گزارش تحلیلی بانک جهانی از تحولات اقتصادی پس از انقلاب

بانك جهاني در یک گزارش مقایسه ای نوشت : طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، سطح فقر کاهش یافته ، زندگی مردم به سطح رفاه مطلوبی رسیده و فاصله ی طبقاتی نیز کاهش یافته است.

به گزارش بانکی دات آی آر ،  بر اساس این گزارش ضررهای اقتصادي ايران در دوران دفاع مقدس طي 15 سال بعد از آن به رشد اقتصادي تبديل شده  و سطح درآمد ايراني ها نیز افزايش يافت.
همچنین طی این سالها مصرف، و دستيابي به خدمات مهم حیاتی مثل آب، برق، تلفن و گاز نیز افزایش چشمگیری داشت.

این گزارش می افزاید: گسترش برخورداري از برق منجر به گسترش استفاده از وسائل برقي مثل يخچال، ماشين لباس شوئي،تلويزيون، جاروبرقي و غيره شده است و اين مسئله به ارتقاء سطح زندگي در ميان خانواده هاي كم درآمد كمك قابل ملاحظه اي كرده است.

كاهش مرگ و مير كودكان، افزايش نرخ باسوادي، كاهش نرخ باروري و مسائلي از اين قبيل نشان مي دهد سطح زندگي خانوادها در ايران نسبت به قبل از انقلاب ارتقاء داشته است.

نكته قابل توجه ديگر آن است كه به رغم توسعه اقتصادي نابرابري در ايران افزايش نداشته است. تا قبل از انقلاب به موازات افزايش رشد اقتصادي سطح نابرابري نيز افزايش پيدا مي كرد اما در بعد از انقلاب اين پديده مشاهده نشده است. هيچ شاهدي بر افزايش نابرابري در توزيع درآمد و هزينه ها در ايران بعد از انقلاب مشاهده نشده است.
ضريب جيني نشان دهنده سطح نابرابري درآمدي در يك كشور است كه هرچه اين رقم بيشتر باشد دلالت بر نابرابري بيشتر دارد. ضريب جيني در ايران قبل از انقلاب بيش از ۴۵ بوده است كه اين رقم در ۱۵ سال بعد از جنگ تحميلي به ۴۳ كاهش يافته است.

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35594

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *