كارآفرینان موفق،نگاه نو و متفاوتی به كار و زندگیشان دارند. تفاوت آنها با كارآفرینان ناموفق،ظریف،اما قابل تمیاز است. این تفاوتها فراتر از خواستهها و رویاهای آنهاست. این تفاوتها به عادات یا رموز نهایی برنمیگردد. تفاوت آنها به نیروی قابل سنجشی برمیگردد كه در دایره تفكر و تعقل این افراد نهفته است و موجب میشود تحولاتی در شیوه كار، زندگی و روابط شغلی آنها پدید آید.
در این مقاله قصد داریم “ویژگی های” متمایز كننده كارآفرینان موفق را بررسی كنیم نه “عادات” آنان را. زیرا “عادات” پیش از مطالعه كردن به وجود میآیند و در اصل نیازی به مطالعه آنها نیست. از سوی دیگر، كسب عادات دیگران موجب میشود از مسیر خود دور افتید، چرا كه اینها عادات “شما” نیستند. 9 وجه تمایز كارآفرینان موفق در زیر شرح داده شده است كه با فراگیری آنها میتوانید تفاوت قابل ملاحظهای در نوع تفكر، ارزیابی و دیدگاه تان ایجاد كنید.
۱ – اجبار یا توان
وقتی میخواهید چیزی را به زور كسب كنید، باید از همه طرف متوسل به جبر شوید كه نیازمند تلاش و تقلای بسیار است. این در حالیست كه تكیه بر آنچه در توان دارید نیرویی خلق میكند كه از تواناییها فراتر میرود. وقتی فرد تمام نیروهای درونی، باورها و عواطفش را هم سو میسازد احساس قدرت وتوانمندی میكند و این امر موجب میشود با صرف انرژی كمتر به اهدافش نایل گردد. به عبارتی فرد با هر قدم كه برمیدارد چندین گام جلو میافتد.
۲- تحقق وظایف یا نیل به هدف
تحقق كارها با به پایان رساندن و تمام كردن آنها همراه است و بیشتر به وظایف برمیگردد. وقتی انسان كاری را به پایان میرساند آن چیز معنا و اهمیت خود را از دست میدهد. آیا تا به حال برای تحقق كاری تلاش و كوشش كردهاید؟ اگر چنین بوده است آیا با تحقق آن احساس نكردهاید آنقدرها هم مهم نبوده است؟ این تجربه همواره با یاس همراه است. اما نیل به هدف هیچگاه پایانپذیر نیست. چرا كه با آگاهی معنوی از معنا و اهمیت كار همراه است. این دیدگاه همواره آرامش دهنده و الهامبخش است.
۳- كسب اطلاعات یا به كار بستن آنها
بدیهی است كه كسب اطلاعات تنها در صورت به كار بستن آنها ثمربخش خواهد بود. متاسفانه بسیاری از كارآفرینان و كارفرمایان ساعات زیادی را صرف مطالعه و كسب اطلاعات میكنند. اما هیچگاه آنها را به كار نمیبندند.
۴- تفكیك یا تلفیق
كارآفرینان موفق میگویند پیش از هر چیز به زندگیشان به صورت بخشهای تفكیك شده نگاه كردهاند. این افراد حتی در تجارتشان هم چنین نگاهی به خدمات، محصولات و حتی تلاشهایشان دارند. این امر باید به صورتی باشد كه كسب موفقیت در هر زمینه به پیشبرد زمینه دیگر منتج شود. برای این كار مولفهها و طرحهای گوناگون تجارتتان را بنویسید. سپس درباره اینكه فعالیت در كدام زمینه به برجستهسازی زمینه دیگر میانجامد بیاندیشید و برنامهریزی كنید.
۵- فقط كار یا كار همراه با تفریح
كار جدی و بدون تفریح تحمیلی از “باید”ها و “وظایف” است كه نتیجهای جز خستگی ندارد. با كار سخت و طاقتفرسا انسان میخواهد در مقابل چیزی ایستادگی كند. اما كار همراه با تفریح، منبع شادابی، نور،الهام و آرامش است. كارآفرینان موفق پیش از پی بردن به نحوه صحیح انجام كارها، فكر میكردند،باید فقط تلاش كنند و این امر سلامتی، انرژی و شادابی را از آنان میگرفت. آنها پس از كسب نتایج ضعیف تصمیم گرفتند روش خود را تغییر دهند و آن وقت بود كه خودشان هم شگفتزده شده بودند كه “آیا واقعا اینقدر راحت میشد كارها را انجام داد”!
۶- حمایت ساختار یا كل فضای كاری
ساختارها در نحوه انجام امور نقش مهمی ایفا میكنند و حتی اگر ساختار تشكیلشده بسیار متفاوت از ساختار دیگران باشد باز هم ایرادی بر آن نیست.ساختارها روی وظایف و نتایج از پیش تعیین شده تكیه میكنند،اما برخورداری از حمایت كل فضای كاری ساختار وسیعتری فراهم میآورد كه پیشرفت و ترقی را آسانتر میسازد. تفاوت این دو در این است كه محیط برای شما كار میكند،ولی برای ساختار شما باید كار كنید. حمایت فضای كاری، ساختارهای كوچكتر را از آن شما میسازد. كارآفرینان موفق معتقدند این تفاوت بسیار حائز اهمیت است. آنها با بسط ساختارهای حمایتگر به كل فضای كاری موفقیت بیشتری نصیب خود میكنند.
۷- تغییر رفتار یا تحول
تغییر رفتار سطحیتر از تحول است. این امر به ترك یا آغاز یك رفتار اشاره دارد كه ممكن است ساده یا گذرا باشد. تحول نیروی قویتری است كه در نتیجه یك تجربه به وجود میآید و به دگرگونی عمیق و درونی منجر میشود كه اغلب هویت فرد را هم دستخوش تغییر قرار میدهد و برای او دیدگاه متفاوتی به ارمغان میآورد.
لحظاتی را به یاد بیاورید كه به یكباره و ناگهان “چیزی دریافت كردهاید”. این شروع یك دگرگونی است. البته همیشه امكان برگشت به روش و رویكرد گذشته وجود دارد. اما همیشه صدایی از درون به شما خواهد گفت كه با برگشت به رویكرد نخست نمیتوانید از تواناییهای خود نهایت استفاده را بكنید. برای نمونه وقتی متوجه شوید افكار شما نتایج كارتان را تحت الشعاع قرار میدهند دیگر نمیتوانید این امر را منكر شوید و اگر گاهی از این حقیقت غفلت كنید باز هم صدایی از عمق وجودتان شما را به آن فرا میخواند.كارآفرینان موفق همواره به دنبال كشف تحولات لازم هستند تا بتوانند زندگی و كارشان را باز هم در جهت بهتری هدایت كنند.
۸- بدبینی یا خوشبینی
بدیهی به نظر میرسد كه بهتر است خوشبین بود تا بدبین. اما مسئله اینجاست كه مشكل میتوان تشخیص داد چه زمان بدبین هستیم!افرادی كه در كشاكش تجارت هستند خود را “واقعگرا” توصیف میكنند و میگویند واقعیات و حقیقت امور را میبینند.اما حقیقت این است كه آنها تنها بخشی از واقعیات را میبینند و اكثر اوقات شرایط را از آنچه كه هست بدتر جلوه میدهند.خوشبینی تنها یك طرز تفكر یا رویكرد نیست،بلكه یك تعهد است كه فرد را ملزم میدارد نقطه قوت و روشن شرایط را ببیند و آنها را بارور سازد. این یك اصل معنوی و علمی است كه وقتی انسان قوای خود را بر نقاط سازنده و مثبت متمركز كند و با شور و بصیرت از آنها برای رسیدن به هدفش استفاده نماید خلاقتر و با درایتتر میشود.كارآفرینان موفق این مهارت را در خود “به حد كمال” رساندهاند.
۹- ارج نهادن به جایگاه خود یا توجه به كمبودها
خواستار شرایط بهتر بودن و بیشتر خواستن چیز بدی نیست. اما بیشتر مردم وقتی درباره خواستههایشان صحبت میكنند بر خلاای كه میان خواستهها و داشتههایشان وجود دارد تكیه میكنند. این كار موجب میشود نداشتنها از داشتنها پررنگتر شوند و یك گره كور ایجاد شود. ارج نهادن به جایگاهی كه دارید به معنای در لحظه زیستن، عشق ورزیدن به لحظه لحظه زندگی و قدر آن را دانستن است.ارج نهادن به جایگاهی كه دارید آرزوها و رویاهایتان را زیر سوال نمیبرد،بلكه نیروی اعتماد و احساسات مثبت را تقویت و راه را برای نیل به خواستهها باز میكند.در آخر باید گفت تفاوت كارآفرینان موفق با دیگران در دیدگاهها، باورها و رفتارهای آنان نهفته است. بنابراین علاوه بر تغییر عملكرد باید ذهنیات درونی را هم متحول ساخت و از آن بهره برد.
شما برای موفق شدن در كارتان چه تحولاتی در خود ایجاد كردهاید؟
روزنامه تفاهم – امیر هوشنگ آذردشتی
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:
=====================
- فایرفاکس ۶ و ۷ جایی در همین نزدیکی!
- تنبلی ایرانیان بالاتر از متوسط جهانی
- ۵ نکته ی مهم در فروشندگی
- قدرتمند ترین زنان دنیای تجارت و کسب و کار + عکس
- مستمری بگیر خوش شانس برنده خودرو بانک رفاه شد
- گرانقیمت ترین رقابت های ورزشی در دنیا + عکس
- وقتی تنفر قدرت محرک می شود
- چگونه یک بیزینس پلن یا طرح کسب و کار بنویسیم؟
- معرفی روشهای کم هزینه برای تبلیغات
- دیدنی های سبزوار ,محل نبرد ایرانیان و تورانیان
- طنز/یک روز پس از توزیع زمین های اهدایی رئیس جمهور
- شاید فیس بوک آزاد شود !
- دزدهای یک دقیقه ای بانک در ده دقیقه دستگیر شدند
- رهبران تجارت جهان در سال ۲۰۵۰ + عکس
- جوی استیک مخصوص آی پد بازیها را جذاب تر می کند+ویدئو
- نکات خواندنی از فرارزندانیان ایرانی به روش القاعده ای
- ۶ سوال مهم در برنامه ریزی استراتژیک
- عجیب ترین برج های دنیا + عکس های جالب – 2
- طنز/برای پیدا کردن شغل مناسب معتاد شوید!
- قرعه کشی سه ماه نخست حساب های ۲۴ بانک سامان
- آقایی که دستمزد میلیاردی از بیت المال میخواهی ، “هاجر” فقط ۶ هزار تومان کم داشت…
- هکرها سیب را هم گاز زدند!
- چگونه یک فروشنده ی بیمه ی موفق باشیم؟
- اختلاس در بانک بین المللی توسعه
- تصویر/ شاهکارهای زبان انگلیسی در بانکداری ایران
- برای تو که تعطیلات تابستان و عید نداری + عکس
- عجیب ترین برج های دنیا + عکس های جالب – ۱
- آقای مهندس با IQ جهانی !