پورسعید با تاکید بر این که نقش شعب در بانکداری در حال تغییر است، گفته است: امروز خدمتی نیست که نتوانیم از راه دور و با ابزارهای هوشمند ارائه کنیم.
وی اظهارداشت: رویکرد بانک ایرانزمین بانک دیجیتال خواهد بود و با تمام قدرت در این مسیر در حال پیشرفت هستیم، اکنون خدمات دیجیتالی در حوزه بانکی وجود ندارد که در بانک به مشتریان ارائه نشود، در این حوزه در نظام بانکی کشور از بانکهای پیشرو هستیم و به این نکته واقفیم که هر بانکی که در این حوزه حرکتی نداشته باشد، به طور قطع از بین رقیبان حذف خواهد شد.
به نظر می رسد با برنامه ریزی های صورت گرفته در این بانک و زیر ساخت های آماده شده در این بنگاه اقتصادی، در دو سال آینده این بانک بطور کامل دیجیتال خواهد بود و باید با شعار”این بانک دیجیتالی است”در بازار پولی به رقابت بپردازد.
سفر ایران زمین به بانکداری دیجیتال
به باور کارشناسان آگاه به بانکداری مدرن ، بانک ها ناگزیر به ترک بانکداری سنتی هستند و باید به سمت بانکداری دیجیتالی روی آورند.
در کشور ما به جرات می توان گفت که سرآغاز و پیشتاز بانکداری دیجیتالی، بانک ایران زمین می باشد. چرا که در این بانک فعالیتهای مشتری در بانکداری دیجیتال شامل تراکنشهای بانکی، موضوعات مورد علاقه، سلایق، میزان رضایتمندی از خدمات بانکی و از طریق استفاده از کانالهای مختلف و ابزارهای دیجیتال رصد میشود و پس از تحلیل فعالیتها، پیشنهادات و محصولات متناسب با نیاز مشتری به وی ارائه و روشهای بهبود ارتباط مشتری با بانک مورد بررسی قرار میگیرد.
با رشد روزافزون فناوری در دنیا و ایران و تغییر انتظارات مشتریان مواجه، جایگاه بانکداری سنتی در حال تزلزل است و از این رو لزوم اتخاذ یک راهبرد تحولگرا در بانکها اجباری است و بانکها را ملزم به آغاز یک سفر به سمت بانکداری دیجیتال کرده و می توان گفت اصلیترین هدفی که در بانکداری دیجیتال دنبال میشود، بهبود تجربه مشتری است که این هدف با غنیسازی سرویسهای استاندارد برخط و موبایلی از طریق بهکارگیری فناوریهای دیجیتال با تکیه بر عامل مهم هوشمندی محقق میشود.
محور اصلی بانکداری دیجیتال ایجاد فرهنگ دادهمحور در بانک و دوری از فرآیندهای سنتی، روندهای اداری پیچیده و کاغذبازیهای معمول، تنها در بستر موبایل و شبکههای اجتماعی است. درباره تفاوت بانکداری دیجیتال با بانکداری الکترونیک، می توان گفت، بانکداری دیجیتال علاوه بر اینکه از داده و فناوری اطلاعات استفاده میکند، به شدت نیازمند تغییر در فرآیندهای سازمانی و نظامهای معماری بانک است تا از این طریق، محصولات بانکداری دیجیتال مورد حمایت واحدهای بانک واقعشده و اجرایی شوند.
۲۴ ساعته کنار مشتریان هستیم
مدیر عامل بانک ایران زمین معتقد است خدمات ۲۴ ساعته از شاخص های مهم بانکداری دیجیتالی است و یکی از اقداماتی که لازم است در راستای ارائه خدمات دیجیتال به مشتریان ارائه شود، پاسخگویی ۲۴ ساعته به نیازهای مشتریان است. که این مهم با حضور همکارانم در مرکز تماس به صورت ۲۴ ساعته امکانپذیر است.
به گفته وی در حال حاضر ۹۷ درصد تراکنشهای بانک ایران زمین در خارج از شعب انجام میشود و این موضوع در سایر بانکها نیز با آمار مشابهی وجود دارد، که این خود نشان میدهد تغییرات بزرگی در سال های اخیر صورت گرفته و نسبت به گذشته شاهد کاهش تعداد شعب بانکها هستیم. اما واقعیت این است که عمده اتفاقی که در حال رخ دادن است، تغییر نقش شعب است.
مزایا برای بانک
– هزینه عملیاتی پایینتر بهواسطه:
– از بین بردن هزینههای عملیات پردازش ستادی
– خطاهای کمتر یا بدون خطا (شرایط ایدهآل)
– شعبههای کوچکتر
– استقرار متخصصین بانکی و تجاری در یک مرکز و ایجاد ارتباط آنها با مشتریان از طریق ارتباطات فناورانه
– دور ریختن سیستمهای قدیمی
مزایا برای مشتریان
– بهبود خدمات و ارائه محصولات
– خدمات بانکی ۲۴*۷ و در دسترس بودن از طریق تلفن همراه، رایانه شخصی و یا کیوسک شعبه
– برنامههای کاربردی هوشمند بانکی که اجازه انجام تمامی تراکنشهای مورد نظر از هر دستگاهی به انتخاب مشتری را از ابتدا تا انتها میدهند.
– دسترسی به طیف گستردهای از خدمات
– خدمات جدید مفید برای مشتری مانند هشدارها، اطلاعیهها، بودجهبندی، تجزیه و تحلیل هزینهها، برنامههای پسانداز، محاسبهگری مالی
– هزینهها و کارمزدهای پایین