اهمیت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

صورتحساب الکترونیکی یک سند دیجیتالی است که در سامانه مودیان  ثبت و صادر می شود ؛ این سند الکترونیکی حایگزین فاکتورهای کاعذی شده است و حاوی اطلاعاتی نظیر  اطلاعات فروشنده ، خریدار ، کالا یا خدمات ، مبلغ معامله و مالیات بر ارزش افزوده می باشد. هر صورتحساب دارای سک شناسه یکتای مالیاتی است که توسط سازمان امرو مالیاتی صادر می شود. با تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، تمامی مودیان مالیاتی موظف شده‌اند که معاملات خود را در بستر دیجیتال ثبت کنند. هدف از اجرای این قانون شفافیت مالی، جلوگیری از فرار مالیاتی، حذف فاکتورهای صوری و کاهش خطاهای انسانی در ثبت و پردازش اطلاعات مالیاتی اجرا شده است. در این مقاله، به اهمیت صورتحساب الکترونیکی در نظام مالیاتی خواهیم پرداخت

مزایای استفاده از صورتحساب الکترونیکی

  • شفافیت مالی
  • جلوگیری از فرار مالیاتی
  • جلوگیری از صدور فاکتورهای جعلی و صوری
  • کاهش هزینه‌های چاپ و نگهداری اسناد مالی
  • دسترسی آسان به سوابق معاملات برای بررسی‌های مالیاتی
  • ایحاد یکپارچگی در سیستم مالیاتی کشور
  • جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی برای مودیان و کارشناسان سازمان امرو مالیاتی

انواع صورتحساب الکترونیکی 

  • دسته‌بندی بر اساس ماهیت

 صورتحساب نوع اول: این نوع صورتحساب، کامل‌ترین و معتبرترین نوع صورتحساب الکترونیکی است. شامل اطلاعات دقیق خریدار، فروشنده، کالا یا خدمات، مبلغ معامله و مالیات بر ارزش افزوده است. این صورتحساب برای خریدار اعتبار مالیاتی ایجاد می کند

صورتحساب نوع دوم: این نوع صورتحساب فاقد اطلاعات خریدار است و فقط شامل مشخصات فروشنده و کالا یا خدمات معامله‌شده می‌شود. به همین دلیل، نمی‌توان از آن برای دریافت اعتبار مالیات بر ارزش افزوده استفاده کرد.

صورتحساب نوع سوم: این صورتحساب همان رسید پرداخت از دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت اینترنتی است. در این رسیدها، فقط مبلغ، تاریخ، شماره پایانه و اطلاعات کلی تراکنش ثبت شده و اطلاعاتی از خریدار یا فروشنده به‌صورت دقیق وجود ندارد. این رسید صرفاً برای پرداخت مالی است و ارزش مالیاتی ندارد.

  • دسته‌بندی بر اساس موضوع

صورتحساب اصلی: اولین صورتحسابی که برای هر معامله صادر می‌شود، صورتحساب اصلی نام دارد.

صورتحساب اصلاحی: اگر در صورتحساب اصلی اطلاعاتی مانند آدرس خریدار، کد پستی یا سایر اطلاعات غیراصلی اشتباه وارد شده باشد، فروشنده می‌تواند با صدور صورتحساب اصلاحی آن را اصلاح کند، بدون اینکه نیازی به ابطال کل صورتحساب باشد.

صورتحساب ابطالی: اگر اطلاعات مهم و کلیدی مانند شناسه کالا، نام یا شناسه خریدار اشتباه وارد شده باشد، صورتحساب قبلی باید به‌طور کامل باطل شود و یک صورتحساب جدید صادر شود.

صورتحساب برگشت از فروش: در شرایطی که کالا برگشت داده شود یا معامله به هر دلیلی لغو شود، باید صورتحساب برگشت از فروش صادر شود تا تأثیر مالی و مالیاتی این تغییر به‌طور رسمی ثبت گردد.

انواع الگوهای صورتحسابی

صورتحساب های الکترونیکی فرمت و الگوی ثابتی ندارند و براساس ماهیت کسب و کار و نوع کسب و کار الگوها با یکدیگر تفاوت دارند ، برای صورتحساب نوع اول 9 الگو داریم در حال حاضر که در آینده به این تعداد قطعا افزوده خواهد شد. صورتحساب فروش عمومی ، ارزی ، پیمانکاری ، بلیط هواپیما ، قبوض خدماتی ، صادرات ، طلا ، حواهر و پلاتین ، بارنامه و بورس اوراق بهادر جزو الگوهای نوع اول به شمار می آیند ، صورتحساب نوع دوم فقط الگوی فروش و طلاو جواهر و پلاتین را شامل می شودو صورت حساب نوع سوم هم فاقد الگو می باشدچون همان رسید دستگاه کارتحوان می باشد.

توجه فرمائید که تمامی صورتحساب ها سک شماره 22 رقمی منخصر به فرد دارد که توسط سازمان امور مالیاتی برای هر صورتحساب به صورت جداگانه صادر می شوداین شناسه 22 کاراکتری ، 6 تا کاراکتر اول آن مربوز می شود به شناسه حافظه ی یکتای مالیاتی ، 5 تا کاراکتر بعدی مربوط به تاریخ صورتحسابی که صادر می شود و 10 کاراکتر بعدی شماره سریال صورتحساب و یک کاراکتر آخر هم سریال کنترلی شماره صورتحساب شماست.

انواع

فرآیند صدور و تأیید صورتحساب الکترونیکی 

در ابتدا توجه کنید که صورتحساب باید توسط فروشنده صادر شود و برای هر صورتحساب فروشنده تنها 7 روز مهلت ثبت دارد از روز صدور صورتحساب

مرحله ۱: ثبت اطلاعات فروشنده، خریدار و کالا/خدمات

فروشنده برای صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول، باید اطلاعات دقیق خود، اطلاعات خریدار، جزئیات کالا یا خدمات، مبلغ معامله و مالیات بر ارزش افزوده را در سامانه مودیان ثبت کند. این اطلاعات باید مطابق با استانداردهای سازمان مالیاتی باشد تا مورد پذیرش قرار گیرد.

 مرحله ۲: دریافت شناسه یکتای صورتحساب و ارسال به خریدار

پس از ثبت اطلاعات، سامانه مودیان یک شناسه یکتا برای صورتحساب صادر می‌کند. این شناسه، شماره‌ای منحصر‌به‌فرد است که باعث می‌شود هر صورتحساب در سیستم مالیاتی کشور قابل شناسایی باشد. سپس، صورتحساب به‌صورت الکترونیکی برای خریدار ارسال می‌شود.

 مرحله ۳: بررسی صورتحساب توسط خریدار و تأیید یا رد آن

خریدار پس از دریافت صورتحساب، ۳۰ روز فرصت دارد تا اطلاعات آن را بررسی کند. او می‌تواند صورتحساب را تأیید کند، به این معنی که اطلاعات آن را قبول دارد، یا در صورت وجود اشتباه، آن را رد کند.

 مرحله ۴: تأیید خودکار در صورت عدم واکنش خریدار

اگر خریدار در مدت ۳۰ روز هیچ اقدامی انجام ندهد، سیستم به‌طور خودکار صورتحساب را تأیید شده در نظر می‌گیرد و آن را در سوابق مالیاتی ثبت می‌کند.

نکته مهم: تأثیر تأیید یا عدم تأیید صورتحساب بر مالیات بر ارزش افزوده، اگر خریدار صورتحساب را تأیید کند،مالیات پرداخت‌شده در خرید، به‌عنوان اعتبار مالیاتی در اظهارنامه ارزش افزوده ثبت می‌شود.

روش‌های ارسال صورتحساب الکترونیکی 

با اجرای سامانه مودیان، تمامی مودیان مالیاتی موظف‌اند صورتحساب‌های خود را از طریق این سامانه ثبت و ارسال کنند. در حال جاضر امکان بارگزاری مدارک به صورت مستقیم در سامانه مودیان وجود نداردو همانند سامانه گزارش های فصلی که اطلاعات را به صورت دستی تایپ می کردیم نمی باشد. ، در حال حاضر ارسال صورتحساب فقط از طریق نرم افزارهای واسط و یا شرکت های معتمد مالیاتی نوع اول امکان‌پذیر است. 3 روش اصلی برای ارسال صورتحساب الکترونیکی وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

ارسال از طریق نرم‌افزارهای حسابداری

بسیاری از نرم‌افزارهای حسابداری امروزی، ماژول اتصال به سامانه مودیان را دارند. در این روش، شرکت‌هایی که از نرم‌افزارهای مالی و حسابداری استفاده می‌کنند، می‌توانند هنگام ثبت فاکتورهای فروش، اطلاعات صورتحساب را به‌طور خودکار به سامانه ارسال کنند.از جمبه س نرم ازفارهای حسابدرای متصل به سامانه مودیتن می توان به سپیدار سیستم و کاریا حساب اشاره کرد. تعداد این نرم افزارهای حسابداری محدود می باشد چرا که برخی از کسب و کارها اصلا از نرم ازفار حسابدرای استفاده نمیکنند برای این کسب و کارها نرم افزار واسط گزینه ی مناسب تری می باشد.

ارسال از طریق شرکت‌های معتمد مالیاتی

برخی از شرکت‌های مورد تأیید سازمان مالیاتی، خدمات ارسال صورتحساب را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها با دریافت اطلاعات مالی از مودیان، صورتحساب‌ها را پردازش کرده و به سامانه مودیان ارسال می‌کنند.

 ارسال از طریق نرم‌افزارهای واسط

نرم‌افزارهای واسط، افزونه هایی هستند که ویژه ارسال صورتحساب به سامانه مودیان طراحی شده‌اند اما امکانات یک نرم‌افزار حسابداری کامل را ندارند. این نرم‌افزارها توسط برخی حسابداران و برنامه‌نویسان توسعه داده شده و در بازار موجود هستند. از جمله مزایای نرم افزار واسط سامانه مودیان می توان به موراد زیر اشاره کرد

نرم
  •  هزینه پایین‌تر نسبت به نرم‌افزارهای حسابداری 
  •  مناسب برای کسب‌وکارهایی که نرم‌افزار حسابداری ندارند
  •  کاهش پیچیدگی‌های فنی در ارسال صورتحساب

از جمله نرم افزار واسط سامانه مودیان که مورد استقبال مودیان واقع شده می توان به حسابدار اپ ، کاریا حساب ، هوفر و مالیتور اشاره کرد

برچسب ها : کاریاحساب,نرم افزار واسط سامانه مودیان کاریا حساب,نرم افزار سامانه مودیان

به اشتراک بگذارید
مازیار بسیطی
مازیار بسیطی
مقاله‌ها: 65

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *