۵ دریافت کننده بزرگ صادرات ایران در دو ماه نخست سال کدامند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشور چین با اختصاص بیش از 29 درصد از صادرات ایران به خود، به عنوان بزرگترین دریافت کننده صادرات ایران در دو ماهه نخست سال است.
پول‌نیوز – بر اساس آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران در دو ماهه نخست سال 93، حجم صادرات کشور به چین بیش از پنج میلیون تن بوده است، از سوی دیگر میزان ارزش صادرات به کشور چین نیز حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار معادل 29.4 از کل ارزش صادرات کشور در این دو ماه است که این میزان نسبت به آمار دو ماهه سال گذشته حدود 29 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا،حجم صادرات به کشور چین در دو ماهه نخست سال گذشته کمتر از پنج میلیون تن با ارزش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بوده است.

عراق:

پس از چین کشور عراق بیشترین میزان دریافت کالاهای صادراتی ایران را در دو ماهه نخست سال ۹۳ به خود اختصاص داده است که بر این اساس حجم صادرات ایران به عراق در این مدت بیش از دو میلیون و ۸۵۰ هزار تن بوده است که ارزش این معاملات به ۹۵۱ هزار دلار می‌رسد.

میزان صادرات ایران به عراق بیش از ۱۸ درصد کل صادرات کشور را در دوماهه نخست سال شامل می‌شود که به رغم قرار گرفتن در رتبه دوم ارزش صادرات به عراق نسبت به دو ماهه نخست سال گذشته که رقم 957 میلیون دلاری را نشان می‌دهد، 0.7 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که وزن صادرات به این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از پنج درصد کاهش داشته است.

امارات متحده عربی:

سومین دریافت کننده بزرگ صادرات ایران امارات متحده عربی است که آمار حجم صادرات به این کشور، رقم ۹۰۷ هزار ۷۰۱ تن را نشان می‌دهد که این مقدار بیش از 11 درصد از ارزش کل صادرات ایران را در برمی‌گیرد. ارزش صادرات به امارات نیز در دوماهه نخست سال جاری حدود 575 میلیون دلار است.

در عین حال صادرات ۸۷۱ هزار تنی با ارزش ۴۲۳ میلیون دلار در دوماهه نخست سال گذشته نشان می‌دهد که ارزش صادرات به امارات نسبت به مدت سال قبل بیش از چهار درصد افزایش داشته است.

افغانستان:

کشور همسایه افغانستان چهارمین وارد کننده بزرگ صادرات ایران به شمار می‌رود که در دوماهه نخست امسال بیش از شش درصد از کل صادرات ایران را دریافت می‌کند.

بر این اساس در مدت مذکور ۴۲۴ هزار تن معادل ۳۳۳ میلیون دلار میزان صادرات ایران به افغانستان بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل صادرات ایران به افعانستان ۶۴۶ هزار تن به ارزش ۴۵۱ میلیون دلار بوده است که این آمار کاهش چشمگیر صادرات به کشور افغانستان یعنی بیش از ۲۶ درصد کاهش در صادرات به این کشور نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

هند:

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم صادرات ایران به هند در دو ماهه نخست سال بیش از ۶۴۰ هزار تن بوده و از سوی دیگر ارزش این صادرات نسبت بیش از ۳۰۰ میلیون دلار است که حدود شش درصد از کل ارزش صادرات ایران را شامل می‌شود.

همچنین حجم صادرات ایران به این کشور در مدت مشابه سال قبل بیش از ۷۵۹ هزار تن با ارزش ۳۹۲ میلیون دلار بوده است که مقایسه این آمار با آمار سال جاری حاکی از کاهش ۲۳ درصدی صادرات به هند نسبت به سال گذشته است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35584

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *