تحلیل اختصاصی از بازار بورس امروز، 14 دی و پیش‌‍بینی بازار فردا

يكشنبه ، 14 دی 1393 ، 16:40

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات کارشناسان اختصاصی کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

طبق پیش بینی، بازاری متعادلتر با گرایشی مثبت نسبت به دیروز را نظاره گر بودیم. شروع پر تقاضا و در نتیجه رشد قیمت ها اما پایان پر عرضه و در نتیجه کاهش قیمت ها از رخدادهای مهم امروز بود. وعده ها و مصاحبه های دولتمران بخصوص رئیس جمهور و وزیر اقتصاد نیز همچنان ادامه دارد.

وزیر اقتصاد از به کف رسیدن قیمت سهام شرکت ها در بازار سرمایه و حمایت از صنایع مختلف سخن گفتند. برای فردا انتظار میرود در اکثر گروه ها فروشندگان هیجانی، اقدام به فروش های عجولانه نمایند. در نتیجه شروعی متعادل با گرایشی منفی را به بازار القا نمایند اما با گذشت زمان دادوستدها، تعادلی نسبی برقرار خواهد شد. در بازار امروز، در گروه تجهیزاتی و پیمانکاری شاهد اقبال به سمت فاذر و ونفت هستیم که با صف خرید پرحجم بکار خود پایان دادند.

احتمالا هر دوسهم مذکور همچنان روندی روبه رشد را تجربه نمایند.در گروه بانکی نماد حکمت، وزمین و وپست از شرایط معاملاتی بهتری برخوردار بودند که در این بین وپست با عرضه های پر حجم تر به تعادل رسید. در گروه خودرویی و قطعه سازان و لیزینگی، خکمک، ختراک، خکاوه، خاور و ولغدر اکثرا مثبت و پر تقاضا ظاهر شدند که در این بین، صف خرید خکاوه و خاور (تولید کنندگان ماشین های سنگین تجاری) چشم نوازی می نمود و احتمالا همچنان به صعود خود ادامه خواهند داد.

البته وجود زیان انباشته سنگین در صورت های مالی آنها، ریسک به مراتب بالایی را برای آنها به وجود آورده است. گروه ساختمانی نیز بعد از شروعی مثبت، اکثرا متعادل به کار خود پایان دادند و احتمالا فردا متعادل با گرایشی منفی دنبال گردند.

از تک نمادها به صف خرید رتکو، کرازی، شمواد و بالبر و صف فروش شکبیر وسمگا و... می توان اشاره نمود. گروه بیمه ای نیز با رشد یکباره قیمت ها اکثرا صف خرید شدند که در اواخر بازار با عرضه های حقوقی ها اکثرا متعادل بکار خود پایان دادند که در این بین رشد بیمه دی و صف خرید بدون عرضه حق تقدم آن با رشد روزانه 5% چشم نوازی می نمود.

گروه های مرتبط با قیمت های جهانی اکثرا کم فروغ و متعادل و منفی دنبال شدند که در این بین گره معاملاتی 12% منفی فخاس، ادامه صف فروش فارس، ریزش تاپیکو و اکثر پتروشیمی ها در غیاب پالایشگاهی ها نمایان بود. در انتها حجم پایین دادوستدها و بازاری کم فروغ، علی رغم مصاحبه و وعدهای مختلف مسئولین، همچنان بر

بورس اوراق بهادار حکم فرماست. و احتمالا به غیر از دست یابی به توافق هسته ای فعلا چاره ای برای این بازار نمیتوان متصور بود.

 

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► اطلاعیه‌های مهم کدال در بازار بورس مورخه 14 دیماه 93

مطالب مرتبط
بنر