به گزارش خبرنگار بانکی به نقل از سایت بانک مرکزی در اسفند ماه سال87 بیش از11.466 ميليون تراکنش ناموفق توسط سامانه های پرداخت کشور به ثبت رسیده است .
این تراکنش ها هزینه ای بالغ بر 12 میلیارد ریال را براقتصاد کشور تحمیل کرده است.
بر طبق این گزارش در میان تمام بانک های دولتی و خصوصی بانک کارآفرین با 97.43درصد تراکنش موفق رتبه بهترین بانک کشور از لحاظ توفیق در تراکنش ها را از آن خود کرده است و بانک های سرمایه و توسعه صادرات نیز مقام های بعدی را از این لحاظ دارا هستند.
آمار کامل تراکنش های سیستم شتاب در اسفند ماه سال87 را در ادامه آمده است.
نامبانک |
تعدادكلتراكنشها |
تعدادموفق |
تعدادناموفق |
درصد موفق |
درصد ناموفق |
مقام در توفيق تراکنشها |
هزينةتراكنشهايناموفق |
اقتصادنوين |
1,623,577 |
1,528,129 |
95,448 |
94.12 |
5.88 |
4 |
78,216,500 |
پارسيان |
3,748,854 |
3,329,349 |
419,505 |
88.81 |
11.19 |
11 |
471,137,000 |
پاسارگاد |
1,704,426 |
1,330,018 |
374,408 |
78.03 |
21.97 |
17 |
514,438,000 |
پست بانک |
27,646 |
21,629 |
6,017 |
78.24 |
21.76 |
16 |
8,197,000 |
تجارت |
8,571,331 |
6,955,648 |
1,615,683 |
81.15 |
18.85 |
15 |
2,149,756,500 |
توسعهصادرات |
14,720 |
14,001 |
719 |
95.12 |
4.88 |
3 |
408,500 |
رفاه |
4,084,711 |
3,158,633 |
926,078 |
77.33 |
22.67 |
18 |
1,232,046,000 |
سامان |
1,333,903 |
1,192,571 |
141,332 |
89.40 |
10.60 |
9 |
152,371,500 |
سپه |
11,035,106 |
10,360,781 |
674,325 |
93.89 |
6.11 |
5 |
355,490,500 |
سرمايه |
144,351 |
139,514 |
4,837 |
96.65 |
3.35 |
2 |
4,699,000 |
صادرات |
16,959,328 |
14,402,747 |
2,556,581 |
84.93 |
15.07 |
13 |
3,096,266,500 |
صنعتومعدن |
121,884 |
109,291 |
12,593 |
89.67 |
10.33 |
8 |
14,361,500 |
کارآفرين |
259,310 |
252,640 |
6,670 |
97.43 |
2.57 |
1 |
855,000 |
کشاورزي |
5,631,907 |
5,149,575 |
482,332 |
91.44 |
8.56 |
7 |
401,225,000 |
مسکن |
1,352,701 |
1,147,540 |
205,161 |
84.83 |
15.17 |
14 |
263,537,000 |
ملت |
11,344,770 |
10,501,236 |
843,534 |
92.56 |
7.44 |
6 |
799,287,000 |
ملي |
27,976,680 |
24,929,132 |
3,047,548 |
89.11 |
10.89 |
10 |
3,302,217,500 |
سينا |
442,161 |
388,138 |
54,023 |
87.78 |
12.22 |
12 |
72,634,500 |
جمع |
96,377,366 |
84,910,572 |
11,466,794 |
88.10 |
11.90 |
— |
12,917,144,500 |
این گزارش حاکی از آن است که با وجود آنکه مسئولان شبکه بانکی و به خصوص بانک مرکزی از چند ماه پيش از آمادگی بانکها و برنامه های آنها برای ارائه خدمت مناسب به دارندگان کارت در روزهای پايانی سال سخن می راندند ، مع الاسف سناريوی مشکلات زياد شبکه بانکی در روزهای اوج درخواست کما فی السابق تکرار شد تا مشخص شود به صورت عملی کاری انجام نشده است و امسال نيز همانند سالهای گذشته با صفهای طولانی مردم کارت به دست پيشت خودپردازها و عصبانيت آنها از دريافت نکردن پول يا ايجاد مغايرت در حسابهايشان روبرو بوديم .
اين حجم زياد تراکنش ناموفق به جز جنبه مالی که برخی مواقع باعث بروز مشکلات زياد برای مشتريانی می شود که با اتکای به کارت خود پول نقد کمی همراه خود دارند ، از نظر مديريت سلامت روانی جامعه و اتلاف وقت و هزينه های عمومی نيز بسيار مهم می نمايد .
يک علامت سوال بسيار بزرگ برای همه باقی است که چرا متوليان شبکه بانکی کشور با اين حجم بهره ای که از انباشت سپرده های کارت کسب می کنند و حجم کارمزدی که نصيبشان می شود در بهبود کيفيت سامانه های بانکی گامی موثر بر نمی دارند ؟
حداقل کاری که در اين حوزه می شود انجام داد اين است که اگر کارمزدی از مشتری دريافت می شود با شناور کردن آن و کاهش آن در ساعات خلوتی سامانه ها ، مشتریان را به گونه ای هدايت نمايند که همگی به صورت همزمان به شبکه ضعيف بانکی حمله ور نشوند و بدين صورت بخشی از مشکلات هم مشتری و هم شبکه بانکی کاسته شود . همچنين با تعريف روندهای کاری مناسب اگر مشکلی برای مشتری به دست آمد از محل سرفصلهای موقتی که در بانک تعريف می شود سريعتر جبران خسارت شود تا بعدا بررسی های تکميلی در مورد صحت و سقم ادعای مشتريان انجام گيرد .
قابل توجه است که آمار مذکور فقط يک بخش از سه بخش مشکل دار شبکه بانکی را نشان می دهد و هنوز دز مورد دو بخش ديگر که عملکرد بانکها در پذيرش کارتهای شتابی و کيفيت خدمت رسانی خود سامانه شتاب هيچ آماری ارائه نشده است .
خبر مرتبط: 8میلیون تراکنش ناموفق شتاب در بهمن ماه