یادداشت/ “شاپرک” پر سر و صدا آمد

طرح پر سر و صدا و پر حاشیه شاپرک بالاخره به صورت آزمایشی اجرایی شد.

به گزارش بانکی دات آی آر، اجرای این طرح که سبب مخالفت برخی از دست اندرکاران و ابهامات موجود چندین بار به تاخیر افتاده بود این بار اجرایی شد.

قرار است در صورت موفقیت مرحله آزمایشی این طرح، کلیه دستگاه های خود پرداز موجود در کشور یکپارچه شده و از خود پردازهای شاپرک استفاده شود.

رئیس کل بانک مرکزی در افتتاحیه این طرح گفته است: ” در‌حال‌ حاضر‌،2میلیون و 300 هزار دستگاه POS پایانه فروش در مراكز فروشگاهی نصب شده و كل فروشگاه‌های كشور در حدود 2میلیون باب است. اگر این دستگاه‌ها به صورت بهینه توزیع و طرح شاپرك هم قبلا’ اجرا می شد، دیگر نیازی به این‌ حجم از پایانه فروش نداشتیم. “

پیشنهاد کنندگان این طرح معتقدند که وجود کارت خوان بانک های گوناگون باعث ایجاد موازی کاری و نارضایتی مشتریان شده است در حالی که پیشتر برخی از کارشناسان عدم وجود زیر ساخت های لازم را مانع اصلی تحقق استفاده مناسب مردم از کارت خوان ها می دانستند.

پیشتر شرکت های تجارت الکترونیک از هر فرصتی برای ابراز مخالفت با این طرح استفاده کرده اند اما چرا؟
آنها معتقدند راه اندازی شاپرک هزینه هایی را به شبکه بانکی کشور تحمیل خواهد کرد که بخش عمده ای از  آن به شرکت های پرداخت تحمیل خواهد شد و از سوی دیگر افزودن شبکه شاپرک موجب طولانی تر شدن فرآیند انتقال وجه الکترونیک می شود.
در حال حاضر هم مردم به دلیل قطعی های مکرر شتاب و حتی خود شبکه های داخلی بانک ها بامشکلات متعددی روبرو هستند. اگر قرار باشد شاپرک هم به این فرآیند اضافه شود مشکلات هم دو چندان می شود.

البته باید منتظر بود و دید اجرای این طرح تا چه سطحی از مشکلات کاسته یا بر آن افزوده خواهد شد.

در حال حاضر زمانی که به فروشگاه های مختلف مراجعه می کنیم با حجم زیادی از دستگاه های کارت خوان مواجه می شویم که تصمیم گیری را دشوار می کند اما باید دید که این یکپارچه سازی واقعا کارساز خواهد بود و یا اینکه این طرح هم یک اقدام تبلیغاتی است که در دراز مدت تاثیر چندانی نخواهد داشت.

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *