اصلاح نظام بانکی و گمرکی در دستور کار دولت

سخنگوی دولت در خصوص ارائه محور هدفمند کردن یارانه ها به مجلس و عدم تشریح شش محور دیگر طرح تحول گفت:مراحل طرح تحول اقتصادی به صورت مجموعه ای دنبال می شود ولی همه این محورها نیازی به تائید قانونی ندارد، لذا محور یارانه ها به مجلس رفت و اصلاح نظام بانکی و گمرک نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

“غلامحسین الهام” در نشست خبری هفتگی  با بیان این مطلب افزود: مهمترین محور از محورهای طرح تحول، هدفمند کردن یارانه هاست که نیاز به تائید مجلس دارد و با انجام این کار مسیر اجرای طرح هموارتر خواهد شد و مابقی محورها اگر نیاز به اصلاح قانون باشد بصورت جداگانه ارائه خواهد شد.

وی هم چنین در پاسخ به سؤالی در مورد انتقاد مترو از عدم توجه دولت به تعهدات خود در بخش حمل و نقل با بیان اینکه دولت در موضوع حمل و نقل عمومی احساس مسئولیت می کند گفت: دولت برای گسترش این بخش کارنامه روشنی دارد.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: دولت معتقد است گسترش و تسهیل حمل و نقل عمومی موجب کاهش استفاده از خودروهای شخصی و کاهش مصرف انرژی و نیز سلامت محیط زیست می شود.

وی با بیان اینکه کار دولت در این جهت مثبت و خوب بوده است افزود: در سال ۱۳۸۵ صد و نود و دو میلیارد تومان برای قطار شهری (مترو) اعتبار تخصیص یافته بود که این رقم امسال به دویست و نود میلیارد تومان افزایش یافته است.

سخنگوی دولت درباره اعتبارات جاری قطار شهری گفت: در سال ۱۳۸۵ سیزده میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به این بخش اختصاص یافته بود که این رقم امسال به ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

الهام بودجه طرح تکمیل مطالعات جامع حمل و نقل و توسعه حمل و نقل کلانشهرها را ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این رقم حدود ۴۰ میلیارد تومان به تهران اختصاص یافته و مابقی میان سایر کلانشهرها توزیع شده است.

وی افزود: براساس مصوبه سال ۱۳۸۵ دولت موظف به تحویل ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل عمومی تهران بوده که از این تعداد فقط ۲۶۴ دستگاه تحویل نشده که این تعداد هم آماده تحویل است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی گفت: مذاکره با ترکمنستان برای خرید گاز ادامه دارد و این قرارداد طبق مذاکرات و اصلاح آن قرارداد باقی و جاری است و سیاست دولت نهم حفظ مصالح مردم را دنبال می کند.

غلامحسين الهام روز شنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران اضافه کرد ما تلاش گسترده ديپلماتيکي را براي برگزاري اين نشست انجام داده ايم و تلاش ما براي به صحنه آمدن مجامع بين المللي و جامعه اسلامي براي رسيدگي به وضعيت مردم غزه است.

الهام ابراز اميدواري کرد که اجلاس وزراي خارجه کنفرانس اسلامي هر چه سريعتر تشکيل شود تا اين کنفرانس به يکي از ماهيت هاي تشکيل آن حمايت از حقوق مردم مسلمان و نيز فلسطيني ها بوده، عمل کند.

وی در پاسخ به سوالي مبني بر اين که آيا کمک هاي مردمي به غزه به دست مردم اين منطقه رسيده است يا نه؟ اظهار داشت: کمک هاي مردمي از طريق دريا و زميني و همچنين کمک هاي درماني براي کمک به مصدومان و مجروحان مه با همکاري مردم و هلال احمر صورت گرفته انجام شده و از جهت ارسال اين کمک ها مشکلي وجود ندارد.

الهام اضافه کرد: مشکلي که الان وجود دارد مشکل محاصره است بايد مرز آبي و خشکي نوار غزه باز شود تا بتوان ضمن ارسال کمک ها به مصدومان منطقه نيز کمک شود.

سخنگو اضافه کرد : محدود کردن کمک ها و ايجاد مانع و محدوديت براي کمک رساني به اين منطقه اقدامي خلاف قواعد انسان دوستانه و بين المللي است و حتي اگر اين منطقه، منطقه اي جنگي و نظامي باشد بايد تلاش کرد تا خدمات بشردوستانه به مردم منطقه صورت گيرد.

غلامحسين الهام با تاکيد بر اين که آمادگي براي ارائه خدمات درماني به مصدومان منطقه وجود دارد و جمهوري اسلامي ايران نيز از همه ظرفيت ها براي کمک رساني به مردم غزه استفاده کرده است، گفت: بايد تلاش شود تا امکان کمک رساني به مردم صورت گيرد که اين کار با از بين رفتن محاصره غزه محقق مي شود.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر درخواست جوانان از دولت براي تحريم کالاهاي صهيونيستي و نيز قطع ارتباط با حاميان اين رژيم اظهار داشت: کالاهاي صهيونيستي ممنوعيت قانوني و تحريمي در کشور ما دارد و اين مساله نياز به قانون ندارد چون روح فرهنگي مردم ما حمايت از مردم مظلوم و تحت ستم فلسطين است و خود مردم اين مسايل را تنظيم مي کنند و هر گونه حمايت از رژيم صهيونيستي را حرام مي دانند.

سخنگوي دولت تصريح کرد: مواضع ضداستکباري، ضدسلطه، حمايت از مظلوم و مخالفت با ظلم و زورگويي مبناي مشترکي بين دولت و ملت است.

الهام خاطر نشان کرد: مسئوليت ما افشاي وقايع و حمايت معنوي و نيز تلاش هاي ديپلماتيک و انسان دوستانه براي رفع فشار از مردم مظلوم منطقه است.

وي با تاکيد بر اين که اين حمايت هاي معنوي در آينده موثر واقع خواهد شد، اظهار داشت: مردم غزه با مشاهده حمايت افکار عمومي جهان احساس خواهند کرد که در اين راه تنها نيستند و همه افکار عمومي که شاهد اين فجايع هستند حق را به مردم غزه مي دهند و از حق قانوني و انساني دفاع آنها حمايت مي کنند و همه امکاناتي را که مجامع بين المللي و دولت ها دارند را دعوت خواهند کرد که براي کمک به مردم اين منطقه بکار گرفته شود تا اين فجايع به هر شکل ممکن متوقف شود.

سخنگوي دولت از جوانان خواست تا افکار عمومي جهان را بسيج کرده و پرده از سانسور سنگين و نادرست حاکم بر عرصه اطلاع رساني بين المللي بردارند.

الهام با تاکيد بر اين که رژيم صهيونيستي هيچ فلسفه وجودي ندارد و تشت دروغ هايش برملا شده گفت: يک حرکت فرهنگي در جهان و يک رويکرد ا طلاع رساني و تبليغي حقايق را آشکار خواهد کرد و اين کار براي شکست رژيم صهيونيستي وا ين که بر دورغ و تبليغات نادرست وشانتاژ رسانه اي و تبليغي پا گرفته کافي خواهد بود.

خبرنگار ديگري از الهام درباره شکايت دولت از رژيم صهيونيستي در مجامع بين المللي سوال کرد. الهام در پاسخ گفت: اين واقعيت روشني است که آنچه روي مي دهد جرم عليه بشريت است و با همه ضوابط بين المللي، اين کار عمل مجرمانه شناخته مي شود.

وی اقدام صهيونيست ها در غزه نسل کشي را توصيف کرد و اظهار داشت: اين کار از بين بردن انسان هايي است که صرفا به خاطر هويتشان کشته مي شوند و فقط به خاطر اين که فلسطيني هستند کشته مي شوند.

الهام خاطرنشان کرد: اگر هولوکاستي واقعيت دارد در اينجا صورت مي گيرد و اگر اين مساله توام با اقداماتي در مراکز بين المللي، دادگاه بين المللي رسيدگي به جرايم بين المللي صورت نگيرد مشوقي براي جنايتکاران خواهد بود.

سخنگوي دولت تصريح کرد: دولت وظيفه خود مي داند که دراين زمينه بسيجي صورت دهد و اصل اين کار نيز اتفاق افتاده است.

الهام افزود: امروز اين مساله تنها متوجه دولت نيست و نهادهاي مردمي و حقوقي و همچنين افکار عمومي حرکتي را براي محکوميت اين جنايت و تشکيل دادگاه و تحريک دادگاه هاي بين المللي و سازمان هاي جهاني براي اقدام حقوقي آغاز کرده اند.

وي با تاکيد بر اين که نهادهاي مردمي پيگير اين مساله هستند اضافه کرد که دولت نيز تلاش هاي ديپلماتيکي را در اين زمينه انجام مي دهد.

الهام با تاکيد بر اين که اميد جدي از سازمان هاي بين المللي براي توقف جنايات صهيونيست ها کم شده است ، گفت: اين کار ضمن اين که به اعتبار آنها لطمه مي زند افکار عمومي را نيز وارد عرصه مي کند و اگر مجامع بين المللي تحرکي نکنند افکار عمومي واکنش لازم را نشان خواهند داد.

منبع: خبرگزاری اقتصادی ایران (اکو نیوز)

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *