علت ریزش‌ متوالی این روزهای بورس چیست؟

دوشنبه ، 29 بهمن 1397 ، 16:15

 

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از تجارت نیوز، رفتار غیرطبیعی بورس در روزهای اخیر باعث شده که سهامداران و فعالان بازار نتوانند چشم‌انداز روشنی از روزهای پیش‌رو بازار سهام داشته باشند. با وجود بازارهای بین‌المللی مثبت، افزایش قیمت جهانی نفت و فلزات، دلار ۱۲ هزار تومانی و موارد دیگر بازار با افت شاخص مواجه بوده، دو کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز به واکاوی این موضوع پرداخته‌اند.

محمد خبری‌زاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: این روزها اکثر تحلیلگران بنیادی و مدیران بازار سرمایه عقیده دارند بازار دلیلی برای درجا زدن و منفی بودن در این روزها ندارد، اما شاهد ریزش بیشتر شاخص کل هستیم.

وی ادامه می‌دهد: تثبیت قیمت دلار در کانال ۱۱ هزار تومان و بالای آن، افزایش نرخ دلار نیمایی، استقبال خوب از محصولات شرکت‌ها در بورس کالا، وضعیت مناسب صادرات شرکت‌ها که در گزارش‌های گمرک منتشر شده، وضعیت مناسب قیمت‌های جهانی همه و همه نشان‌دهنده این نکته بوده که بازار در حال حاضر زیر ارزش ذاتی خود قرار دارد و پتانسیل رشد قیمتی خوبی در خیلی از شرکت‌های بنیادی نهفته است.

 


در صورت عدم تصویب لایحه پالرمو و در ادامه FATF در کشور، عملا کانال مالی ایران و اروپا نیز از کار می‌افتد و شرایط برای اقتصاد ایران در روزهای آینده چندان خوشایند نخواهد بود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که با وجود این اتفاقات مثبت دلیل درجا زدن و منفی بودن شاخص این روزهای بازار سرمایه چیست عنوان می‌کند: دلیل اصلی نبود جریان نقدینگی مناسب در بازار است.

خبری‌زاده با اشاره به عوامل دیگر می‌افزاید: همچنین شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که چرا این جریان نقدینگی به سمت بورس حرکت نکرده، ابهامات ناشی از عدم تصویب لایحه پالرمو و در ادامه FATF باشد. به نظر می‌رسد در صورت عدم تصویب این موضوعات در کشور، عملا کانال مالی ایران و اروپا نیز از کار می‌افتد و شرایط برای اقتصاد ایران در روزهای آینده چندان خوشایند نخواهد بود.

اگر اندکی دست از حمایت بازار سهام بردارند، منفی‌های بازار شدت بیشتری می‌گیرد.

ایمان رئیسی، دیگر کارشناس و معامله‌گر بازار سهام می‌گوید: با توجه به کمبود نقدینگی، ترس ناشی از مسائلی از جمله عدم تصویب FATF و پالرمو هم باعث شده بازار در ساعات پایانی معاملات با فشار فروش مواجه شود.

وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد در ادامه هفته جاری در خوشبینانه‌ترین حالت بازار در همین حالت خنثی درجا بزند و اگر اندکی دست از حمایت بردارند، حتی منفی‌های بازار شدت بگیرد.

رئیسی تاکید می‌کند: در بین گروه‌های بازار تنها ساختمانی‌ها را آن هم به جهت ساخت‌وسازهای قبلی و نه طرح‌های جدید مثبت ارزیابی می‌کنم و همچنین برخی شرکت‌ها که دارایی‌شان تجدید ارزیابی نشده، پتانسیل بازدهی دو رقمی دارند.

► برق پیشتاز بورس انرژی
امروز در بازار بورس چه گذشت؟ (1397/11/29) ◄

مطالب مرتبط
بنر