شفاف سازی از ابهامات صندوق های سرمایه گذاری

يكشنبه ، 27 بهمن 1398 ، 14:51
کارشناسان مالی بانک مسکن در یک ارتباط مستقیم تلفنی با مشتریان بانک مسکن، به ابهامات و سوالات آن ها درباره صندوق سرمایه گذاری مشترک پاسخ دادند.

به گزارش بانکی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا ، به مناسب ایام دهه فجر انقلاب اسلامی کارشناسان امور مالی بانک مسکن با حضور در مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن (Call Center) به طور مستقیم در ارتباط بودند و سوالات مربوط به سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری از جمله صندوق ره آورد و صندوق سرمایه گذاری مشترک پاسخ دادند. در این گزارش به بررسی برخی از سوالات مطرح شده حول این موضوع می پردازیم. یکی سوالات مطرح شده این بود که آیا صندوق های سرمایه گذاری ره آورد آباد مسکن و مشترک بانک مسکن مورد تایید بانک مسکن هستند؟ پاسخ کارشناسان به این شکل بود که صندوق های مذکور توسط شرکت های تابعه بانک مسکن مدیریت می شوند. با توجه به اینکه صندوق های سرمایه گذاری از نهادهای رسمی بازار سرمایه هستند، ارکان مختلفی در راستای حفظ منافع سرمایه گذاران در فعالیت آنها نقش اجرایی و نظارتی دارند. بانک مسکن نیز به منظور پاسخ به اعتماد مشتریان به برند بانک، طبق قوانین و مقررات حاکم تمام اقدامات لازم را در راستای منافع سرمایه گذاران به عمل آورده است و هیچگونه جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد.



سوال دیگر درباره امکان خرید واحدهای سرمایه گذاری از طریق شعب با توجه به فعال شدن رمز پویا و مشکل تر شدن خرید این واحدها بود. کارشناسان بانک مسکن در این خصوص پاسخ دادند که بر اساس قوانین و مقررات نهادهای ذی صلاح از جمله بانک مرکزی صدور واحدهای سرمایه گذاری توسط شعب بانک ممنوع است. همچنین به گفته کارشناسان، الزام استفاده از رمز پویا، در تمامی خریدهای اینترنتی مصداق دارد و ارتباطی با کسب و کار صندوق ندارد. بلکه برای افزایش امنیت تراکنش های مبتنی بر رمز دوم طراحی شده است. لذا توصیه می شود علیرغم دشواری استفاده از آن در ابتدا، با استفاده مکرر از آن ضمن تسهیل شرایط استفاده، احتمال سو استفاده افراد کلاهبردار و سودجو را کاهش دهید.

مشتری دیگری این پرسش را عنوان کرد که با توجه به این که در روز چهارشنبه اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری کرده بود، اما واحد آن به تاریخ شنبه آینده صادر شده است. در خصوص این ابهام پاسخ کارشناسان این بود که طبق مقررات موجود و رویه صندوق که در امید نامه نیز درج شده، یک روز پس از واریز وجه، واحدهای سرمایه گذاری متقاضی صادر خواهد شد. از آنجا که پس از درخواست صدور توسط سرمایه گذار از طریق سامانه اینترنتی، مبلغ واریزی از طریق سامانه شاپرک روز بعد به حساب صندوق واریز می شود، صدور واحدها نیز یک روز کاری بعد از دریافت وجه تایید خواهد شد. بنابراین صدور با نرخ روز شنبه تائید شده و فرایند کاملا صحیح بوده است.

یکی دیگر از سوالات پرتکرار این بود که چرا سود صندوق ره آورد بانک مسکن در ماه های مختلف دارای نوسان است؟ در این خصوص توضیح داده شد که از آنجا که وجوه جمع آوری شده از سرمایه گذاران در دارایی های مختلفی از جمله سپرده بانکی، انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت و سهام شرکت ها سرمایه گذاری می شود، لذا متناسب با نوسانات بازدهی در اوراق بهادار و سهام شرکت ها، بازدهی صندوق نیز دچار نوسان می شود. این موضوع یکی از تفاوت های اصلی سرمایه گذاری در صندوق نسبت به سپرده گذاری در بانک است.

این موارد تنها بخشی از سوالات مطرح شده توسط مشتریان بود، سوالات دیگری درباره چگونگی خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری، تفاوت ها و شباهت و میانگین سود پرداختی عنوان شد که با توجه به اهمیت این موضوع، «هیبنا» در گزارش های آتی به تشریح این سوالات می پردازد.

► آغاز عرضه اوراق گواهي سپرده ويژه سرمايه‌گذاري مدت‌دار در شعب بانک اقتصادنوين
شاخص های اقتصادی بانک مرکزی از روند بهبود تدریجی اوضاع و خروج از رکود حکایت می کند ◄

مطالب مرتبط
بنر