کسب و کار بهخودی خود پیچیده نیست، هرچند، یقینا برای هر صنعت، تخصص مشخصی مورد نیاز است. در کنار این تخصصها، نکاتی کلیدی در رفتار و نگرش افراد میتواند به موفقیت آنها کمک کند. در این مقاله تمام آنچه برای ماندن و موفقیت در دنیای کسب و کار نیاز دارید، بهطور مختصر و در قالب ۳۷ نکتهی درخشان بیان خواهیم کرد. ۳۷ رازی که فقط انسانهای موفق میدانند!
کسب و کار بهخودی خود پیچیده نیست، هرچند، یقینا برای هر صنعت، تخصص مشخصی مورد نیاز است. در کنار این تخصصها، نکاتی کلیدی در رفتار و نگرش افراد میتواند به موفقیت آنها کمک کند. در این مقاله تمام آنچه برای ماندن و موفقیت در دنیای کسب و کار نیاز دارید، بهطور مختصر و در قالب ۳۷ نکتهی درخشان بیان خواهیم کرد. ۳۷ رازی که فقط انسانهای موفق میدانند!
چگونه احساسات خود را کنترل کنید
۱. چگونه خوش بین باشید
هر روز منتظر اتفاق فوقالعادهای باشید.
با دیگران همانطور رفتار کنید که توقع دارید با شما رفتار کنند.
اگر نمیتوانید چیزی را تغییر دهید، بیهوده وقت خود را برای جنگیدن با آن هدر ندهید.
بر کاری که انجام میدهید تمرکز کنید، نه نتیجهای که بهدنبالش هستید.
خیرخواهی دیگران را بپذیرید.
از افراد افسرده و گفتگوهای ناامیدکننده دوری کنید.
هر روز غذایی خوشمزه بخورید.
تلویزیون را خاموش کنید.
سپاسگزار باشید.
بهخاطر داشته باشید بهترین اتفاق هنوز رخ نداده است.
۲. چگونه کمتر استرس داشته باشید
با صبوری و تغییر نگرش خود، دیگر نگران نتیجهی امور نباشید.
بر کاری که انجام میدهید تمرکز کنید، نه نتیجهی کار.
اگر حجم کاری شما زیاد است، برای کاهش آن مذاکره کنید.
ساعات کاری خود را به میزان مطلوب (حدود ۴۰ ساعت در هفته) کاهش دهید.
از معاشرت با افرادی که نمیتوانند یا نمیخواهند اضطراب خود را کنترل کنند، بپرهیزید.
برای کار خود مکانی دور از مزاحمت بیابید.
برنامههای خبری که افکار شما را به هم میریزند، تماشا نکنید.
پروژههایی که نمیتوانید به خوبی انجام دهید، متوقف کنید.
در دنیای مجازی از بحث با افراد نادان و غریبهها خودداری کنید.
بهجای انجام چندین کار بهطور همزمان، کارها را جداگانه و پشتسرهم انجام دهید.
۳. چگونه بر ترس غلبه کنید
با شجاعت با ترسهای خود مواجه شوید.
مبارزه با ترس خود را تجسم کنید تا کمتر از آن بترسید.
بهخاطر داشته باشید ترس همان هیجان است که تغییر شکل داده است.
ترس خود را به انرژیای برای انجام بهتر کارها تبدیل کنید.
۴. چگونه با پذیرفته نشدن، کنار بیایید
بدانید که پذیرفته نشدن صرفا به معنای اختلاف عقیده است.
پذیرفته نشدن تنها زمانی به شما آسیب میزند که خودتان اجازه دهید.
هر شکست شما را به هدفتان نزدیکتر میکند.
همیشه فرصتهای دیگر را در نظر داشته باشید تا بتوانید بیوقفه به راه خود ادامه دهید.
۵. چگونه بر شکستها غلبه کنید
اهدافی تعیین کنید که برای دستیابی به آنچه میخواهید به شما انگیزه بدهد.
همیشه اهداف خود را یادداشت کنید و آنها را جایی در مقابل چشمانتان قرار دهید.
مصمم عمل کنید. بهجای «سعی میکنم انجامش دهم» بگویید «حتما… یا باید انجامش دهم.»
اهداف بزرگ خود را به هدفهای کوچکتر و قابل دستیابی تقسیم کنید.
به مسیر خود دقت کنید. آیا در جهت اهداف خود پیش میروید یا از آنها دور میشوید؟
از شکست استقبال کنید، شکست باعث بهبود و اصلاح نقشهی شما میشود.
به یاد داشته باشید تنها شکست واقعی زمانی است که هیچ کاری انجام ندهید.
چگونه شغل خود را مدیریت کنید
۶. چگونه به شغل مورد علاقهی خود برسید
بدانید شغل مورد علاقهتان چه بخشهایی دارد.
برای خود الگوهایی پیدا کنید و از روش تفکر آنها پیروی کنید.
با شجاعت از محدودهی امن خود خارج شوید.
بیاموزید چگونه ایده و تواناییهای خود را عرضه کنید.
برای خود برنامهریزی کنید و از همین امروز به آن عمل کنید.
هم چنان که خودتان را بیشتر میشناسید، هدف خود را نیز با این شناخت هماهنگ سازید.
۷. چگونه امنیت شغلی داشته باشید
تا وقتی معادل شش ماه حقوق خود را پسانداز نکردید، کمتر از درآمد خود خرج کنید.
مهارتهای خود را افزایش دهید تا احتمال اخراج شدنتان به حداقل برسد.
فرصتهای جدید را کشف کنید و آنها را در نقشهی دوم خود نگه داشته باشید.
۸. چگونه بازده کاری روزانه را بالا ببرید
اگر کارتان فروش از راه دور یا پشتیبانی محصول نیست، به تلفنهای ناشناس پاسخ ندهید.
از ایمیل بهجای پیام صوتی استفاده کنید تا زمان کمتری صرف شود.
مکالمات غیرضروری با همکاران را محدود کنید.
زنگ هشدار و زنگ پیامهای تلفنی را خاموش کنید تا مزاحم کار شما نشوند.
زمان انجام امور را ثبت کنید تا بدانید چگونه از وقت استفاده کردهاید.
بهخاطر داشته باشید که ۲۰ درصد اقدامات شما، ۸۰ درصد نتیجه را میسازد.
فقط همان ۲۰ درصد نتیجهساز را انجام دهید.
آنچه تلاش کمتر میخواهد اما باعث دستیابی به نتیجهی بیشتر میشود، در اولویت قرار دهید.
۹. چگونه از سایت لینکداین (LinkedIn) صحیح و مؤثر استفاده کنید
برند شخصی شما تعیین میکند دیگران چگونه شما را خواهند دید.
عکسی مناسب برای صفحهی خود انتخاب کنید و عکسهای غیرحرفهای و خودمانی را از صفحهتان پاک کنید.
رزومهی خود را متناسب با اهداف شغلیتان بنویسید.
توصیهنامههای واقعی و قابل استناد داشته باشید
نظرات غیرمرتبط با حرفهتان را در اینترنت منتشر نکنید.
۱۰. چگونه مصاحبهی کاری خوبی داشته باشید
اگر ممکن است، تعریف شغلی خود را داشته باشید.
در صورت امکان از یکی از کارکنان فعلی آن شرکت یا مؤسسه بخواهید شما را معرفی کند.
رزومهی خود را متناسب با آن موقعیت شغلی بنویسید.
تواناییهای خود را در راستای شغل مورد نظر معرفی کنید.
به جای اشاره به شغل سابقتان، دقیق توضیح دهید چگونه به کارفرمایان قبلی کمک کردید به اهدافشان برسند.
به آن دسته تواناییهای خود اشاره کنید که با بندهای شرح وظایف شغلی هماهنگی دارد.
۱۱. چگونه در مصاحبهی کاری موفق شوید
تمام تخممرغهایتان را در یک سبد قرار ندهید. گزینههای مختلفی برای کار داشته باشید.
تا میتوانید در مورد شرکت استخدامکننده اطلاعات جمعآوری کنید.
پرسشهایی مطرح کنید که نشان دهد تحقیق کردهاید.
پاسخ پرسشهای رایج و متداول را تمرین کنید.
اگر قبلا در این شرکت کار کردهاید، همان پوشش همیشگی را انتخاب کنید و دیر نروید.
اول پیشنهاد کار را دریافت کنید بعد تصمیم بگیرید واقعا این شغل را میخواهید یا خیر.
چگونه کارمندان خود را مدیریت کنید
۱۲. باورهای مدیران موفق دربارهی کارشان
کسبوکار مانند یک اکوسیستم است، پس بهجای جنگیدن، با دیگران همکاری کنید.
شرکت، متشکل از گروهی از افراد است، پس با هر شخص به عنوان عضوی از گروه رفتار کنید.
مدیریت یعنی خدمترسانی، پس اول به دیگران در رسیدن به موفقیت کمک کنید.
کارمندان شما، همکارانتان هستند، با آنها رفتار مناسبی داشته باشید.
با ارائهی چشمانداز، انگیزه ایجاد کنید زیرا ترس تنها افراد را زمینگیر میکند.
تغییر همان رشد است، از آن استقبال کنید.
تکنولوژی، انجام وظایف را آسان، و خلاقیت را شکوفا میکند.
کار میتواند تفریح باشد، آن را به امری اجباری تبدیل نکنید.
۱۳. چگونه کارمندان قابل اعتماد و مؤثر داشته باشید
افراد را مدیریت کنید، نه اعداد را.
شیوهی کار خود را متناسب با خصوصیات هر فرد تنظیم کنید.
آنچه واقعا به کار مربوط میشود، ارزشگذاری کنید.
برای هر شخص فقط یک اولویت قرار دهید.
خونسرد و آرام بمانید.
در برابر کارکنانی که عملکرد ضعیف دارند، مسئول باشید.
ایدهها و افکار خود را با دیگران درمیان بگذارید.
به جای اینکه دائما پاسخ پرسشهای دیگران را بدهید با طرح پرسشهای مناسب، توانایی حل مسىٔله را در آنان پرورش دهید.
تا آنجا که ممکن است، با همه یکسان رفتار کنید.
بیش از آنچه خودتان تلاش میکنید، از دیگران توقع نداشته باشید.
برای هر تصمیم خود، دلیل داشته باشید.
سخنان دوپهلو نگویید، قاطعانه تصمیم بگیرید.
۱۴. چگونه فردی ماهر را استخدام کنید
مشخص کنید به چه افرادی با چه مهارتهایی نیاز دارید.
همواره بهدنبال افراد مناسب باشید.
به شخصیت داوطلبان بیش از تجربهشان توجه کنید.
استقامت و انعطاف نشانهی تواناییهای بالقوه است.
بهدنبال افرادی باشید که انگیزهبخش خود هستند.
نگرش افراد بسیار اهمیت دارد.
بر اساس منابع تکراری و نامعتبر تصمیم گیری نکنید.
۱۵. چگونه جلسهای مفید و پربار برگزار کنید
لیستی از مباحث ضروری جلسه داشته باشید.
اطلاعات لازم را گردآوری کنید.
در جلسه از بحثهای بیهوده و غیرمربوط خودداری کنید.
صورتجلسه بنویسید و تصمیمات را در آن قید کنید.
۱۶. چگونه نقد سازنده را مطرح کنید
هنگام مشاهدهی رفتارهای ناخوشایند، تذکر بدهید.
ابتدا نکات مثبت را بگویید، بعد به سراغ مواردی بروید که باید تغییر کنند.
علت هر رفتاری را بپرسید.
برای تغییر یک رفتار، برنامه داشته باشید و با فرد بر سر آن برنامه توافق کنید.
تغییر رفتار را بهدقت بررسی و تقویت کنید.
۱۷. چگونه نظر افراد شاکی را تغییر دهید
وقتی آنان برای گفتگو پیشقدم میشوند جلسهای ترتیب دهید.
برنامهی جلسهی گفتگو را همچون جلسهی «حل مسىٔله» تنظیم کنید.
به صحبتهای فرد معترض، کامل و با احترام گوش دهید.
ببینید راه حل پیشنهادی آنها چیست.
نظر شما مهم و ضروری است.
(اگر از شما خواستند) بهترین پیشنهاد و توصیه خود را ارائه کنید.
با شنیدن اولین «باشد، اما…» گفتگو را خاتمه دهید.
۱۸. چگونه کارمندی را اخراج کنید
بدون هیچ مخفیکاری موضوع را بیان کنید.
همدردی خود را ابراز کنید.
در حد امکان و تا آنجا که از نظر قانونی ممکن است، دلایل را توضیح دهید.
سریع و صریح صحبت کنید، و گفتگو را خاتمه دهید.