تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۱بهمن و پیش بینی بازار فردا

پنجشنبه ، 2 بهمن 1393 ، 10:47

 

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات کارشناسان اختصاصی کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

جو منفی بازار و بی اعتمادی سهامداران همچنان فروش های بی منطق و البته هیجانی را برای بازار ایجاد نموده که در شرایط امروز بازار بخوبی قابل مشاهده بود. روند ذوب شدن سرمایه و دارایی های سهامداران حتی با گزارش مثبت برخی نمادها و گروه ها و حتی برخی خبرهای امیدوار کننده چند روز اخیر نیز متوقف نگردید و هیچ یک از این موارد نتوانست از شدت عرضه ها کم کند و نهایتا امروز نیز با افت کلی بازار سرمایه و افزایش حجم دادوستدها مواجه گشتیم. امیدوار بودیم حداقل از فشار فروشندگان کاسته شود و حجم معامله در درصدهای منفی کم باشد که اینگونه نبود. البته انتظار داریم با جمع آوری مکرر صف های فروش و البته در صورت عدم رخداد سیاسی خاص، شنبه بازاری متعادل و حتی مثبت پیش رو داشته باشیم.

با این همه واقعا پیش بینی استمرار معاملات مثبت، کاری دشوار و البته در این مقطع زمانی دور ذهن بوده و احتمالا بسیار کوتاه خواهد بود. همانطور که در گزارش قبلی اشاره شد با نزدیک شدن به انتهای سال و پایان سال مالی برخی شرکت ها و سرمایه گذاری ها و در نتیجه بستن صورت های مالی سالانه، تسویه حساب ها و پوشش هزینه ها احتمالا با فشار فروش از سوی آنها مواجه شویم .
در کل به نظر می رسد غیر از شوک حاصل از مسائل سیاسی و حصول توافق حداقلی، راه دیگری برای عادی شدن بازار باقی نماده که امیدواریم حداقل این امر به وقوع بپیوندد. البته اظهارات مقامات روس و دولتمردان امریکایی (سخنرانی امروز رئیس جمهور امریکا در کنگره) از احتمال توافق تا اواخر مارس  و ادامه مذاکرات (دور دوازدهم) حکایت دارد.

به نظر تا آن زمان نمی توان به رشد مستمر بازار خوش بین بود. امروز نیز در بازار ادامه ارائه گزارشات در کدال  را شاهد بودیم. از جمله گزارش خوب و مثبت مربوط به ارفع و پوشش 109%آن بود ولی نکته قابل تامل غیر عملیاتی بودن سود مذکوراست. فایرا پوشش 78% ورشد 8ریالی، نفت پارس پوشش 75% و رشد17%تولید و 11%فروش، مداران و پوشش عالی96% بدون تعدیل مثبت، پارس خزر 7%تعدیل مثبت و پگاه اصفهان تعدیل17%مثبت عمدتا به دلیل قرا دادهای مناسب با آموزش و پرورش قم، کچاد بدون تعدیل منفی و پوشش77% و شخارک پوشش مناسب90%، گروه بهمن و تکرار309 ریالی سود، گزارش ضعیف و شناسایی زیان120 ریالی زامیاد، رشد سودآوری قوامین تا سطوح424 ریال عمدتا غیر عملیاتی، کاهش8% و پوشش46%سغرب، تعدیل منفی15% هلدینگ داروپخش، تعدیل 2%مثبت هلدینگ خلیج فارس و تعدیل12% منفی شکربن و تعدیل مثبت البرز و پوشش79% بودجه، تعدیل3%مثبت وصندوق و پوشش73% بانک وسینا و گزارش ضعیف خساپا را مشاهده نمودیم. در بازارهای جهانی افت مجدد قیمت نفت بواسطه افزایش تولید نفت عراق و در نتیجه کاهش قیمت های جهانی فلزات رنگین و افزایش قیمت طلا را نظاره گر بودیم که  از حرکت سرمایه گذاران بسمت کالاهای ریسک گریزی همچون طلا حکایت دارد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد سرمایه گذاری البرز
اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه۳۰دی ماه ۹۳ ◄

مطالب مرتبط
بنر