بانکداری دیجیتال بانکداری مردم محور است

شانزدهمین کنفرانس بین الملی مهندسی صنایع روز چهارشنبه ۲ بهمن ماه با حضور فرهاد اینالویی معاونت فناوری اطلاعات، اصغر باباپور مدیر امور بانکداری مدرن، سید فرید جهانبخش مدیر امور تحقیق و توسعه بازار و سید محمد حسین استاد رئیس اداره روابط عمومی بانک ایران زمین و فرهاد وکیلیان مدیرعامل شرکت سابین تجارت آریا در دانشگاه الزهرا تهران برگزار شد.

به گزارش بانکی به نقل از اقتصادآنلاین، فرهاد اینالویی در تعریف تحول دیجیتال گفت: یکی از جاهایی که تحول دیجیتال خودش را نشان می دهند بانکداری دیجیتال است. اگر یک تعریف ساده از بانکداری دیجیتال بخواهیم بگوییم، بانکداری دیجیتال توجه نظام بانکداری به کسب و کارهای دیجیتال است. کسب و کارهایی که همه ما با آنها درگیر هستیم. این ها کسب و کارهایی هستند که خدمات جدیدی از نظام بانکداری خواستار اند.

اینالویی بانکداری الکترونیک را مقابل بانکداری دیجیتال دانست و افزود: بانکداری سنتی را اگر بخواهیم با بانکداری دیجیتال مقایسه کنیم، بانکداری سنتی همان بانکداری الکترونیک است. پس بانکداری الکترونیک نقطه مقابل بانکداری دیجیتال است. یعنی مشتری در حوزه الکترونیک بسیاری از خدمات که در تمامی بانک ها هم یکسان است را دریافت می کند. پس یکی از دلایل حرکت بانک ها به سمت بانکداری دیجیتال می تواند همین باشد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بانک ها در طول سال می توانند نهایتاً سه یا چهار محصول را به خدمات خود اضافه کنند. در بانکداری دیجیتال بحث نوآوری پیش می آید. اولین نکته ای که بانکداری دیجیتال مطرح می شود این است که بانک به جای تولید محصول، به زیرساخت توجه می کند. بانک محصول نمی سازد، بلکه سرویس ارائه می دهد. محصول را شرکت های دانش بنیان، فین تک ها و استارت آپ ها می سازند.

معاونت فناوری اطلاعات بانک ایران زمین بانکداری دیجیتال را مشتری
محور بیان کرد و گفت: از یک منظر دیگر تفاوت بانکداری الکترونیک و دیجیتال
این است که فقط به مبادلات مالی فکر نمی کند بلکه به سلایق مشتریان هم توجه
دارد. جنسیت، سطح سواد، به چه رنگی علاقه دارد و به کجا سفر می کند و
موارد اینچنین باید در بانکداری دیجیتال به شکل درخواست آورده شود و بانک
به آن پاسخ دهد. در بانکداری دیجیتال اطلاعات مشتریان تجزیه و تحلیل می شود
و این داده ها زیر ساخت یک بانک دیجیتال است.

وی افزود: یکی دیگر
از ویژگی های بانکداری دیجیتال تجربه مشتری است. این موضوع به بانک کمک می
کند تا بر اساس آنالیز رفتار مشتری بتواند سرویسی را ارائه دهد که این
سرویس مختص همان مشتری است. یعنی بانک به همه مشتریان به یک شکل سرویس نمی
دهد.

اینالویی مشکلات پیش روی دیجیتال شدن را مورد بررسی قرار داد و
اضافه کرد: وضعیت بانکداری دیجیتال در کشور ما در کجا قرار دارد؟ یکی از
مسائلی که خیلی مهم است تغییر فرهنگ سازمانی و مشتریان است. البته فضای
دیجیتالی که در جامعه وجود دارد باعث شده است که میزان استفاده مردم از
امکانات دیجیتالی بالاتر برود. مسئله دیگر این است که قوانین بانک مرکزی که
بر اساس سال های گذشته تنظیم شده باید تغییر کند و برای این نسل تنظیم و
به روز شود.

معاونت فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در مورد اهداف
آتی بانک گفت: بانک ایران زمین با پلنی با نام پرواز ۱۴۰۰ می خواهد که تا
سال ۱۴۰۰ اکثر سرویس های خود را در حوزه دیجیتال به مشتریان ارائه کند. در
بخش فرآیندها پیچیدگی زیادی وجود دارد. ابتدا باید این فرآیندها را ساده
سازی کرد. ممکن است از سمت مشتری این ساده سازی آسان باشد ولی در داخل بانک
و استارت آپ ها خیلی پیچیده است.

در پایان اینالویی خاطرنشان کرد:
در مرکز نوآوری ایران زمین ما این پتانسیل را داریم که از ایده های
نوآورانه استارت آپی در هر حوزه استقبال کنیم و در صورتی که ایده ها امکان
سرمایه گذاری داشته باشد، ما سرمایه گذاری خواهیم کرد تا این ایده ها را به
نتیجه برسانیم.

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *