتری با بررسی کالای شما با دیگر کالاها که از همه لحاظ با کالای شما برابری میکند تصمیم به خرید میگیرد. البته مشتری خیلی کمتر از حوزه ی رقابتی به موضوع نگاه میکند بیش از هر چیز دنبال کیفیت است و شما باید از رقبای خود با بالا بردن کیفیت جلو بزنید.

قیمت گذاری نفوذی
این نوع قیمت گذاری شدت بیشتری نسبت به قیمت گذاری های خنثی دارد و به این معناست که شما میخواهید سهم عمده ای از بازار را به خود اختصاص دهید. در این نوع قیمت گذاری استاندارد قیمت کالاهای شما به قدری پایین است که تمام بازار را گرفته و در اصل شروع یک رقابت سنگین با دیگر شرکت هاست قطعا آنها نمیخواهند سهم خود را از  بازار از دست بدهند و شما با کاهش چشم گیر قیمت ها مشتریان زیادی را به خود جذب میکنید. شما با این نوع از قیمت گذاری به بازار نفوذ کرده و حجم زیادی از آن را به خود اختصاص میدهید.

قیمت گذاری های پیشرو
این نوع از قیمت گذاری معمولا شبیه به قیمت گذاری های نفوذی است اما با این تفاوت که چندان شدت زیادی ندارد و بیشتر تمرکز روی بازار آینده را خواهد داشت. مثل کسانی فرضاً برای تولید هر کالا ۱ دلار هزینه میکنند و نمیخواهند که در آینده این کالا را به همان اندازه ۱ دلار به فروش برسانند اما اگر قرار باشد در آینده اینقدر ظرفیت بازار بالا باشد تا شما بتوانید به تعداد میلیونی از این کالا به فروش برسانید قطعا قیمت خود را حتی به زیر ۱ دلار هم میرسانید. چون تعداد زیادی از این کالا به فروش میرد و شما سود دهی بالایی خواهید داشت.

قیمت گذاری های اسکیمینگ
اسکیمینگ در قیمت گذاری به معنای این است که شما محصولی را با قیمت بالا عرضه میکنید و متعاقباً تخفیف تدریجی برای آن قائل میشوید تا به روند فروش توسعه بدهید. این نوع از قیمت گذاری دقیقا نقطه ی مقابل قیمت گذاری های نفوذی است به این صورت در ابتدا بخشی از بازار را با مشتریانی که حاضر به پرداخت پول بیشتری هستند گرفته و پس از اینکه بازار از رقبا خالی شد کم کم قیمت محصولات را برای جذب مشتری بیشتر پایین می آورید. یعنی در ابتدای تولید محصول قیمت بالاست و پس از رواج در بازار قیمت را پایین می آوریم تا مشتری های بیشتری را جذب کنیم.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *