بانکی دات آی آر: عباس آخوندی در گفتوگوی خبری برنامه تلویزیونی متن و حاشیه گفت: بعد از فضای پسابرجام برنامههایی برای بازسازی تمام حوزههای حملونقلی داریم و یک قرارداد با چینیها برای ارتقای سرعت تهران به مشهد که پرترافیکترین مسیر با 16 میلیون مسافر است و شاید پرترافیکترین مسیر جهانی باشد، هماهنگ کردیم و تصمیم گرفتیم مسیر رفتوآمد را برقی کنیم و سرعت طراحی را به 250 درصد افزایش و سرعت عملیات آن را به 200 کیلومتر افزایش دهیم تا ظرفیت انتقال به 35 میلیون مسافر افزایش یابد.
وی در مورد صنعت هواپیمایی افزود: اکنون 256 هواپیما داریم که فقط 150 فروند آن قدرت عملیات دارد و 40 درصد آن غیرعملیاتی است. اولین کار در صنعت هواپیمایی نوسازی آن است که با اعلام برجام مذاکرات 6 ماه اخیر به نتیجه رسید و در سفری که به فرانسه داریم قرارداد خرید 114 هواپیما امضا خواهد شد.
آخوندی گفت: خرید هواپیما بستگی به توانمندی دولت یا سابقه شرکتهای هواپیمایی دارد ولی تعداد شرکتهای هواپیمایی که بتوانند در این بخش سرمایهگذاری کنند، کم است.
او خاطرنشان کرد: در دنیا شرکتهایی وجود دارد که به صورت لیزینگی هواپیما خریداری کرده و بعد در اختیار سایر شرکتها قرار میدهند اما برخی کشورها هم مثل ایران صنعت هواپیماییاش بیشتر در اختیار دولت است.
وی از خرید 114 هواپیمای ایرباس خبر داد و اظهار داشت: صنعت هواپیمایی در ایران بیشتر دست ایرانایر و دولتی است. یکی از شاهکارهایی که صورت گرفته تامین مالی پروژهای است که ما به کمک سیستم مالی بینالمللی توانستیم عملیات پروازی را تامین مالی کنیم. اقدام دیگر که انجام میدهیم تاسیس شرکت ملی لیزینگ کمپانی است که در حال دریافت مجوز آن از مجلس هستیم.
او تصریح کرد: شرکتی که اعلام کند در کار هواپیمایی چه در سطح ایران و چه در سطح بین المللی توانایی پرواز را دارد باید دارای حداقل نیروی انسانی و توانایی مالی و تجهیزات هواپیمایی و سایر تجهیزات باشد و ما نیز سرمایهای که نیاز است در این بخش را برآورد میکنیم و شرکتهای هواپیمایی را وارد بازی میکنیم تا بتوانند در سطح بینالمللی هم فعالیت و هم رقابت کنند.
آخوندی به صراحت گفت: تمام قراردادهایی که با شرکتهای هواپیمایی دنیا خواهیم بست چندین برابر میشود.
وی ایرباس و بویینگ را دو غول هواپیمایی دانست و افزود: ما با بویینگ به دلیل مشکلات با آمریکا امکان مذاکره نداشتیم البته مذاکرات با بویینگ را آغاز خواهیم کرد ولی با ایرباس برای خرید به طور غیرمستقیم قبل از برجام و به صورت مستقیم پس از برجام مذاکرات انجام دادهایم.
وی خاطرنشان کرد: در ظرف 8 سال آینده نیاز ما به هواپیمایی تامین خواهد شد.
آخوندی گفت: صنعتی که این همه مشکل داشته، مشکل آن یک شبه حل نمیشود و حداقل در سیستم ناوبری به 250 میلیون دلار سرمایه احتیاج خواهیم داشت.
وی وضعیت و ظرفیت کنونی فرودگاهها را نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: اکنون 67 فرودگاه داریم که 9 فرودگاه آن فعال و حدود 58 تای آن فعالیت بسیار کمی دارند. فرودگاههای ما دچار عقبماندگیاند. به طور مثال ظرفیت فرودگاه امام قرار بوده 90 میلیون نفر باشد که عملا ظرفیت آن 5.5 میلیون مسافر است، اما این مشکل خیلی حاد نیست و قابل حل است. بسیاری از فرودگاههای ما از جهت عملیات نظامی محاصرهاند یا اینکه میتوانیم از سایر فضاهای فرودگاهها نیز برای آشیانه هواپیما استفاده کنیم.
وی افزود: 9 فرودگاه بینالمللی را میخواهیم سرمایهگذاری کنیم و همچنین ظرفیت فرودگاه امام را به 45 میلیون نفر میرسانیم.
منبع: ایسنا