گزارشی از خدمت رسانی به فعالان صادراتی از سوی بانک توسعه صادرات

در آستانه ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات و درسالی که حماسه اقتصادی نام گرفت درحالی به این روز نزدیک می شویم که چشم‌انداز دستیابی به 59 میلیارد دلار حجم صادرات غیرنفتی در سال 92 توسط مسوولان اقتصادی کشور تعیین و تبیین شده است.

بي ترديد پيمودن اين مسير صعب در گذر از معبر تحريم، زماني امكان پذير خواهد شد كه در پي ريزي سياست هاي اقتصادي كلان كشور به نقش مهم نهادهاي مالي كمك رسان به امر صادرات نگاهي ويژه داشت.

يكي از اين مجموعه ها، بانك توسعه صادرات ايران است كه با انديشه كمك به صادرات غيرنفتي و گسترش مبادلات تجاري و اقتصادي با ساير كشورها و به عنوان اهرمي از اقتصاد كشور و يكي از مشوقان اصلي فعالان صادراتي قلمداد مي شود.

توجه به رسالت اين بانك در عرصه اقتصاد مقاومتي به عنوان تنها اگزيم بانك ايران ايجاب مي كند ارائه خدمات به ناخدايان درياي تجارت به طور مستمر گسترده تر، تخصصي تر و كاراتر گردد.

گزارش پيش رو، گزيده اي از اقدامات و فعاليتهاي اخير اين بانك در راستاي ارائه خدمت به صادركنندگان و بازرگانان است كه توجه به آن، نشانگر ضرورت‌هاي افزايش سرمايه بانك در راه رسيدن به اهداف صادراتي است.

انعقاد قرار داد عامليت و تفاهم نامه هاي همكاري دوجانبه با اتحاديه ها و تشكل ها

طي سال‌هاي اخير، به منظور تعامل مؤثر با صادركنندگان جهت شناسائي نيازمندي هاي ايشان و تلاش در جهت رفع آن اقداماتي از قبيل شركت در جلسات اتحاديه ها و اتاق هاي بازرگاني استان و همچنين انعقاد قرارداد عامليت و تفاهم نامه هاي همكاري دوجانبه با اتحاديه ها و تشكلهاي صنفي به منظور افزايش سطح همكاري و ارائه خدمات و تسهيلات به نحو مطلوب تر به صادركنندگان صورت گرفت كه از آن جمله   مي توان به قرارداد عامليت با صندوق توسعه ملي، تفاهم نامه با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، معاونت علمي و فناوري رياست حمهوري درخصوص شركت هاي دانش بنيان، اتحاديه فرش، اتحاديه طلا و جواهر، اتحاديه محصولات كشاورزي و…  اشاره نمود.

به منظور حمايت از شركت هاي دانش بنيان با مشاركت صندوق پژوهش و فناوري شريف، خط اعتباري خاصي براي حمايت از اين قبيل شركت ها با اولويت صادراتي بودن فعاليت اين شركت ها اختصاص يافته و با هدف تسريع در بررسي اينگونه درخواست ها مسير ويژه اي متفاوت از روش معمول در بانك تعريف شده است.

صدور گواهي سپرده ارزي

صدور گواهي سپرده ارزي به مبلغ ۲۰۰ ميليون دلار جهت تامين مالي برخي طرح ها از جمله طرح‌هاي پتروشيمي از اقدامات برجسته در حوزه تجهيز منابع مالي از خارج از كشور است . اين تجربه در نوع خود نخستين تجربه از اين دست مي باشد كه در قالب صدور گواهي سپرده ارزي در سيستم بانكي كشور توسط بانك توسعه صادرات انجام شده است.

اعطاي تعداد ۲۹ خط اعتباري

تعداد ۲۹ خط اعتباري به مبلغ ۶/۲ ميليارد دلار از سال ۱۳۸۹ كه تا كنون تحت اين خطوط ۳۴۰ ميليون دلار تسهيلات در كشورهاي مختلف پرداخت شده است.

همچنين انعقاد قراردادهاي اعتبار خريدار به مبلغ ۳/۱ ميليارد دلار در سال ۱۳۹۱ به گونه اي بوده كه بالاترين رقم انعقاد قرارداد در سالهاي مختلف را به خود اختصاص داده است. اين عملكرد در شرايط تحريم محقق شده كه بيانگر كارايي قراردادهاي اعتبار خريدار در شرايط تحريمي است.

تامين سرمايه در گردش با حداقل نرخ سود

طي سال‌هاي اخير، تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي- صادراتي در قالب عقود مبادلاتي و غيرمبادلاتي با حداقل نرخ سود به منظور كاهش قيمت تمام شده توليدكنندگان در اولويت قرار گرفت. در اين راستا نرخ سود تسهيلات ريالي صادراتي در صورت ارائه پوشش ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات 2% كاهش يافت. همچنين در خصوص تسهيلات ارزي، نرخ سود براي صادركنندگان نمونه و خوش حساب به حدود 4.5 تا 6% تعديل گرديد.

از سوي ديگر به منظور تسهيل در وثايق اين دسته از مشتريان، انعقاد قراردادهاي لازم الاجرا جايگزين ساير اسناد تجاري شد.

افزايش سقف اختيارات شعب بانك

افزايش سقف اختيارات شعب بانك به منظور تسريع در بررسي درخواست هاي واصله از سوي صادركنندگان و به تبع آن تداوم سياست ساده‌سازي و سيستمي نمودن فرآيندهاي اعتباري به منظور افزايش سرعت و رضايت مشتريان بانك، از اقدامات مهم سالهاي اخير است.

افزايش دوره تأمين مالي سرمايه در گردش و بخشش جرايم ديركرد

افزايش دوره تامين مالي سرمايه در گردش در خصوص اقلامي نظير فرش، پسته و خرما، با توجه به طولاني شدن دوره گردش عمليات شركت‌هاي توليد كننده محصولات مذكور و با توجه به مشكلات سالهاي اخير كشور افزايش يافت.

يكي ديگر از اقدامات بعمل آمده در سالهاي اخير، تقسيط بدهي و يا بخشش جرايم ديركرد توليدكنندگان به منظور ايجاد زمينه مساعد براي تداوم فعاليت واحدهاي توليدي بود كه به دلايل موجه و خارج از اختيار خود با مشكل نقدينگي مواجه شده‌اند. همچنين استفاده از عقد خريد دين اعتبارات اسنادي صادراتي و چك‌هاي خريداران محصولات واحدهاي مذكور از ديگر اقدامات بانك به منظور فراهم نمودن امكان تداوم فعاليت واحدهاي مذكور بوده است.

تعامل سازنده و مؤثر با مشتريان صادراتي داراي بدهي غيرجاري از طريق تقسيط بدهي، پرداخت تسهيلات نظارت شده و … يكي ديگر از ابعاد حمايتي از صادركنندگان بوده است.

بانكداري شركتي

در سال‌هاي اخير بانكداري شركتي به عنوان يكي از اجزاء مهم در حمايت از توليد و توسعه صادرات  مدنظر قرار گرفته است و در اين راستا معاونت پژوهشي پروژه بانكداري شركتي را به منظور شناسايي و رفع نيازهاي مشتريان شركتي از طريق ارايه راه‌حل‌هاي بانكي و مالي متناسب پايه‌گذاري نموده‌است. بدين‌گونه ضمن كمك به مديريت منابع مالي، زمينه‌هاي رشد و شكوفايي مشتريان بيش از بيش فراهم مي‌شود.

اقدامات صورت گرفته در اين حوزه را مي‌توان در سه بخش اصلي شناسايي و دسته‌بندي مشتريان هدف بانكداري شركتي، طراحي خدمات مبتني بر نيازهاي مشتريان شركتي و مديريت پرتفوي مشتريان شركتي با توجه به بخش‌هاي اقتصادي دسته بندي نمود.

شناسايي و حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان برخوردار از توانمندي صادراتي

امروزه شركت هاي دانش بنيان،  بطور بالقوه داراي مزيت هاي رقابتي در زمينه توليد و صادرات كالا و خدمات هستند، ولي به دليل عدم تجربه و اطلاع از موقعيت بازارهاي خارجي و چگونگي انجام صادرات، عدم توانايي مالي و همچنين در اختيار نداشتن وثايق جهت اخذ تسهيلات، ظرفيت‌هاي صادراتي آنها به فعليت درنيامده است.

در اين مسير اقداماتي چون برقراري ارتباط با معاونت پژوهش وزارت علوم، تحقيقات و فناوری و همچنين معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور و اخذ اطلاعات اوليه ۳۲۵ شركت‌ برخوردار از توانمندي صادراتي مستقر در 30 پارك و مركز رشد علم وفناوري سراسر كشور، برقراري ارتباط با پارك علم و فناوري استان مركزي به نمايندگي از ساير پارك‌ها و مراكز رشد سراسر كشور و برگزاري جلساتي با شركت‌هاي دانش بنيان مستقر در آن پارك‌ به منظور شناسايي مشكلات اين قبيل شركت‌ها و چگونگي حمايت از آن‌ها به عمل آمده است.

مديريت دانش بانكي و صادراتي و حمايت‌هاي مالي از پژوهش‌هاي علمي

حمايت مالي و اطلاعاتي از پژوهش‌هاي  انجام شده در قالب پايان‌نامه‌هاي دانشجويي با محوريت شناسايي مسائل، ظرفيت‌ها و راهكارهاي ارائه خدمات بهتر در حوزه توسعه صادرات از اقدامات مهم مديريت دانش بانك توسعه صادرات است.

همچنين تهيه و تدوين طرح ثبت تجربيات مشتريان، براي دانش‌افزايي و آسان‌سازي دسترسي به اهم تجربيات ديگر صادركنندگان به عنوان يكي از خدمات بانك به مشتريان صادركننده مطرح گرديده است.

مديريت دانش بانكي و دانش‌افزايي و تسهيم تجارب در حوزه توسعه صادرات براي همكاران بانك، ‌در قالب انتشار نشريه، راه‌اندازي تالار گفتگو و … به منظور بالابردن كيفيت خدمات به مشتريان صادر كننده اقدام ديگري در جهت خدمت رساني هرچه بيشتر به صادركنندگان است.

تدوين و اجراي طرح مستندسازي تجربيات مديران، براي دانش‌افزايي در زمينه تصميم‌گيري‌هاي مديريتي در راستاي بهبود خدمات مرتبط با حوزه صادرات را مي توان از ديگر خدمات جديد اين بانك برشمرد.

پايان سخن

بانك با هدف گسترش صادرات “غير نفتي” همواره تلاش كرده است تا صادركنندگان جايگاه رفيع و شايسته خود را در بازارهاي جهاني بيابند و خوشبختانه نگاه همه جانبه و جامع مجموعه دولت تدبير و اميد اين ضرورت را به خوبي دريافته است.

همچنين به ‌تازگي بعد از جلسه فراكسيون صادرات مجلس با بانك توسعه صادرات،  وزير محترم صنعت معدن و تجارت طي نامه‌اي به معاونان رياست جمهوري براي افزايش سرمايه بانك توسعه صادرات به صورت لايحه به منظورطرح در قالب متمم بودجه به مجلس شوراي اسلامي نوشته است: “بانك توسعه صادرات ايران به عنوان تنها بانك تخصصي حامي صادرات كشور طي سالهاي اخير به نحو شايسته‌اي نسبت به تأمين مالي صادرات كشور اقدام نموده است كه با افزايش سرمايه آن اهداف كلان توسعه صادرات و تحقق اهداف پيش بيني شده در قانون برنامه پنجم توسعه در بخش صادرات تسهيل مي‌شود.” اين مهم بيانگر نگاه ويژه و متفاوت دولت تدبير و اميد به امر صادرات در اولين سال آغاز فعاليت است.

گرچه مشكلاتي نظير تحريم اقتصادي و بانكي عليه جمهوري اسلامي ايران و عدم امكان استفاده از خطوط اعتباري بانك‌هاي خارجي و توقف فعاليت كارگزاران مرتبط با بانك توسعه صادرات در سراسر جهان ، ارائه خدمت به صادركنندگان را دچار مشكل كرده است اما تلاش بي وقفه كارشناسان و مسوولان بانك توسعه صادرات در جست وجوي طرق جديد براي ارائه خدمت رساني ادامه دارد و روزهاي روشني براي تعامل با ساير كشورها، برقراري روابط بانكي و حضور صادركنندگان در اقصي نقاط جهان پيش‌بيني مي‌شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35584

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *