چند گاهی است، خودروسازی و بهای خودرو در صدر اخبار کشور است؛ از یک سو، شورای رقابت و خودروسازی با همکاری یکدیگر، بهای خودرو را تا جایی که میتوانستند، بالا بردهاند و از سوی دیگر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت با این کار مخالفند!
به گزارش «تابناک»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بارها در گفتوگو با خبرگزاریها، مخالفت خود را با قیمتهای جدید اعلام کردهاند. در نشست علنی گذشته نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اینکه حقانیت خود را در مورد بهای خودرو اعلام کنند، گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازیها را خواندند و پس از قرائت این گزارش ـ که با واکنش بسیار نمایندگان همراه بود ـ بیشتر آنها خواستار کاهش قیمتها از ۱۵ درصد تا ۳۰ درصد شدند.
در این باره، نادر قاضیپور گفت: بهای خودرو باید ۳۰ درصد کاهش یابد. همچنین علی علیلو درباره تعیین بهای خودرو از سوی شورای رقابت گفت: نمایندگان مجلس بر این باورند که فرمول شورای رقابت برای قیمتگذاری خودرو در ایران خوب نیست، زیرا باعث انحراف صنعت خودرو از مسیر مدنظر میشود.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: مبنای نرخگذاری در این فرمول، قیمت خودرو در سال گذشته است؛ اما قیمت پایه به عقیده نمایندگان، قیمت تمام شده واقعی خودرو بوده و این دو مبنا با هم متفاوت هستند.
عضو کارگروه ناظر کمیسیون صنایع و معادن در شورای رقابت، نرخگذاریهای جدید را غیرکارشناسی دانست و گفت: قیمت خودرو باید به طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد.
اما نکته جالب اینجاست که برخی بانکها در این آشفتهبازار، در صدد کمک به این خودروسازه هستند و با همکاری خودروسازیها، قصد افزایش وام خودرو را دارند؛ اما پرسش این است، چرا بانکها اکنون به یاد خودرو افتادهاند و حال که بهای خودرو فشار دوچندانی بر مردم آورده، به فکر راهکار افتادهاند؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتقاد از مطرح شدن موضوع افزایش وام خودرو گفت: مشتریان، بازنده اصلی افزایش وام خودرو هستند، به دلیل اینکه از رشد این وام، تنها بانکها و خودروسازان سود میبرند و نتیجه آن برای مشتریان جز تحمیل بار مالی نخواهد بود.
ابراهیم نکو درباره مطرح شدن موضوع دو برابر شدن افزایش وام خودرو گفت: افزایش وام خرید خودرو به معنای تسهیل شرایط برای گرانی بیشتر قیمت در بازار خودروست.
نماینده مردم در رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بانکها با افزایش وام خودرو میخواهند تنها به خودروسازان خدمت کنند، به دلیل اینکه با افزایش این وام، خریداران خودرو مجبور خواهند شد با قبول تحمیل پرداخت سود بیشتر به بانکها، پول بیشتری نیز به جیب خودروسازان بریزند.
نکو تصریح کرد: افزایش وام خودرو افزون بر تشدید گرانی خودرو به رشد نرخ تورم نیز کمک میکند که این موضوع خلاف سیاستهای اقتصادی کشور است.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: اگر مسئولان بانکی درصدد تأمین رفاه خانوارهای ایرانی هستند، باید تسهیلات بانکی در حوزههایی مانند ازدواج و مسکن ارائه دهند که البته به جای سود بالای بانکی، حدود ۴ درصد کارمزد داشته باشد.
نکو گفت: در گذشته بانکها در پرداخت تسهیلاتی مانند وام خودرو، تبعیضآمیز کار کردهاند؛ بنابراین شاید با مطرح شدن دوباره پرداخت این تسهیلات، مشکلاتی از این دست تکرار شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: بانکها به بهانه نداشتن منابع مالی از پرداخت وام قرضالحسنه ازدواج خودداری میکنند؛ بنابراین سیستم بانکی، باید نحوه تأمین منابع مالی لازم برای افزایش وام خودرو را شفاف کند.
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:
=================
- مشتریان واقعی بازار خودرو در انتظار
- چگونه با کارمندی که سعی می کند بد به نظر برسیم رفتار کنیم
- پنج راه برای دستیابی به کمال مالی
- استخدام های روز- ۱ مرداد ۹۳
- چینیها نسخه بدل جشنواره کن را میسازند
- قسط آخر توافق ژنو پرداخت شد
- گرماي هوا فرسودهتان ميكند!
- چاپ اسکناس درشت معلول ضرورت نیاز به نقدینگی در جامعه است
- افزايش ۳۲۲ واحدي شاخص بورس
- گزارش تازه بانک مرکزی از گرانی و ارزانی
- 12 میلیون مرد خانه نشین هستند