طراحی وب با استفاده از تایپوگرافی

تایپوگرافی برای طراحی وب سایت ها به کار میرود در این روش تاثیر گذاری دیزاین بسیار یک وب سایت بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است. این روش به طراحان وب سایت کمک میکند تا در استفاده از صفحات وب صرفه جویی کرده و مطالب بیشتری را در یک صفحه قرار بدهند.

 

به گزارش گروه خبری بانکی دات آی آر تایپوگرافی یعنی ترکیب متن با هنر. این روش البته بعد از اختراع حروف متحرک در قرن ۱۵ شکل گرفته است. در روش تایپوگرافی طراحان وب سعی میکنند متن را زیباتر جلوه بدهند در واقع تایپوگرافی ابزاری است که شما میتوانید با استفاده از آن سبک و شخصیت را به متن و نوشته خود اضافه کنید.
این روش بیشتر مورد توجه بازاریابان قرار گرفته است مخصوصا بازاریابان اینترنتی که از تایپوگرافی برای جذب مخاطب و زیباتر کردن متن استفاده میشود در اصل این روش نوعی بهینه سازی در تعداد صفحاب وب لاگ ها نیز به شمار می آید. هنوز برای خیلی از بازاریابان اینترنتی تایپوگرافی ناشناخته است.

حتما شما هم با پدیده ی copy و paste کردن مطالب آشنا هستید و ممکن است یک مطلب را در چند وبلاگ مختلف با همان شکل و شمایل ببینید و این بدترین نوع درج مطالب در یک وبلاگ است چون مخاطب از دوباره خوانی پرهیز میکند بنابراین با استفاده از تایپوگرافی میتوانید شکل متن نوشتاری خود را تغییر دهید.

وقتی که کاربران از وب سایت شما دیدن میکنند برای اولین بار به صورت تیتروار فقط محتوی متنی را که در وب سایت خود درج کردید میخوانند در واقع آنها متن را با استفاده از ذهنشان اسکن میکنند که در کل مطلب نوشته شده در رابطه با چه موضوعی است در اینجا کاربر به اندازه ی حروف، فاصله ی بین خطوط، فونت و سایز کلمات شما توجه میکنند و پس از آن به صورت ناخود آگاه تصمیم به خواندن یا نخواندن مطالب درج شده در وب سایت را میگیرند و تمام اینها فقط در چند ثانیه انجام میشود بنابراین باید خیلی دقت کنید که وقتی وب سایت خود را باز میکنید متن نوشتاری برای مخاطب هم جذاب و هم استاندارد باشد.

حالا تایپوگرافی به عنوان یک ابزار میتواند به شما کمک کند تا مفهوم مطلب را به خواننده انتقال دهید و خواننده راحت تر بتواند متن را بخواند. تایپوگرافی در اصل یک هنر است که شامل اجزاء گوناگونی است مثل:

۱-طرح حروف: طرح حروف شبیه به فونت نیست بلکه یکسری کارکترهایی مثل حروف و اعداد را شامل میشود که برای دیزاین متن به کار میروند مثلا Garamond یا Times و Arial هر کدام طرح حروف هستند اما اغلب کاربران اینها را با فونت اشتباه میگیرند.

۲-فونت: فونت یک سبک خاصی از نوشته است که شامل طول، عرض و سایز کلمات میباشد. مثلا Georgia یک طرح حروف است در حالی که Georgia Bold نوعی فونت به حساب می آید. امروزه از فونت و طرح حروف در تایپوگرافی استفاده ی زیادی میشود.

۳-طول خط: این عنصر به فاصله ای که خطوط با لبه های صفحه دارند اشاره میکند چون خطوط نوشتاری باید از چپ و راست با کناره های صفحه فاصله ی استاندارد داشته باشند.

۴-فاصله خطوط: این فاصله برای بین خطوط یک متن و یک پاراگراف با پاراگراف بعدی رعایت می شود.

۵-تنظیم فاصله: این فاصله به فاصله ای که باید بین کلمات قرار داد اشاره میکند فاصله ی بین کلمات باید به اندازه ی یک space باشد. خیلی از فونت هایی که برای نامه های اداری استفاده میشوند دارای تنظیم فاصله بین کلمات هستند.

۶-تِرکینگ: این عنصر برای فاصله ی بین حروف یک کلمات استفاده میشود در جایی که نویسنده میخواهد تاثیر گذاری بیشتری روی خواننده ایجاد کند حروف را با فاصله مینویسد.

 

چرا تایپوگرافی اینقدر مهم است؟

اگر نسخه ی نوشتاری شما کسل کننده باشد مخاطب آن را نخواهد خواند چون خواندن مطالب علاوه بر علاقه و میل باطنی به خواندن یک مطلب باید دارای زیبایی ای ظاهری برای تاثیر گذاری بیشتر باشد. تنها کپی کردن یک مطلب از جایی و یا نوشتن آن از روی کتاب کفایت نمیکند باید جذابیت های ظاهری را در متن به کار ببرید تا مخاطب از خواندن متن شما خسته نشود. تایپوگرافی فرآیندی است که به متمرکز کردن مخاطب روی یک نوشته کمک میکند و تاثیر زیادی روی جذب مخاطب دارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35584

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *