گجت چیست و در بانکداری چه کاربردی دارد؟

 

این روزها واژه گجت واژه محبوب برخی از روزنامه نگاران کشور شده و در واقع روزی نیست که چند خبر گجتی نخوانیم اما به راستی مفهوم گجت چیست و آیا در بانکداری هم کاربردی دارد؟

به گزارش بانکی دات آی آر، Gadget به وسایل کوچک مکانیکی و یا الکترونیکی گفته میشود که اغلب اندازه ای کوچک دارند و دارای کاربرد زیاد و خاص در زندگی هستند.
به عبارت دیگر وسایلی که برای انجام کارها مفید و پرکاربرد هستند را Gadget می نامند.

در طی سالهای اخیر این واژه انقدر به کار رفته و به هر چیزی گجت گفته اند که برخی ها فکر می کنند اگر روی هر وسیله ای نام گجت نگذاریم به آن وسیله بر می خورد!

 

آیاگجت یک اصطلاح من در آوردی است؟

هم بله و هم نه

به گفته برخی ریشه گجت به کلمه “gâchette” در زبان فرانسه برمی گردد که به معنی قطعه اساسی یک ماشین و یا ماشه می باشد و به مرور کم کم به شکل “Gadget” تبدیل شده است.

آیا بانکداری از گجت ها استفاده می کند؟

این وسایل کوچک الکترونیک در همه عرصه های زندگی ما وارد شده اند پس بانکداری هم از آنها بی بهره نبوده است از استفاده از موس کامپیوتر تا امکانات پیشرفته گوشی های مدرن و هوشمند که امروزه بخش مهمی از بانکداری الکترونیک شده اند ما از گجت ها در بانکداری بهره می بریم.

«گجت ها دسته‌ بسیار خاصی از محصولات هستند که با توجه به قیمت و اندازه خود٬ بسیار کاربردی و شامل می‌باشند. عملکردی ساده و مورد طبع انسان داشته و نیاز حداقلی  برای راه اندازی و استفاده می طلبند. آنها مستقل از زیربنا و رابط فیزیکی و اجتماعی بوده به شکلی‌اند که به راحتی با انتخاب آن از کاتالوگ به دست کاربر نهایی برسد. هدف از گجت خدمت رسانی و رفع نیازهای انسان است که در شکل های گوناگون و حالت های مختلف موجود می باشند.»

گجت ها کجاها هستند؟

شاید با شنیدن این کلمه وسایلی مانند تبلت ، لایف بوک ، نوت بوک ، وسایل بازی پیشرفته کامپیوتری و یا گوشی های هوشمند موبایل به ذهنتان خطور کند .اما بهتر است بدانید که دامنه این کلمه در زندگی ما بسیار پهناور و گسترده تر از این چند وسیله است .

ما اینجا لیستی از گجت هایی را که شما سالهاست با آنها سرو کار دارید را عنوان میکنیم.این وسایل معمولا انجام کارها را برای شما راحت تر میکند .
پنکه کوچکی که با پورت یو اس پی کار میکند ، یک ساعت مچی با قابلیت های زیاد مثل قطب نما و …، یک ام پی تری یا ام پی ۴ پلیر ،یک دوربین عکاسی یا فیلم برداری، یک رنده و خرد کن چند کاره که در آشپزخانه استفاده میکنید یا یک ست کفگیر و ملاقه ، یک چاقو و انبر دست و پیچگوشتی که همه در یک مجموعه طراحی شده اند و همه به هم وصل هستند .
بد نیست که بدانید گجت های نرم افزاری (Application gadgets ) نیز وجود دارند . اگر وضعیت آب و هوا و تقویم را روی دسک تاپ کامپیوترتان دارید ، بدانید که در حال استفاده از گجت نرم افزاری هستید .

بسیاری از گجت ها هوشمندانه طراحی و تولید نمیشوند و با استقبال چندانی نیز روبرو نشده و پس از مدتی از بازار حذف و به فراموشی سپرده می شوند.
ممکن است نرم افزار آنها دارای باگ باشد و یا قیمت بسیار بالایی برای آنها نسبت به کارایی که دارند تعیین شود.
ممکن است خیلی سریع شرکتی که رغیب محسوب می شود گجتی مشابه با آن و با قیمت ارزانتر تولید کند و به بازار عرضه کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35584

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *