چطور می توانید جزء آن دسته از رئیس هایی باشید که همه عاشق شان می شوند؟ اگر تا به حال یک رئیس واقعا فوق العاده داشته اید، حتما می دانید که چه قدر وجودش برای موفقیت شرکت لازم است. در واقع، بر اساس گزارش سال ۲۰۱۵ موسسهی گالوپ، ۷۰ درصد تفاوتی که در عملکرد کارمندان وجود دارد به کیفیت عملکرد مدیرشان مربوط می شود. حالا بیایید ببینیم رئیس دوستداشتنی واقعا چه کسی است و چه عاداتی دارد.
۱. آنها منظورشان را واضح بیان می کنند
جِفری جِی. فاکس (Jeffrey J. Fox)، مؤسس شرکت مشاوره ی مدیریتی Fox & Company، و نویسنده ی کتاب «چطور یک رئیس فوقالعاده باشیم؟» در قسمت «قوانینی برای استخدام و نگه داشتن بهترین کارمندان» می گوید: «مدیرهای خوب توان کارمندان شان را می سنجند و حواسشان به اتفاقات اطراف شان هست. آنها برای اینکه بتوانند توان کارمندهایشان را ارزیابی کنند، با آنها مکالمهای دربارهی شرکت را شروع میکنند.»
مدیرهای خوب دوپهلو حرف نمی زنند و شما همیشه می توانید منظورشان را به درستی درک کنید.
فاکس همچنین اعتقاد دارد: «کارمندها از دوپهلو حرف زدن بدشان می آید. اگر این کار را انجام بدهید مجبور می شوید انرژی زیادی را برای برطرف کردن شایعات صرف کنید.»
۲. آنها به کارمندهایشان اعتماد می کنند
فاکس می گوید: «مدیرهای خوب علاوه بر ارتباط مؤثر، کارمندهای باهوش، صادق و توانا را استخدام می کنند و فقط به تجربه توجه نمیکنند و در آینده به آنها اجازه می دهند تا توانایی هایشان را به نمایش بگذارند.»
اگر آدم های خوب استخدام کنید، لازم نیست تمام جزئیات را مدیریت کنید و نگران درست انجام شدن کارها باشید.
فاکس می گوید: «بعضی مدیرها مثل یک باغبان ماهر هستند. آنها دائما در باغ حضور دارند و کارهای هرس، از بین بردن زائده ها و علف های هرز، کود دادن، آبیاری و دفع حشرات مزاحم را انجام میدهند.»
۳. آنها ثابت قدم هستند
نتایج تحقیقی که در فوریه ی ۲۰۱۴ در مجله ی مؤسسه ی آموزشی مدیریت چاپ شد، نشان میدهد که افراط و تفریط در ارتباط با کارمندان توانایی های مدیر را زیر سؤال می برد. در حالی که ممکن است بعضی ها فکر کنند اگر گاهی اوقات خوش رفتاری کنند بهتر از این است که همیشه بداخلاق باشند، اما مطالعات انجام شده نشان میدهد کارمندهایی که در محیط هایی کار می کنند که گاهی با آنها خوشرفتاری می شود نسبت به افرادی که در محیط هایی شاغل هستند که دائما به خوبی یا حتی بدی با آنها برخورد می شود، استرس روانی بیشتری دارند.
۴. آنها ارزش کارتان را می فهمند
روبرت آی. ساتن (Robert I. Sutton)، استاد علوم مدیریت دانشگاه استنفورد و نویسنده ی کتاب «مدیر خوب، مدیر بد» در قسمت «چگونه بهترین باشید و از بدترین ها یاد بگیرید» می گوید: «اگر کاری که کارمندهایتان انجام می دهند را درک کنید، مدیر بهتری خواهید بود.»
او همچنین می گوید: «تصور و تلقی از مدیر به عنوان فردی همهکاره که همه چیز را مدیریت می کند، اساسا غلط است.»
شما باید زیر و بم کار کارمندان تان را بدانید و چالش هایی که ممکن است با آن مواجه شوند را بشناسید تا بتوانید آنها را مدیریت کنید.