مهندس بهاره شریفیون درباره حواشی اخیر بیمه مرکزی و حوزه اینشورتک میگوید
پلتفرمهای معتبر فروش آنلاین بیمه که در شرایط همهگیری بیماری کرونا در حال ارائه خدمات به کاربران ایرانی بوده و بارها و بارها مورد تشویق دولت، معاونت فناوری، بیمه مرکزی و مردم قرار گرفته بودند، در پی صدور بخشنامه هفته گذشته بیمه مرکزی، اکنون باید با اهداف، چشم اندازها و ثمره تلاشهای خود خداحافظی کنند؛ ولی بیمه دات کام از این قاعده مستثناست.
مهندس بهاره شریفیون، کارآفرین و مدیرعامل استارت آپ دانش بنیان بیمه دات کام در بیانات خود به شفافسازی پیرامون بخشنامه جدید بیمه مرکزی درباره ممنوعیت استارتاپهای بیمهای فاقد مجوز و موقعیت شرکت دانشبنیان خود در این شرایط پرداخت. شریفیون در ابتدا به این نکته اشاره کرد که: «در حالی که بیمه مرکزی نوید حمایتهای همه جانبه خود را با ارائه تسهیلات به شرکتهای فروش آنلاین بیمه داده بود، اما در روزهای گذشته با صدور بخشنامه ممنوعیت فعالیت استارتاپهای بیمهای فاقد مجوز، هرگونه همکاری شرکتهای بیمه و شبکه فروش با بازاریان بیمهای برخط (استارتاپها) فاقد مجوز از بیمه مرکزی را از اول تیرماه ممنوع اعلام کرد.»
طبق آیین نامه مصوب مهر ماه ۹۷، به بازاریابان برخط بیمه فرصت داده شده بود که در راستای اخذ مجوزهای قانونی برای فروش بیمه در بستر اینترنت اقدام کنند. پس از تصویب این قانون در سال ۹۷ بسیاری از استارتاپهای بیمهای فرایند اخذ مجوز را در اولویت اقدامات خود قرار دادند.
او در ادامه به جلسه استارت آپها با بیمه مرکزی اشاره کرد و اظهار داشت: «هدف از این جلسه، شفافسازی و ایجاد فضایی برای بیان دغدغههای بیمه مرکزی و استارت آپها بود ولی عملا نتیجهای حاصل نشد. طی این جلسه متوجه شدیم که مدیران بیمه مرکزی اهل تعامل هستند و برخورد چکشی ندارند. مدیرکل نظارت بیمه مرکزی قبل از این جلسه، خبر از فرصت یک ماهه اخذ مجوز برای استارتآپهای بیمهای داده بودند که 80 الی 90 درصد مسیر اخذ مجوزها را پیش رفته باشند اما به دلایلی، این موضوع محقق نشد. ما این نشانه را به عنوان نویدی برای حرکت امیدوارتر جهت اخذ مجوزها در نظر گرفتیم اما از برخوردهای بیمه مرکزی چنین برآمد که این نهاد دولتی، گوشی شنوا و دستی حامی نیز برای استارتآپهای بیمهای دارد. در این بین ، فقط بیمه دات کام و تعداد محدودی از استارتآپهای بیمهای دیگر که مراحل اخذ مجوز را گذرانده بودند، موفق به دریافت نامه معافیت از این قانون و رفع ممنوعیتها شدند.»
مهندس شریفیون بر نگاه کلانتر خود در باب مطالبات استارت آپهای بیمهای تاکید کرد و گفت: «همچنان احساس میکنیم که مطالبات استارتآپها، در قاعده و ابعاد و تعریف درست، باید به صورت سازماندهی شده و با تعامل صد در صدی با بیمه مرکزی رسیدگی شود. تازه واردها قاعده زمین بازی را عوض میکنند. وقتی وارد این فضا میشویم و میلیاردی سرمایهگذاری میکنیم، کلا با مفهوم کارآفرینی و از طرف دیگر بحثهای ارائه راه حل وارد فضا میشویم. قطعا الزامات ما باید با الزامات شرکتهای بیمهای آفلاین متفاوت باشد. حتی تعهدات ما هم باید از جنس متفاوتی باشد.»