کاهش سوخت و دود خودرو با استفاده از هیدروژن

بانکی دات آی آر: شرکت کوچکی در پرتغال وسیله ای طراحی کرده که “سلول نهایی” یا (Ultimate Cell) نام دارد. این وسیله به سیستم الکتریکی خودرو متصل می شود و برق مصرفی اش را از باتری اتومبیل می گیرد.

سازندگان می گویند که آزمایش های آنها نشان می دهد این وسیله در همه ی انواع موتورهای بنزینی، دیزلی یا موتورهای گازسوز کار می کنند و به طور متوسط مصرف سوخت را ۳۰ درصد و دود خروجی از اگزوز را ۶۵ درصد کاهش می دهد.

سلول نهایی از طریق الکترولیز، هیدروژن تولید می کند یعنی آب را تجزیه می کند و مولکولهای اکسیژن و هیدروژن را در محلول موجود در دستگاه جدا می کند. هیدروژن از طریق کانال و دریچه هوا به درون موتور فرستاده می شود و در محفظه احتراق خودرو با سوخت و هوا مخلوط می شود. هیدروژن فرآیند احتراق را بهینه می کند و مقدار سوخت مصرفی لازم برای تولید نیروی محرکه را کاهش میدهد.

یکی از اساتید موسسه فناوری پیشرفته در لیبسون پرتغال می گوید: “با تزریق حبابهای کوچک هوا از طریق دریچه ورودی موتور، احتراق به شکل خیلی کاملتری انجام می شود در نتیجه موتور قویتر عمل می کند و در واقع با یک اندازه مشخص سوخت، نیروی رانش بیشتری تولید می شود و مصرف سوخت در حدود ۳۰ درصد کاهش می یابد”.

هر کدام از وسایل پیش از فروش تحت آزمایش قرار می گیرند. کارکرد آنها در خودرو شبیه سازی می شود. تمام اتصالات الکتریکی آزمایش و بررسی می شوند تا هیدروژن به مقدار درست تولید شود. پروفسور تری بولت (Terry Bullet) معتقد است تاکنون فناوری هایی که با هیدروژن سروکار داشته اند، هدفشان استفاده از هیدروژن بعنوان سوخت اصلی بوده است و نه بصورت ماده ای که احتراق را بهینه می کند.

وی می افزاید: “این اختراع رهیافتی فنی بر اساس استفاده از هیدروژن است. سالهاست که فناوری هیدروژن به صورتهای متفاوت به کار گرفته شده اما هیدروژن را همیشه به صورت سوخت به کار برده اند. اینجا ایده ما چیز دیگری است و نیازی به مخزن تحت فشار و انبارکردن مقدار زیاد هیدروژن نیست که سرمایه گذاری های کلان لازم دارد. از نظر مصرف کننده، این فناوری هزینه ی اندکی در بر خواهد داشت”.

دستگاه “سلول نهایی” (Ultimate Cell) در قایقهای ماهی گیری نیز کاربرد دارد زیرا هزینه سوخت برای این قایقها از اهمیت برخوردار است. بطور متوسط هر قایق ماهی گیری هر ساعت 140 لیتر سوخت دیزل مصرف می کند. مصرف سوخت قایق های مجهز به این وسیله، 20 درصد کاهش داشته است که بدین ترتیب یک مخزن پـُر از سوخت به جای 5 روز میتواند تا 6 روز برای قایق کافی باشد.

تا کنون ۵۰۰۰  عدد از این دستگاه با قیمت حدود 300 یورو برای هر واحد به فروش رسیده است. هر واحد از این دستگاه ها تا 70 هزار کیلومتر کار خواهد کرد و بعد از آن باید دوباره شارژ شود.

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *