مجموعههای تفریحی دیزنیلند، در سال ۲۰۰۳، شاهد تراکم شدید جمعیت، صفهای طویل و هزینههای سنگین بلیت و از دست رفتن مشتریان بود. باب لگر، مدیر اجرایی والت دیزنی، در 20 نوامبر همان سال با اشاره به کاهش 10درصدی درآمد نسبت به سال 2000، کاهش تعداد مراجعه و اقامت در هتلها در همین بازه زمانی و همچنین بحران اقتصادی سال 2001 را مقصر قلمداد کرد.
از سویی، آنالیزورهای دیزنی با اشاره به کشش قیمت بلیت، اعلام کردند کاهش ۴۲ درصدی در قیمت، هرچند از ریزش شدید مشتریان جلوگیری کرد، اما بر درآمدهای تحققیافته تاثیر بسزایی نگذاشت. همزمان با این مشکلات، هزینههای دیزنی افزایش یافت. حق بیمهها پس از حملات 11 سپتامبر تقریبأ دو برابر شد و سرمایهگذاری در پارک دیزنی بهشدت کاهش یافت. همین امر موجب شد تا «روی»، نوه والت دیزنی، در 30 نوامبر با ارسال نامهای به هیاتمدیره بهدلیل «ترس از سرمایهگذاری در پارک» استعفای خود را اعلام کرد.
در این مقطع بود که اهمیت انجام بیشترین کار با کمترین منابع نمایان شد و «راجر بری»، مدیر سیستم اطلاعات در دیزنی، سکاندار این امر شد. «راجر» توانست یک راهبرد تکنولوژیک و موثر- البته با ریسک بالا- طراحی کند تا دیزنی بتواند علاوه بر نشاندادن جلوه نام تجاری خود، کارآیی سیستم را بالا برده و تعداد مراجعان را افزایش دهد. هدف «بری» استفاده از دنیای دیزنی بهعنوان بستر آزمایش یکی از جاهطلبانهترین طرحهای مشارکتی حوزه IT در آمریکا بود. ترکیبی از فنآوری ماهوارههای موقعیتیاب جهانی، سنسورهای هوشمند، فناورهای بیسیم و دستگاههای موبایل. هدف از این طرح کاهش مشکلات بازدیدکنندگان از پارکهای دیزنی، از طریق خلق تجربهای شخصی شدهتر، با استفاده از فناوری اطلاعات بود.
هدایت بازدید کنندگان از طریق بینی میکیماوس!
در اینجاست که مشهودترین ابزار این استراتژی خود را نشان میدهد، یک عروسک 10.5اینچی به نام (پال میکی). این عروسک با یک حسگر مادون قرم قوی، مانند راهنمای یک تور مجازی عمل میکند و به مراجعان نشان میدهد که بهعنوان مثال در کدام قسمت پارک صفها کوتاهترند و یا اطلاعات مربوط به رویدادهای داخل پارک را در اختیار آن ها میگذارد. اما این عروسکها چگونه کار میکند؟
در داخل لباس خز دار این عروسک، یک پردازشگر مرکزی همراه با حسگرهای مادون قرمز، ساعت درونی و بلندگوهای کوچک تعبیه شده است. هنگامی که عروسک در محوطه پارک قرار میگیرد، حسگرهایی، دادههای تولید شده توسط 500 دستگاه دیدهبانی پنهان در لامپها، تیرکها، سقفها و ……. را دریافت میکنند و پس از پردازش در (مرکز دادههای دیزنی)، سیگنالهایی به پال میکی ارسال میشود و پال میکی بهشما اطاع میدهدکه اکنون نوبت بازگو کردن رازهایش است. زمانی که عروسک حامل اطلاعاتی خاص است از طریق تکان خوردن و خندیدن نشان میدهد چیز جدیدی برای گفتن دارد. دستهایش را به شکمش میفشارد و بهشما میگوید که در کجای پارک صفها کوتاهتر است، برنامههایی که در حال اجرا است چیست و یا حتی اطلاعات عمومی در مورد منطقهای که در آن راه میروید را بازگو میکند.
پال میکی همیشه چیزی برای گفتن دارد؛ از لطیفه های کودکانه تا انجام گفتوگوهای تعاملی با کودکان منتظر در صف تا سرگرم شوند. پال میکی بر روی اکثر جوانان آزمایش شد، زیرا که جوانان علاقه داشتند تا در هر لحظه بیشترین اطلاعات در مورد پارک و برنامهها در اختیارشان قرار بگیرد تا مطمئن شوند چیزی را از دست ندادهاند.
مایکل کولگایز، قائممقام عملیات فناوری و استراتژیک دیزنی میگوید: این محصول برای کودکان طراحی شده بود، اما هنگامی که محصول را آزمایش میکردیم، مشاهده شد این کودکان پس از گوش دادن به صحبتهای میکی، آنرا نزدیک گوش پدر و مادر خود میبردند تا آنها هم بشنوند. پال میکی بر روی جوانان نیز آزمایش شد، زیرا که اکثر جوانان علاقه داشتند تا در هر لحظه بیشترین اطلاعات در مورد پارک و برنامهها در اختیارشان قرار گیرد تا مطمئن شوند چیزی از دست ندادهاند.
محققان فناوری، پال میکی را تجربهای موفق در پر کردن شکاف بین دادههای تولیدشده توسط مشتری و اولویت رفتاری وی میدانند که بسته به موقعیت فیزیکی و حرکات وی، رفتارهای گوناگونی نشان میدهد و در واقع این تمام چیزی است که میتوان جهت تطبیق پویای دادهها با زمینههای تولیدشان انجام داد. پل سافو، مدیر مرکز تحقیقات موسسه «برای آینده» در منوی پارک کالیفرنیا و استاد مدیریت بازرگانی در دانشکده بازرگانی دانشگاه میشیگان این فناوری را انقلابی در زمینه CRM میداند: «دیزنی راهبرد مشتریمدار را تجربه میکند که از CRM امروزی فراتر میروند. راهبردی که تنها از دادههای مشتری استفاده میکند، بلکه از زمینههای تولید این دادهها در رفتار تک تک افراد نیز سود میجوید» .
البته استفاده از چنین فناوریهایی همواره مشتریان را درباره احتمال نقض حریم خصوصی نگران میسازد، زیرا حریمهای خصوصی را بهسرعت در مینوردند. آیا پال میکی نیز چنین است؟ پی جی ز مانگ، مدیر لابراتور ترغیب فناوری دانشگاه استنفورد میگوید: «به این علت که شخص میکی ماوس دارای یک اعتبار عمومی است و نیز رابطه این عروسک یک رابطه تعاملی میباشد، دیزنی قادر خواهد بود کارهایی با این فناوری انجام دهد که مایکروسافت احتمالأ قادر به انجام آن نخواهد بود. مدیران دیزنی میدانند که این نگرانی وجود دارد که آیا مشتریان میکی را تنها بهعنوان یک دستگاه ردیاب خواهند شناخت یا بهعنوان یک برادر بزرگتر و راهنمای تور. به همین جهت این مدیران همواره سعی در افزایش تعامل مشتریان با پال میکی دارند تا هر مشتری بتواند تجربهای کاملأ متفاوت و شخصی از دیزنی داشته باشد. بری میگوید: پال میکی یک ابزار برای جمعآوری اطلاعات شخصی نیست. ما درون پال میکی دادههایی قرار میدهیم، اما مانند سایر شرکتها، از این ابزار برای خودمان اطلاعات خارج نمیکنیم، بلکه این اطلاعات تنها در اختیار صاحب عروسک قرار میگیرد. ما برای جمعآوری اطلاعات مشتریان راههای دیگری داریم. اکنون دیزنی معتقد است، مشتریان پال میکی را به چشم نوعی تسهیلات میبینند. عروسکی توانا در شگفتزده کردن بازدیدکنندگان، با تهیه اطلاعات مناسب در زمان مناسب.
دلارهای بر آمده از CRM
پال میکی مطمئنأ امکان گسترش و بهبود خواهد داشت. جان پارکینسون که شرکتش مشاور دیزنی در راهبرد جدید مشتریمداری بود میگوید: «در این سیستم اطلاعاتی، مشکلی موجود بود. اگر شما در یک بازه زمانی خاص 2 بار در یک صف پارک قرار گرفته باشید و یا به دو پارک متفاوت رفته باشید مطمئنأ دیزنی از آن بیخبر خواهد ماند و این ضعف سیستم CRM است» . اما اکنون با اصلاح این ضعف، دیزنی قادر است دادهها را مدیریت کند تا کل تجربه مشتری را تحتتاثیر قرار دهد؛ از تجربه حضور در هتل تا پارک. همچنین میتواند درباره رفتار خرید بازدیدکننده و اولویتهای فردی وی در زمانهای مناسب فرضیاتی ایجاد کند و یا این فرضیات را اصلاح کند تا دادههای بیشتری درباره مشتری گرد آورد.
بهعنوان مثال میتوان اطلاعاتی را در ارتباط با اولویتهای از پیش معینشده مشتری، از طریق تلفنهای همراه به ایشان بدهد؛ رزرو کردن صندلی رستوران در نیم ساعت از طریق ارسال SMS به تلفن همراه و یا باخبر کردن مشتری جهت از دست ندادن برنامه آتش بازی. یک ابتکار دیگر در این امر که با اهداف دیزنی نیز بسیار همخوانی دارد، ایجاد وبسایتی است به نام magical gathering (جمع آوریهای جادویی) که به طور خاص قصد دارد در درآمدهایی جدید و تجارتهای گروهی جدید ایجاد کند. در این سایت با ترغیب اعضای خانوادههای نقاط دورتر برای گردش مجازی آنلاین در دنیای دیزنی، اطلاعاتی تولید میکنند تا در حضور بعدیشان در دنیای دیزنی جهت راهنماییشان از این اطلاعات استفاده شود.
برنامه دیزنی در اینجا متوقف نمیشود. «بری» و «کورو» برنامههای تعاملی و موقعیتیاب را گسترده میکنند که به مدیران دیزنی کمک کنند که هزینههای پشتیبانی و عملیات را تا جای ممکن کاهش دهند. این تلاش شامل کمک به مدیریت 267 ناوگان اتوبوسی داخل پارک میشود که میانگین روزانه 150000 بازدید کننده را جابجا میکند. GPS و فناوری اینترنت موبایل به دیزنی اجازه میدهد ناوگان خود را برحسب نیاز مشتری مدیریت کند تا صفها حذف شوند و زمان انتظار و هزینههای عملیاتی بسیاری نیز کاهش یابد.
منبع: مدیرسبز
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:
=================
- راه رسیدن به توئیتر هموارتر شد
- ۱۰ بالابر شگفت انگیز دنیا + عکسهای جالب
- هیچ وقت نا امید نشو/داستان واقعی کار پیدا کردن یک جوان
- اختصاصی/آخرین اخبار از استخدام بانک گردشگری
- ازدواج کنید ؛ بانک در کنار شماست !
- توئیتر برای درآمد زایی دور خیز می کند
- تصاویر تکان دهنده از جوانان معتاد به بازیهای رایانه ای
- معنای واقعی برنده بودن در زندگی چیست؟
- میلیاردر ها بیشتر کجا زندگی می کنند؟ + عکس
- ارائه خدمت جاری بدون دسته چک در بانک رفاه کارگران
- ساعت کار عملیات ساتنای بانک سامان تغییر یافت
- هشت پله تا ملاقات موفقیت
- راهکارهایی جالب و موثر برای داشتن یک پسورد قوی و ایمن
- ۹۰۰ میلیون تومان پاداش برای فراموش کردن مردم !
- خیلی ها پولدارند اما …
- کار اجباری از نوع آنلاین!
- ۳۰ توصیه جالب مالی برای ۳۰ روز ماه
- ۱۰ برند برتر لپ تاپ در سراسر دنیا + عکس
- ایرانگری در بانکی/نگاهی به شهرستان بیرجند
- ۵ اشتباه بزرگ در کسب و کار + عکس
- در خواست کمک یک جوان ایرانی +تصویرتاسف بار
- قرعه کشی حساب های یارانه بانک رفاه برگزار شد
- “مجرم” فرصت دارد از خود دفاع کند آقای رئیس جمهور
- جویندگان کار کجا میروند؟
- شناسایی باند فساد مالی در بانک مرکزی
- وقتی بانک ایران زمین استخدامش را پس می گیرد
- هکرها دست از سر سونی برنمی دارند!
- برای تو که آزاد شدی ولی آباد نشدی !
- باز هم چین اول شد!
- بدشانس ترین گردشگران دنیا + عکس
- اعتراض به نحوه استخدام بانک پاسارگاد+جوابیه این بانک
- آخرین روش بانک ها برای دور زدن بانک مرکزی
- یاهو، دستی به سرو روی ایمیلش می کشد
- هجوم غیرمنتظره بانک ها برای خرید طلا !
- پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری یکم سامان
- راه را باز کنید؛ یوآن وارد می شود
- نمایندگی سایپا در زاهدان کلاهبردار از آب درآمد
- ۶ فن موثر برای جذب مشتری در قالب پرسش و پاسخ
- کلاهی که برسر تولیدکنندگان نفت میرود
- ۱۰ شرکت نرم افزاری برتر دنیا + عکس
- جنگجویی به نام سپیده …
- روبرو شدن با دشمن های درونی
- استخدام يك شركت دارويي بين المللي
- استخدام کارشناس فروش در شركت بازرگاني در زمينه فروش ماشين آلات صنعتي
- دعوت به همکاری یک شرکت برای دفتر تهران
- دعوت به همکاری مجتمع خدمات کارگزاری بیمه
- دعوت به همكاري شركتي با فعاليت در حوزه نفت و گاز و پتروشيمي در جزيره كيش و تهران
- دعوت به همكاري يك شركت توليدي فعال در زمينه بسته بندي
- استخدام مسئول واحد R&D در شرکت بیسکوییت گرجی
- استخدام کارشناسان میکروبیولوژی و بازرگانی دریک شرکت داروسازی
- استخدام در شرکت تهران نیک آوا
- استخدام رییس حسابداری در یک شرکت بازرگانی
- فواید کار تیمی در سازمانهای امروزی
- دعوت به همکاری در یک پروژه ی انبوه سازی در قم با سوابق کاری بالا
- فواید کار تیمی در سازمانهای امروزی
- استخدام شركت رنگسازي
- عجایب آزمون استخدامی بانک امین ایرانیان!
- ۹ روش برای بالا بردن کارایی کسب و کارهای خانگی
- استخدام كارشناس مهندسي فروش
► تورم ؛ جدیدترین صادرات چین !
رنجنامه یک راننده تاکسی از بانکها ◄