مشکل نرم افزار ساتنا در برخي بانکها برطرف شده و به زودي اين سيستم دربانکهاي کشور فراگير ميشود.
مهران شريفي مدير اداره نظامهاي پرداخت بانک مرکزي با بيان اين مطلب و با اشاره به اينکه هنوز نرمافزار برخي بانکها در ارايه خدمات ساتنا آماده نيست، گفت: هنوز برخي بانکها مشکل نرمافزار دارند و بايد نرمافزار مشخص در شعبه پيادهسازي شود تا کارمند شعبه بتواند دستور مشتري را وارد ساتنا کند.
وي با بيان اينکه هنوز نرم افزار برخي بانکها آماده نيست، افزود: بانک مرکزي در حال پيگيري اين موضوع از بانکها است تا سريعتر نرمافزار خود را تکميل کنند و کارمندان بتوانند در شعب ساتنا را در شبکه خود ببيند.
شريفي از روند روبه رشد بانک تجارت در ساتنا خبر داد و اظهار داشت: بانکهاي خصوصي نيز خوب عمل کردند و همينطور در حال افزايش تراکنشهاي ساتنا هستند.
مدير اداره نظامهاي پرداخت بانک مرکزي افزود: در حال حاضر مجموع تراکنشها به روزانه دو هزار دستور پرداخت براي ساتنا رسيده است که حجم ريالي آن حدود 12 هزار ميليارد ريال در روزاست که درسيستم ساتنا تسويه مي شود.
شريفي تصريح کرد: اگر بانکهايي که فعال نيستند اضافه شوند و مشکل نرمافزارشان حل شود آمار روزانه استفاده از ساتنا رشد خوبي خواهد کرد بانکها نيز عجله زيادي براي فراگيري اين سيستم دارند چراکه اگر اين خدمت را به مشتري ندهند قطعا مشتري خود را از دست ميدهند، بنابراين آنها هم مشتاق هستند که زودتر اين کار را انجام بدهند با پيگيري هم که بانک مرکزي کرده الان دست پيمانکارشان است که اين نرمافزار را تکميل و در شعب خودشان راهاندازي کنند.
وي با بيان اينکه استقبال بانکهاي خصوصي از ساتنا بهتر بوده است اظهار داشت: بانکهاي خصوصي در صدد جذب مشتري بيشتر و به تبع آن منابع بيشتر هستند اين خدمات ايجاد جاذبه ميکند تا مشتري جذب شود.
دستگاههاي خودپرداز مستهلک شدند
شريفي در خصوص مستهلک شدن دستگاههاي خودپرداز و تدابير بانک مرکزي در اين حوزه گفت: اين موضوع برعهده بانکهاست و مسؤوليت بانک مرکزي نيست، بانکها بايد در اين زمينه بررسيها را انجام و تصميمهاي لازم را بگيرند.
وي افزود: به هر حال ما نظارت بر عملکرد خودپردازهاي بانکي داريم و تلاش ميکنيم که اين نظارت را دقيقتر و قويتر کنيم و چنانچه به اين موضوع که تعداد خودپردازها از رده خارج و يا غير فعال بانکها زياد شده برخورد کنيم قطعا رسيدگي خواهيم کرد ضمن اينکه هر ماه گزارشات بانک مرکزي براي مديران عامل بانکها ارسال ميشود تا در صورت وجود نقيصه آن را برطرف کنند.
کيف پول الکترونيک
وي از توافق با شهرداري براي استفاده شهروندان از کيف پول الکترونيک خبر داد و گفت: کيف پول الکترونيک براي پرداختهاي بسيار خرد مثل کرايه تاکسي کرايه اتوبوس کرايه مترو و پرداختهاي خيلي خرد الکترونيکي است و محل استفاده از آن نيز عمدتا حمل و نقل عمومي است.
وي افزود: با توافقاتي که با شهرداري داشتيم آنها مشتاق هستند که اين پروژه را براي حمل و نقل عمومي پيادهسازي بکنند براي همين بانک مرکزي استاندارد ملي کيف پول الکترونيک را اعلام کرده است و شهرداري تهران را تشويق ميکند تا پروژه فوق را در بحث حمل و نقل عمومي پيادهسازي کند.
امنيت بانکداري الکترونيک
مدير اداره نظامهاي پرداخت بانک مرکزي در خصوص امنيت بانکداري الکترونيک و آخرين دستاوردهاي کارگروه مزبورابراز داشت: کارگروه امنيت بانکداري الکترونيک همان کارگروهي است که در وزارت امور اقتصادي و دارايي زير نظر دکترپورمحمدي معاون وزير اقتصاد کار ميکرد در حال حاضر تعداد جلساتش بيشتر شده و در بانک مرکزي تشکيل ميشود.
وي تصريح کرد: امن بودن بانکداري الکترونيک يک بحث وسيعي است ولي به هر حال پروژه امضاي الکترونيک کمک ميکند به اينکه ضريب امنيتي ارتقا پيدا کند.
وي اظهار داشت: اميدواريم اين پروژه امضاي الکترونيک بتواند در سال ۸۷ به بهرهبرداري برسد، بانک مرکزي نيز پيگير است چرا که با اجراي امضاي الکترونيک اطمينان خيلي بيشتري به خدمات الکترونيکي ميشود.
منبع: خبرگزاری ایلنا