ترس از پرواز و استرس حاصل از آن می تواند برای هر کسی وجود داشته باشد. حال باید چگونه بر این ترس غلبه کرد؟
اگر شما به نوعی فوبیا و یا ترس حاصل از پرواز مبتلا هستید، در چنین شرایطی میتوانید با پیروی از روشهایی اصولی از این چنین ترسیهایی رها شوید. شما با استفاده از اطلاعات جامع و تکنیکهای برای آرامش در پرواز، میتوانید بدون هیچ گونه مشکلی با هواپیما پرواز کنید. یک نکته جالب درباره پرواز با هواپیما این است که احتمال تصادف و یا سقوط یک هواپیما نسبت به سفری که انجام میدهید، تقریبا یک به یازده میلیون است. این عدد نماینگر آن است که احتمال سقوط هواپیما تقریبا چیزی حدود ۰.۰۰۰۰۱ ٪ (درصد) است. از این رو نباید به خاطر چنین احتمال کوچکی قید سفرهای هوایی را زد. در ادامه این مطلب شما را با چند روش موثر برای غلبه بر ترس حاصل از پرواز با هواپیما آشنا میکنیم تا با پیروی از آنها بتوانید پرواز بدون ترسی را تجربه کنید.
مقایسه کردن خطرات حمل نقل با وسایل دیگر
همانطور که میدانید خطر تصادف با خودرو بسیار بالاتر از هواپیما است، به طور معمول اتومبیلها سالانه جان هزاران نفر را در سراسر جهان میگیرند و این در حالی است که به هیچ عنوان خطوط هوایی چنین تلفاتی را حتی تصور نیز نمیکنند. با دانستن این موضوع نیز میتوانید با خیال آسودهتر سوار هواپیما شوید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید. چنین مقایسههای آماری به درستی امن بودن مسافرت با هواپیما را تایید میکند. با این حال نمیتوان مسافت طی شده در یک بازه زمانی کوتاه توسط هواپیما را با خودروهای شخص و یا هر وسیله نقلیه دیگر مقایسه کرد. این مزیت میتواند یک بار روانی مثبت در شما ایجاد کند.
گفته میشود؛ احتمال مرگ و میر توسط اتومبیلهای ۱ به ۵۰۰۰ است. این آمار به خوبی نشان میدهد تا زمانی که شما با ماشین به فرودگاه نرسیدهاید بی شک جانتان در خطر بیشتری قرار دارد، تا اینکه سوار هواپیما شوید. یک آمار جالب دیگر ثابت میکند که خطر مرگ و میر حاصل از مسمومیت تقریبا ۱ به سه میلیون است. این آمار مرگ نیز به مراتب بسیار بالاتر از خطر سقوط با هواپیما است. با این شرایط بهتر است شما نگران حمل و نقل با خودرو و احتمال مسموم شدن خود باشید تا نگران پرواز کردن با هواپیما.
موارد استرس زا را از خود دور کنید
معمولا بخشی از ترسهایی که در هنگام پرواز کردن به وجود میآیند، در خود هواپیما رخ میدهند به طور مثال؛ سرعت بسیار زیاد هواپیما، تکانهای نامتعارف، گرفتگی گوش، تصورات درباره مکان بسیار مرتفع و بستن کمربند ایمنی در طول پرواز میتواند از عواملی باشد که در شما ترس ایجاد کند. اینگونه وقایع شاید برای غریزه شما کاملا ناآشنا باشد. از این رو با ندانستن این موارد ممکن است احساس ترس و رعب داشته باشید. اگر میخواهید از ترس حاصل از چنین مواردی خلاص شوید؛ بهتر است درباره آن سوال کنید و یا به فکر پاسخ سوالهای خود باشید تا با خیال راحتتر به پرواز خود ادامه دهید. درادامه به پاسخ برخی از این شبهات میپردازیم.
جالب است بدانید برای اینکه هواپیما بتواند بر جاذبه زمین غلبه کند باید به یک سرعت خاص برسد. شاید در نگاه اول این سرعت برای شما کمی تعجب آور باشد. این وضعیت وقتی که از سطح زمین جدا شدید، معمولا به حالت عادی بر میگردد. در آسمان، شما این سرعت را مثل زمان برخاستن از زمین حس نخواهید کرد.
زنگ زدن گوش به خاطر اوج گرفتن هواپیما به سمت بالا است. چرا که تغییر فشار هوا بر روی گوش تاثیر گذار است. این حالت معمولا وقتی برای گردش به کوهستان میرویم نیز احساس میشود.
به طور طبیعی برخی از قسمتهای بالایی هواپیما در هنگام فشار بار و یا حتی برخورد با چالههای هوایی دچار ارتعاش میشوند و این ارتعاش و تکانها درون کابین هواپیما قابل حس کردن است. چنین عواملی کاملا طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. نباید از یاد برد که تنشهای هوایی نیز میتوانند مقاومت زیادی در برابر هواپیما ایجاد کنند. از این رو هواپیما پس از شکستن این مقاومت با تکانها و لرزههایی روبرو میشود که در شرایط عادی جای هیچ گونه نگرانی نیست.
از اینکه در وسط آسمان کمربند ایمنی ببندیم، شاید در نگاه اول کمی تعجب برانگیز باشد؛ چرا که سقوط هواپیما با بستن و نبستن کمربند مشکلی را حل نمیکند. این بستن کمربند بیشتر به خاطر برخاستن و نشستن هواپیما است که گاه همراه با شتاب در هنگام برخاستن و ترمز زدن در هنگام نشستن همراه است که این امر میتواند در صورت نبستن کمربند باعث آسیبدیدگی شما شود.
انتظار آشفتگی هوایی را داشته باشید
معمولا وقتی هواپیما از یک منطقه کم فشار هوایی وارد یک منطقه پر فشار میشود، سرنشین هواپیما همان حس رانندگی با ماشین روی سنگها ریز جاده را تجربه میکند. از این رو با دانستن این موضوع کمتر دچار اضطراب خواهید شد. در موارد خاص ممکن است، برخورد با آشفتگی هوایی باعث ایجاد صدمات در مسافرین شود و آن هم در بیشتر موارد به خاطر نبستن کمربند ایمنی و یا پرتاب شدن وسایل شخصی بر روی صورت مسافران است. با توجه به پیشرفتهای بسیار زیادی که در عرصه فن آوری صورت گرفته است؛ پیش از برخورد هواپیما به چنین مناطق پرفشاری هشدارهای لازم به مسافرین داده میشود. معمولا در آشفتگیهای هوایی هیچ خلبانی آسیب نمیبیند. چرا که آنان خوب میدانند در چنین شرایطی باید از کمربند ایمنی استفاده کنند.
در مورد چگونگی کار کرد هواپیما بیشتر بدانید
دانستن کلی چگونگی کار کرد وسایل مکانیکی هواپیما تا حدودی میتواند خیال مسافران را در ضمن پرواز راحت کند. معمولا برخی مشکلات ریز و یا درشت مکانیکی در طول پرواز رخ میدهد، اما این مسئله لزوما نشانه سقوط هواپیما نیست. معمولا ۷۳ درصد از افرادی از نحوه عملکرد وسایل مکانیکی هواپیما ترس به خود راه میدهند. شاید دانستن برخی از عکسالعملها که معمولا روی هواپیما توسط خلبان اجرا میشود؛ امری غیر عادی باشد اما شما نباید نگران چنین مواردی باشید. در ادامه با چند موردی که باید با آنها آشنا باشید میپردازیم.
معمولا هواپیما با چهار نیرو در حال مبارزه است. ۱. گرانش ۲. کشیده شدن. ۳. غلبه بر جاذبه ۴. ایجاد حالت ایستایی. چنین نیرویهایی برای هر شخص و یا وسیلهای که قصد حرکت کردن را دارند، ایجاد میشود. پس جای نگرانی نیست اگر در حین پرواز برای غلبه بر چنین مواردی اختلالاتی کوچک (تکانهای کوچک) در هواپیما ایجاد شود. یک مورد جالب درباره موتورهای جت بکار رفته در هواپیماها این است که این موتورها از پیچیدگی کمتری نسبت به سایر موتورها برخوردار هستند. از این رو با مشکلات کمتری در طول پرواز روبهرو میشوند. این گزینه میتواند یک امتیاز مثبت برای هواپیماهایی با موتور جت باشد.
کنار گذاشتن ترس حاصل از باز شدن درب هواپیما
این تصور که امکان دارد در طول پرواز درب هواپیما باز شود، تقریبا محال است و شما نباید چنین ترسی را به دل خود راه دهید. جالب است بدانید که وقتی هواپیما در ارتفاع ۳۰۰۰۰ هزار پایی (۹۱۴۴ متر) است، فشاری معادل ۲۰۰۰۰ پوند (تقریبا ۴۵۳ گرم) بر درب هواپیما وارد میشود با این تفاسیر باز شدن هواپیما تقریبا محال است.
بررسی و بازدید منظم هواپیما
بررسی و بازدید هواپیما قبل از پرواز و حتی در حین پرواز توسط یک شخص تعمیرکار و مجرب صورت میگیرد؛ به طور مثال در هر یک ساعت پرواز هواپیما تقریبا ۱۱ ساعت کار روی آن انجام میشود تا در صورت مشکلدار بودن هواپیما آن را برای پرواز بعدی آماده کنند. چنین بررسیهایی میتواند به شما آرامش خاطر بدهد تا با خیال راحتتر به پروازهای پیش رو فکر کنید و از هرگونهتر ترس و دلهره در امان باشید. با چک شدن به موقع هواپیما شما باید احساس خوشایندتری نسبت به پرواز داشته باشید و با دانستن این موضوع با ترس کمتر و خیال آسودهتر از سفر خود لذت ببرید. با این تفاسیر میتوان نتیجه گرفت برای هر ۳ ساعت پرواز هواپیما تقریبا ۳۳ ساعت تعمیرات و یا بازرسی روی آن انجام میشود تا گروه متخصص مطمئن باشند که هواپیما برای پرواز بعدی هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت.
اضطراب عمومی خود را مدیریت کنید
شما میتوانید بر اضطراب حاصل از پرواز کردن غلبه کنید؛ فقط کافیست قبل از این که به اضطراب کامل دچار شوید علائم آن را در نظر بگیرید. به طور مثال در هنگام سوار شدن به هواپیما اگر کف دستتان عرق کرد و یا بیش از اندازه با انگشتتان بازی کردید یا حتی دچار گرمای زیر پوست شدید به فکر مدیریت اضطراب خود باشید تا با ترس کمتری مسافت باقی مانده را طی کنید.
ارائه خدمات به گردشگران در نوروز ۹۸ بدون هیچ گونه افزایش قیمت