دکتر پیمان نوری- رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بانک- در سومین نشست تعاملی خود با نمایندگان رسانه ها ، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سال ۸۸، برنامه های بانک در سال آتی را تشریح کرد.
به گزارش بانکی دات ای ار مدیرعامل بانک با اشاره به وضعیت تسهیلات پرداختی به بخشهای اقتصادی کشور گفت: در پنج بخش اقتصادی صنعت، مسکن، کشاورزی، بازرگانی و خدمات و صادرات در ۱۰ ماهه سال ۸۸ مبلغ ۲۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است که پیش بینی می کنیم تا آخر سال به ۳۴ هزار میلیارد افزایش پیدا کند. این در حالی است که سال گذشته تسهیلات بانک در این بخش ها مجموعاً۳۲ هزار میلیارد بوده است.
مدیرعامل بانک در ادامه به تشریح وضعیت محصولات و پایانه های منصوب سامانه کارت پرداخت و افزود: تعداد رفاه کارت های بانک رفاه در حال حاضر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار فراتر رفته است و تا پایان سال به یک میلیون و ۸۰۰ هزار- که هدف پیش بینی شده بود- می رسیم و برای سال آینده نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کارت را هدف گذاری کرده ایم. تعداد خودپردازها از ۵۱۶ دستگاه در ابتدای سالجاری به تعداد ۸۵۴ دستگاه رسیده و تا پایان سال به ۹۰۰ دستگاه که هدف بوده افزایش پیدا می کند و در سالجاری به این تعداد را در سال آینده به ۱۰۰۰ دستگاه می رسانیم.
وی ادامه داد: تعداد کارت خوان شعبه ای ۱۱۹۹ دستگاه است که تا پایان سال به ۱۳۶۰ و در سال آینده به ۱۵۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت. تعداد کارت صادره برای مستمری بگیران ۶۶۵ هزار است که تا پایان اسفند به ۷۰۰ هزار و سال آینده نیز به یک میلیون می رسد.
عضو هیات داوری موسسه بین المللی BID و ارزیاب بنیاد مدیریت کیفیت اروپا ، ادامه مباحث کیفیت در خدمات را جزء برنامه های اصلی بانک در سال آینده بیان و تصریح کرد: حضور بانک در فرایند ارزیابی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM)، حضور در سطح جایزه ستاره طلایی کیفیت و کسب تندیس پلاتینیوم از مؤسسه بین المللی در زمینه کیفیت (BID)، انجام ممیزی نهایی سیستم نهایی سیستم مدیریت کیفیت براساس استاندارد ISO 9001:2008 توسط شرکت توف نورد و اخذ گواهینامه مربوطه برای محدوده اداره امور شعب شمال تهران، توسعه سیستمهای مدیریت کیفیت به ادارات امور شعب و 10 درصد شعب بانک و پیاده سازی کامل BSC در سطح بانک از جمله برنامه های بانک در بحث کیفیت است که با جدیت دنبال می شود.
دکتر نوری ادامه داد: آغاز استقرار بانکداری متمرکز، ارائه خدمات فاز دو سامانه برداشت مستقیم از حساب مشتریان در سایر بانکها، اتصال به شبکه کارت پرداخت کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله بحرین، تأسیس شعبه در کشورهای حوزه خلیج فارس، تهیه و ارتقای سامانه ها به منظور افزایش صحت و اطمینان در ارائه تسهیلات، تجهیز و پیاده سازی سامانه دعاوی حقوقی به منظور تسهیل و افزایش سرعت در پیگیری پرونده های حقوقی، کیفری و اجرایی و تهیه و پیاده سازی سامانه زمان سنجی مشتریان به منظور بخشش و کاهش زمان توقف مشتری در شعب از دیگر برنامه های بانک در سال آتی است.
رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل بانک از پیاده سازی سامانه پایا (اتاق پایاپای الکترونیکی) جهت انتقال الکترونیکی وجوه بین بانکی به صورت گروهی، اجرای طرح تبادل الکترونیکی چک های بین بانکی (حذف لاشه فیزیکی چک)، تهیه سامانه قرعه کشی جوایز حساب های قرض الحسنه پس انداز، بازنگری و توسعه طرح مشتریان ممتاز در سال جدید خبر داد و افزود: پیاده سازی الگوی علمی مدیریت نقدینگی، کاهش مطالبات معوق، تسهیل در پرداخت تسهیلات به مشتریان، بهینه سازی شعب بانک و تعطیلی شعب ناکارآمد از موارد مهمی است که در سال آتی باید به آنها توجه کنیم.
عضو هیأت امنای مؤسسه عالی بانکداری ایران گسترش خدمات الکترونیک را از دیگر برنامه های مهم بانک در سال آینده برشمرد و اظهار داشت: اتصال سامانه حساب همراه به سامانه کارت پرداخت، متمرکز سازی و برخط (online)کردن تمام حسابهای سپرده عندالمطالبه مشتریان نزد بانک، ارائه خدمات بانکداری اینترنتی برای دارندگان حساب های متمرکز بانک شامل انتقال وجه بین حساب ها، پرداخت قبوض، پرداخت اقساط تسهیلات، مشاهده صورتحساب، پرداخت حق بیمه کارفرمایان و…. و تکمیل خدمات موبایل بانکینگ ارتقای امنیت خدمات اینترنتی بانک و تجهیز ساختمان جدید IT به منظور استقرار ادارات IT بانک و ایجاد حساب پشتیبان با جدیت پیگیری می شود.
دکتر نوری درباره سیاستهای اعتباری بانک برای سال آتی گفت: سیاستهای اعتباری بانک همچون سه سال گذشته در آخرین روزهای کاری سال جاری به شعب سراسر کشور اعلام می شود و تمام کارکنان از اولین روز کاری در سال جدید باید آن را اعمال کنند به طوری که این سیاستها برای مشتریان مشخص و روشن باشد.
مدیر عامل بانک در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت مطالبات معوق بانک گفت: مطالبات معوق بانک رفاه بر تسهیلات پرداختی تا اوایل سال ۱۳۸۵ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بود و از سال ۸۵ و با شروع مدیریت فعلی تاکنون، این رقم به سه تا چهار درصد تسهیلات پرداختی رسیده است که با توجه به شاخص استاندارد جهانی آن، این عدد مطلوب و قابل قبول است.
وی در خصوص دلایل کاهش مطالبات در بانک اظهار داشت: از شروع به کار اعلام کردیم که مشتری بدحساب نزد بانک رفاه جایگاهی ندارد. دیگر اینکه مطالبات معوق را بازسازی نکردیم یعنی به بدهکاران تسهیلات جدیدی با سود کمتر از سالهای گذشته ندادیم که بدهی هایشان را تسویه کنند و برنامه دیگر هم راه اندازی سیستم اعتبارسنجی مشتریان است که براساس سن، جنس، تحصیلات، شغل و صلاحیت مشتری که قصد استفاده از تسهیلات را دارد، وی را مورد بررسی قرار می دهد.
مدیرعامل بانک درباره به اجرا گذاشتن وثایق و اقدام قانونی برای وصول مطالبات گفت: وثایق زیاد کارساز نیست. براساس قانون جدید ثبت وقتی بانک بخواهد ملکی که به عنوان وثیقه نزدش سپرده شده را تملک کند یا باید بقیه قیمت ملک را به مشتری بپردازد و یا ملک را با او شریک شود که هیچ کدام از این دو راه به صرفه اقتصادی نیست.
عضو هیأت امنای مؤسسه عالی بانکداری ایران در این زمینه پیشگیری را بهتر از درمان دانست و افزود: معتقدم اگر بهداشت پرونده و نظارت و کنترل لازم بر پرداخت تسهیلات صورت گیر د حجم مطالبات معوق کاهش پیدا کرده و یا اصولاً ایجاد نمی شود البته در کنار این موارد وثایق هم باید باشد.
دکتر نوری درباره استمهال به بدهکاران اظهارداشت: استمهال به دو صورت است یکی کمیته ای است که در دولت تشکیل شده و مصوباتش را اعلام و ما هم براساس قانون عمل می کنیم و دیگر مشتریان بدحسابی هستند که می خواهند حسن نیت نشان بدهند و بدهی شان را پرداخت کنند که در این صورت با پرداخت بخشی از بدهی بقیه را براساس توان شخص و به صورت منطقی قسط بندی می کنیم و حداکثر زمان استمهال دو سال است.
دکتر نوری در پاسخ به غیر دولتی بودن بانک تصریح کرد: ۹۴ درصد سهام بانک رفاه به سازمان تأمین اجتماعی که یک سازمان عمومی غیردولتی است تعلق دارد و براساس اصل ۴۴ قانون اساسی نیز این سازمان نمی تواند بیشتر از ۱۰ درصد از سهام بانک را مالک باشد و بقیه سهام را باید واگذار کند و تا تدوین و تصویب اساسنامه جدید بانک در شورای پول و اعتبار، روند فعالیت بانک همانند گذشته خواهد بود.
وی درباره سرمایه بانک نیز بیان داشت: کمبود سرمایه از مشکلات اصلی ما است که بارها به آن اشاره کرده ام. ما درخواست افزایش سرمایه فعلی را به ۱۰ هزار میلیارد ریال ارائه کرده و امیدواریم تا مجمع عمومی بانک با این درخواست موافقت کند.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بانک در پاسخ به تأسیس بانک های جدید و ایجاد فضای رقابتی گفت: رقابت باعث کیفیت خدمات به مشتری می شود و به نفع جامعه است. اما نگرانی این است که بانکها برای حفظ خودشان به رقابت ناسالم کشیده شوند. یعنی زمانی که حجم بازار به اندازه ای نباشد که همه سهم ببرند، رقابت ها ناسالم می شود و در حال حاضر بانکهایی هستند که برای جذب منابع بیشتر خلاف قوانین عمل می کنند و این، نوعی بدرفتاری حرفه ای است که باید نگران آن بود.
دکتر نوری درباره راه اندازی بانک با مشارکت شرکای خارجی در مناطق آزاد نیز گفت: از نظر ما هیچ محدودیت قانونی و اجرایی بر سر راه تأسیس و راه اندازی این بانک که با مشارکت و همکاری بانک رفاه و شرکای خارجی صورت گرفته است، وجود ندارد و تنها منتظر مجوز از سوی بانک مرکزی هستیم که به محض صدور مجوز کار را شروع می کنیم.
گفتنی است مدیر عامل بانک رفاه در آخرین نشست نهایی خود با خبرنگاران رسانه های جمعی در سالجاری با تبریک فرارسیدن سال جدید برای آنان آرزوی موفقیت کرد . در پایان نیز خبرنگاران با دکتر نوری عکس یادگاری گرفتند.