سرقت هویت

سرقت هويت زماني اتفاق مي‌افتد كه از اطلاعات شخصي افراد براي باز كردن حساب كاربري جديد، خريد كردن، يا پرداخت ماليات توسط شخصي غير از صاحب اطلاعات استفاده شود.

بيشتر افرادي كه سرقت هويت را تجربه مي كنند، براي بازيابي آن مراحل متعددي را طي مي‌كنند.

در اين مقاله به موارد زير پرداخته مي شود:

۱. علائم هشدار.

۲. كارهايي كه بلافاصله بايد انجام داد.

۳. كارهايي كه بايد در صورت گم يا دزديده شدن اطلاعات انجام داد.

۴. محافظت از هويت.

علايم هشدار

راه‌هاي زيادي براي بررسي آنكه آيا شخصي از اطلاعات شما درحال استفاده است يا خير، وجود دارد. برخي از اين علائم عبارتند از:

– مشاهده برداشت‌‌هايي از حساب بانكي به طوري كه نمي‌توانيد اين برداشت ها را توضيح دهيد.

– عدم دريافت صورتحساب‌هاي بانكي (در صورت دريافت در قبل) يا ساير ايميل‌ها

– پيدا كردن فعاليت‌هاي غيرمعمول در حساب مالي

– مشاهده صورتحساب‌هايي كه شما پرداخت نكرده ايد

– دريافت تماس‌هايي درباره بدهكار بودن در حالي كه شما بدهكار نيستيد

– اطلاع از سوء استفاده از اطلاعات از طريق نشت داده در شركتي كه شما كار مي‌كنيد

كارهايي كه بلافاصله بايد انجام داد

اگر يكي از علايم هشدار فوق را دريافت كرديد، سريعاً وارد عمل شويد. انجام مراحل زير به محدود سازي خسارت منجر مي‌شود:

۱. با جايي كه مي‌دانيد كلاهبرداري اتفاق افتاده است، تماس بگيريد.

۲. حساب بانكي خود را بررسي كنيد.

۳. به پليس گزارش دهيد.

آرامش خود را حفظ كنيد و اقدام به جبران خسارت نماييد. براساس شرايط، مرحله بعدي مي‌تواند بستن حساب‌هاي كاربري باز که به نام شماست و يا ارسال گزارش برداشت‌هاي غيرمجاز به بانكي كه در آن حساب داريد باشد.

كارهايي كه بايد در صورت گم يا دزديده شدن اطلاعات انجام داد:

آيا اخيراً هشداري مبني بر سوء استفاده از اطلاعات شخصي خود به واسطه نشت داده دريافت كرده ايد؟ آيا كيف پول خود را گم كرده ايد؟ يا حساب آنلاين شما هك شده است؟ براساس اطلاعاتي كه گم شده است، مراحلي وجود دارد كه به محافظت در برابر دزدي هويت كمك مي‌كند.

برخي از اين مراحل بر حسب نوع اطلاعات دزديده شده عبارتند از:

– در صورتي كه كلمه عبور آنلاين شما دزديده شده است، كارهاي ذيل را انجام دهيد:

o به حساب كاربري خود وارد شويد و كلمه عبور را عوض كنيد. در صورت امكان، نام كاربري را نيز عوض كنيد. اگر نمي‌توانيد به حساب كاربري خود وارد شويد، با جايي كه حساب كاربري متعلق به آنجا است تماس بگيريد. از آنها بپرسيد كه چگونه مي‌توانيد حساب را بازيابي يا از بين ببريد.

o در صورتي كه از كلمه عبور يكساني براي جاهاي ديگر استفاده مي‌كنيد، آنها را نيز تغيير دهيد.

o در صورتي كه كلمه عبور متعلق به سايت مالي است يا شماره كارت شما در آن ذخيره شده است، حساب كاربريتان را براي هرگونه تغيير ناشناخته چك كنيد.

– در صورتي كه شماره كارت يا اطلاعات حساب بانكي شما دزديده شده است، كارهاي ذيل را انجام دهيد:

o با بانك تماس بگيريد و بخواهيد كه كارت بانكي يا حساب بانكي شما را باطل كند و درخواست حسابي جديد كنيد.

o تراكنش‌هاي مالي خود را به طور منظم بازبيني كنيد. مطمئن شويد كه از حساب يا كارت شما سوء استفاده نشده است.

o درصورتي كه پرداخت خودكاري را تنظيم كرده ايد، آنها را با شما كارت يا اطلاعات حساب بانكي جديد خود به روز رساني كنيد.

محافظت از هويت

درحالي كه سرقت هويت مي‌تواند براي هر كسي اتفاق بیفتد، اقداماتی وجود دارد كه مي‌تواند باعث كاهش مخاطره اين امر شود. در ادامه سه روش براي محافظت از هويت به عنوان بخشي از فعاليت‌هاي روزمره بيان مي‌شود:

– بيانيه‌هاي مرتبط با محافظت از هويت را كه توسط بانك صادر می ‌شود، به دقت بخوانيد.

– مهلت زماني پرداخت‌هاي خود را بدانيد. اگر صورتحسابي در زماني كه انتظار آن را نداريد دريافت كرديد، حساب كاربري خود را بررسي كنيد.

– هر گونه مستندي درباره اطلاعات مالي و شخصي خود را حفظ كنيد.

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *