۱۱.۵ ميليون تراکنش ناموفق شتاب در اسفند ماه

 

به گزارش خبرنگار  بانکی به نقل از سایت بانک مرکزی در اسفند ماه سال87 بیش از11.466  ميليون تراکنش ناموفق توسط سامانه های پرداخت کشور به ثبت رسیده است .

 این تراکنش ها هزینه ای بالغ بر 12 میلیارد ریال را براقتصاد کشور تحمیل کرده است.

بر طبق این گزارش در میان تمام بانک های دولتی و خصوصی بانک کارآفرین با  97.43درصد تراکنش موفق رتبه بهترین بانک کشور از لحاظ توفیق در تراکنش ها را از آن خود کرده است و بانک های سرمایه و توسعه صادرات نیز مقام های بعدی را  از این لحاظ دارا هستند.

آمار کامل تراکنش های سیستم شتاب در اسفند ماه سال۸۷ را در ادامه آمده است.

نام‌بانک

تعدادكل‌تراكنشها

تعدادموفق

تعدادناموفق

درصد موفق

درصد ناموفق

مقام در توفيق تراکنشها

هزينةتراكنشهاي‌ناموفق

اقتصادنوين

۱,۶۲۳,۵۷۷

۱,۵۲۸,۱۲۹

۹۵,۴۴۸

۹۴.۱۲

۵.۸۸

۴

۷۸,۲۱۶,۵۰۰

پارسيان

۳,۷۴۸,۸۵۴

۳,۳۲۹,۳۴۹

۴۱۹,۵۰۵

۸۸.۸۱

۱۱.۱۹

۱۱

۴۷۱,۱۳۷,۰۰۰

پاسارگاد

۱,۷۰۴,۴۲۶

۱,۳۳۰,۰۱۸

۳۷۴,۴۰۸

۷۸.۰۳

۲۱.۹۷

۱۷

۵۱۴,۴۳۸,۰۰۰

پست بانک

۲۷,۶۴۶

۲۱,۶۲۹

۶,۰۱۷

۷۸.۲۴

۲۱.۷۶

۱۶

۸,۱۹۷,۰۰۰

تجارت

۸,۵۷۱,۳۳۱

۶,۹۵۵,۶۴۸

۱,۶۱۵,۶۸۳

۸۱.۱۵

۱۸.۸۵

۱۵

۲,۱۴۹,۷۵۶,۵۰۰

توسعه‌صادرات

۱۴,۷۲۰

۱۴,۰۰۱

۷۱۹

۹۵.۱۲

۴.۸۸

۳

۴۰۸,۵۰۰

رفاه

۴,۰۸۴,۷۱۱

۳,۱۵۸,۶۳۳

۹۲۶,۰۷۸

۷۷.۳۳

۲۲.۶۷

۱۸

۱,۲۳۲,۰۴۶,۰۰۰

سامان

۱,۳۳۳,۹۰۳

۱,۱۹۲,۵۷۱

۱۴۱,۳۳۲

۸۹.۴۰

۱۰.۶۰

۹

۱۵۲,۳۷۱,۵۰۰

سپه

۱۱,۰۳۵,۱۰۶

۱۰,۳۶۰,۷۸۱

۶۷۴,۳۲۵

۹۳.۸۹

۶.۱۱

۵

۳۵۵,۴۹۰,۵۰۰

سرمايه

۱۴۴,۳۵۱

۱۳۹,۵۱۴

۴,۸۳۷

۹۶.۶۵

۳.۳۵

۲

۴,۶۹۹,۰۰۰

صادرات

۱۶,۹۵۹,۳۲۸

۱۴,۴۰۲,۷۴۷

۲,۵۵۶,۵۸۱

۸۴.۹۳

۱۵.۰۷

۱۳

۳,۰۹۶,۲۶۶,۵۰۰

صنعت‌ومعدن

۱۲۱,۸۸۴

۱۰۹,۲۹۱

۱۲,۵۹۳

۸۹.۶۷

۱۰.۳۳

۸

۱۴,۳۶۱,۵۰۰

کارآفرين

۲۵۹,۳۱۰

۲۵۲,۶۴۰

۶,۶۷۰

۹۷.۴۳

۲.۵۷

۱

۸۵۵,۰۰۰

کشاورزي

۵,۶۳۱,۹۰۷

۵,۱۴۹,۵۷۵

۴۸۲,۳۳۲

۹۱.۴۴

۸.۵۶

۷

۴۰۱,۲۲۵,۰۰۰

مسکن

۱,۳۵۲,۷۰۱

۱,۱۴۷,۵۴۰

۲۰۵,۱۶۱

۸۴.۸۳

۱۵.۱۷

۱۴

۲۶۳,۵۳۷,۰۰۰

ملت

۱۱,۳۴۴,۷۷۰

۱۰,۵۰۱,۲۳۶

۸۴۳,۵۳۴

۹۲.۵۶

۷.۴۴

۶

۷۹۹,۲۸۷,۰۰۰

ملي

۲۷,۹۷۶,۶۸۰

۲۴,۹۲۹,۱۳۲

۳,۰۴۷,۵۴۸

۸۹.۱۱

۱۰.۸۹

۱۰

۳,۳۰۲,۲۱۷,۵۰۰

‌سينا

۴۴۲,۱۶۱

۳۸۸,۱۳۸

۵۴,۰۲۳

۸۷.۷۸

۱۲.۲۲

۱۲

۷۲,۶۳۴,۵۰۰

جمع

۹۶,۳۷۷,۳۶۶

۸۴,۹۱۰,۵۷۲

۱۱,۴۶۶,۷۹۴

۸۸.۱۰

۱۱.۹۰

۱۲,۹۱۷,۱۴۴,۵۰۰

این گزارش حاکی  از آن است که با وجود آنکه مسئولان شبکه بانکی و به خصوص بانک مرکزی از چند ماه پيش از آمادگی بانکها و برنامه های آنها برای ارائه خدمت مناسب به دارندگان کارت در روزهای پايانی سال سخن می راندند ، مع الاسف سناريوی مشکلات زياد شبکه بانکی در روزهای اوج درخواست کما فی السابق تکرار شد تا مشخص شود به صورت عملی کاری انجام نشده است و امسال نيز همانند سالهای گذشته با صفهای طولانی مردم کارت به دست پيشت خودپردازها و عصبانيت آنها از دريافت نکردن پول يا ايجاد مغايرت در حسابهايشان روبرو بوديم .

اين حجم زياد تراکنش ناموفق به جز جنبه مالی که برخی مواقع باعث بروز مشکلات زياد برای مشتريانی می شود که با اتکای به کارت خود پول نقد کمی همراه خود دارند ، از نظر مديريت سلامت روانی جامعه و اتلاف وقت و هزينه های عمومی نيز بسيار مهم می نمايد .

يک علامت سوال بسيار بزرگ برای همه باقی است که چرا متوليان شبکه بانکی کشور با اين حجم بهره ای که از انباشت سپرده های کارت کسب می کنند و حجم کارمزدی که نصيبشان می شود در بهبود کيفيت سامانه های بانکی گامی موثر بر نمی دارند ؟

حداقل کاری که در اين حوزه می شود انجام داد اين است که اگر کارمزدی از مشتری دريافت می شود با شناور کردن آن و کاهش آن در ساعات خلوتی سامانه ها ، مشتریان را به گونه ای هدايت نمايند که همگی به صورت همزمان به شبکه ضعيف بانکی حمله ور نشوند و بدين صورت بخشی از مشکلات هم مشتری و هم شبکه بانکی کاسته شود . همچنين با تعريف روندهای کاری مناسب اگر مشکلی برای مشتری به دست آمد از محل سرفصلهای موقتی که در بانک تعريف می شود سريعتر جبران خسارت شود تا بعدا بررسی های تکميلی در مورد صحت و سقم ادعای مشتريان انجام گيرد .

قابل توجه است که آمار مذکور فقط يک بخش از سه بخش مشکل دار شبکه بانکی را نشان می دهد و هنوز دز مورد دو بخش ديگر که عملکرد بانکها در پذيرش کارتهای شتابی و کيفيت خدمت رسانی خود سامانه شتاب هيچ آماری ارائه نشده است .

خبر مرتبط:  ۸میلیون تراکنش ناموفق شتاب در بهمن ماه

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *