افزایش قیمت برخی از اقلام اساسی در سبد غذایی خانوار طی روزهای گذشته و بیثباتی در بازار اين محصولات این نگرانی را دامن زده است که آیا سفرههای مردم در ماه رمضان و يا هنگام اجرای هدفمندسازی یارانهها خالی از قوت خواهد ماند؟
به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از ایلنا، افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ و انواع میوهها طی روزهای گذشته باعث شده است که بازارهای مواد غذایی گفته شده با نابسامانی و بيثباتی توأم شود.
درحالی که تنها یک ماه و اندی به آغاز ماه رمضان و تقریبا دو ماه و اندی دیگر به اجرای هدفمندسازییارانهها مانده است، بازارهای موادغذایی به ویژه اقلام اساسی گفته شده با آشفتگی مواجه شده است به گونهای که این نابسامانی به حوزههای دیگر قیمتی اقلام سرایت کرده است.
افزایش قیمت مرغ
در حالي كه قيمت مرغ طي روزهاي گذشته با افزايش نسبي روبرو بوده است اما كارشناسان اعتقاد دارند اين قيمت عرضه شده در بازار، نرخ واقعي بهاي مرغ است.
قيمت مرغ بر اساس قيمت تمام شده وزارت جهاد كشاورزي دو هزار و ۲۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ تومان تعيين شده بود كه براساس گفتههاي بسياري از كارشناسان قيمت تعيين شده از سوي مسوولان قيمتي بود كه جوابگوي هزينههاي جاري واحدهاي توليدي را نداشته و ديگر آنكه نسبت به نرخ تورم بسيار در سطح پاييني بود.
از سوي ديگر در حالي كه قيمت مرغ طي روزهاي گذشته تا سقف سه هزار و ۵۰۰ تومان در بازار افزايش داشته، نگرانيها نسبت به عرضه و قيمت افزايشي آن در ماه رمضان نيز افزايش يافته است.
در حال حاضر قيمت مرغ به طور ميانگين بين دو هزار و ۶۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ تومان در بازار تهران عرضه ميشود كه اين قيمتها نسبت به چند سال گذشته يكي از بيثباتترين بازارهاي مرغ را به وجود آورده است.
البته ثابت نگه داشتن قیمت مرغ يكي از وعدههاي وزير جهاد كشاورزي بود كه گفته بود: قيمت آن تا پايان سال ثابت خواهند ماند اما مشاهده ميشود كه يكي از بيثباتترين بازارهاي غذايي را در ايران به وجود آورده است.
در حال حاضر رقابت تنگاتنگی بین گوشت مرغ و قرمز برای تصاحب جایگاه میانگین رشد قیمت در جریان است.
اين درحالي است كه قيمت تخم مرغ روز به روز در حال كاهش است به گونهاي كه براساس گفتههاي كارشناسان قيمت تمام شده هر كيلو تخم مرغ در درب واحدهاي توليدي 1200 تومان تعيين شده بود اما در حال حاضر بين 770 تا 800 تومان به عرضهكنندگان ارائه ميشود.
گوشت قرمز همچنان سوار بر غول لجبازی
بيثباتيها همچنان در بازار غذايي كشور ادامه دارد به گونهاي كه قيمت گوشت با وجود واردات گسترده از سيستان و بلوچستان به تهران و كشور برزيل و همچنين قزاقستان همچنان قيمت آن تعديل نشده است علت چيست؟!
قیمت گوشت قرمز که طی چند سال گذشته پاشنه آشیل برنامهریزان اقتصادی بوده است کماکان در دنده پیچ قرار دارد و آنگونه که در ذهنها خود را متبادر کرده است که بگویند گوشت قرمز تافتهای جدا بافته از سایر کالاهاست.
قیمت گوشت قرمز در حال حاضر در بازار تهران بین ۱۶هزار تا ۱۸هزار ۲۰۰تومان به فروش میرسد.
البته ورود گوشت قرمز از قرقیزستان گرفتار جنگ داخلی که حتی به دولتهای بزرگ خارجی اجاز نداده تا در مسائل این کشور ریز شوند باعث نگرانی بسیاری از کازشناسان دام بهداشتی کشور شده است.
محسن دستور رییس دامپزشکی ایران در این رابطه ميگويد: یک شرکت خصوصی اقدام به واردات گوشت قرمز از کشور قرقیزستان خواهد کرد.
این مقام ارشد دامپزشکی ایران ادامه خاطرنشان ميسازد: البته هنوز من از چگونگی اجرا و جزییات ورود گوشت قرمز از کشور قرقيزستان در جریان نیستم اما این اطمینان را به مردم میدهم که تمامی اقدامات بهداشتی در این راستا انجام گرفته است.
گوشت قرمز و بازار آن مسئلهای است که بارها روابط بین برنامهریزان اقتصادی را دچار چالش کرده است و هریک به نوعی در تلاش بوده و هستندکه عامل افزایش قیمت این کالای غذایی را به عملکرد دیگری نسبت دهند.
اما آنچه که واضح بوده این است که کارشناسان اقدامات گفته شده را مقطعی اعلام کردهاند.
صاحبنظران معتقدند: با نزدیک شدن به ماه رمضان قیمت گوشت قرمز به طور یقین دچار شوک دیگری خواهد شد.
بازار میوه در کش و قوس مجادله اتحایه فروشندگان و بارفروشان
قیمت میوهها دربازار نیز با افزایش مواجه شدهاند، افزایشی که باعث مجادله صنفهای عرضه کننده این محصولات موجب شده است.
رییس اتحادیه میوه و تره بار تهران علت افزایش قیمت محصولات میوهای در بازا را وجود دلالان در سطح میادین بار فروشی و عدم نظارت دقیق بر آنها اعلام کرد.
حسین مهاجران با این گفته عملا توپ را در داخل زمین اتحادیه بارفروشان تهران انداخت و مقصر اصلی افزایش قیمت میوهها را اتحادیه بارفروشان ذکر کرد.
اما دبیر اتحادیه بارفروشان در جوابیهاي اعلام کرده: مهاجران فرافکنی میکند و این اعضای فروشندگان و زیر مجموعههایهای اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار هستند که قيمتها را بدون توجه به فاکتور ارائه شده تا 100در صد افزایش قیمت به مصرفکنندگان عرضه میکند.
علی حاج فتحعلی پيش از اين گفته است: هر باری که از میادین خارج میشود با صدور فاکتور است تعیين افزایش 30 درصد قیمت بیشتر از قیمت درج شده در فاکتور است اما فروشندگان تا 100 درصد قیمتها را افزایش میدهند.
کارشناسان براین عقیدهاند: با وجود فراوانی میوه، دلیل اصلی بی ثباتی بازار میوه را به عملکرد ضعیف وزارتخانههای جهاد کشاورزی و بازرگانی مربوط دانستند.
فعالان بازار معتقدند: با وضعیت به وجود آمده نمیتوان در مورد این بازار اظهار نظر کرد.
اين گروه از فعالان ميگويند:تا زمانی که بازار بدون نظارت واقعی و عملکرد مقطعی برنامهریزان اقتصادی اداره میشود نمیتوان رنگ ثبات را در آن دید.
در حال حضر قیمت هندوانه هر کیلو ۴۰۰تا ۶۰۰ تومان در بازار به فروش میرسد.
طالبی، هلو و آلبالو نیز به ترتیب از ۱۰۰۰تا یک هزار و ۲۰۰تومان و ۲۰۰۰ هزار تا دو هزار و ۲۰۰ تومان به فروش میرسند.
آیاسفرههای مردم بیش از پیش خالی خواهد شد
اين همه نوسانات در حالي رخ ميدهد كه تنها يك ماه مانده به ماه رمضان و نزديك به 60 روز مانده به اجراي طرح هدفمندكردن يارانهها، نگراني در بين صاحبنظران آنچنان افزايش يافته است كه آيا سفرهاي ماه رمضان خالي از قوت خواهد بود؟
با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید
۷۱۲ عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند
خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :
*=======================*
وقتی بازار لوازم آرایشی صدای AP را هم درمی آورد!
استفاده از کمترین امکانات برای تبلیغات + عکس
۱۵ چیزی که شما در مورد استیو جابز نمی دانید
گزارش تصویری / ۱۰ هتل لوکس دنیا
فواره هایی که جاذبه ی گردشگری هستند
بحرانی به پهنای خلیج مکزیک + عکس
ضربه ای که گوگل به اقتصاد جهانی می زند!
گردشگری/ مرنجاب ,مرز زمین و آسمان
کره جنوبی چگونه به ثروت و قدرت رسید؟+تصویر
گزارش تصویری / نحوه بستن چمدان برای یک سفر طولانی
طنز/ اندر مصائب کار در شرکت های دولتی