چگونه بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنیم؟

چهارشنبه ، 4 تیر 1399 ، 10:56
معاملات با اطمینان و سرعت بالا در بورس اوراق بهادار و سایر بورس‌ها اهمیت زیادی دارد.

به گزارش بانکی به نقل از بورسیس به عنوان یک سهامدار و شخصی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس دارد، کارگزاری‌های بورس از شرکت‌هایی هستند که بیشترین برخورد و تعامل را با آنها خواهید داشت.

درست است که حدود 100 کارگزاری در ایران چنین خدماتی ارائه می‌دهند و خدمات‌ اکثرشان کمابیش شبیه هم است، اما چرا وقتی می‌توانیم خدمات مناسب و عالی از کارگزاری دریافت کنیم، مشتری یک کارگزاری شویم که خدماتی رده‌پایین‌تر ارائه می‌کند؟

شما قرار است پول و سرمایه‌ای که حاصل زحمات تان است را در بورس سرمایه‌گذاری کنید، بنابراین انتخاب یک شرکت کارگزاری مناسب با خدمات خوب و کارکنان خبره، از عوامل مهمی است که خریدوفروش‌های شما را نیز در بورس با اطمینان و راحتی بیشتری همراه می‌کند.

در این مطلب از سایت بورسینس قصد دارم درباره انتخاب کارگزاری بورس تهران جهت خرید و فروش سهام نکاتی را ارائه کنیم، پس با ما همراه باشید.
انتخاب کارگزار مناسب

اگر شما از افرادی هستید که به تازگی وارد بازار سرمایه و خریدوفروش اوراق بهادار شده است و یا اینکه قصد دارید با یک کارگزار دیگر کار کنید، این نکات به شما کمک می‌کند تا از بین کارگزاری‌های زیادی که وجود دارد بهترین مورد را انتخاب کنید.

ابتدا باید توجه کنید سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند کسب دانش در زمینه‌های مختلفی است.

اگر تازه‌کار هستید می‌توانید راهنمای شروع اولیه در بورس را بخونی، در این مطلب توضیح داده‌ایم که همه افراد برای فعالیت در بورس باید با یک کارگزاری کار کنند. بنابراین مانند بانک که همه افراد باید برای نقل و انتقال پول در آن حساب داشته باشند، در بورس نیز برای نقل و انتقال سهام (معاملات سهام) به کارگزاری نیاز است. خریدوفروش سهام تنها توسط کارگزاری‌های بورس و اوراق بهادار و سیستم‌ معاملاتی که در اختیار مشتریان‌شان قرار می‌دهند مقدور است.

کارگزار را می‌توان واسط بین بورس و معامله‌گران سهام دانست، البته در معاملات آنلاین این واسط بودن به چشم نمی‌آید و شما با ارسال سفارشات خرید یا فروش سهام در سایت، احساس نمی‌کنید که واسطه‌ای وجود دارد و سفارشات شما در همان لحظه در سامانه معاملات بورس اوراق بهادار ثبت می‌شود.

اصطلاح دیگر مرتبط با کارگزاری‌ها، کدبورسی است که برخی افراد آنرا با نام کدمعاملاتی، کد سهامداری نیز می‌شناسند. این کد نشان‌دهنده هویت شما در بورس بوده و شما با این کد شناخته می‌شوید.

همه افراد برای معامله و سرمایه‌گذاری در بورس باید ابتدا در یک کارگزاری‌ افتتاح حساب انجام دهند.

اما کدام شرکت کارگزاری خدمات بهتری ارائه می‌کند و این کارگزاری طبق گزارش رتبه بندی سازمان بورس و اوراق بهادار، در چه جایگاهی قرار دارد؟

در ادامه این مطلب قصد داریم با بررسی خدمات موردنیاز و مناسب در بازار سرمایه، بهترین کارگزاری‌ها برای افتتاح حساب و دریافت کد بورسی را معرفی کنیم.


1 – ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف (جامعیت کارگزار)

برخی از کارگزاری‌ها در یک بورس خاص مثلا فقط بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. بنابراین اگر شما فرضا قصد انجام معاملات در بازار آتی سکه را داشته باشید نمی‌توانید مشتری آنها شوید چون مجوز فعالیت در بازار آتی سکه را ندارند.

علاوه بر چنین دسترسی‌هایی، گاهی اوقات خدماتی موردنیاز شماست که برایتان مهم است مانند سبدگردانی (مدیریت دارایی شما در بورس) و کارگزاری که مجوز سبدگردانی را نداشته باشد نمی‌تواند خریدوفروش سهام شما را برعهده بگیرد. می‌بینید که این مجوزها چقدر مهم هستند و باید به آنها توجه داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر اقدامی، اطلاعات موجود و مجوزهایی را که کارگزاران از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کرده‌اند را در اینجا مشاهده و بررسی نمایید تا امکان انتخاب کارگزاری که از جامعیت کافی برخوردار است، آسان‌تر شود.


2 – دسترسی سرمایه‌گذار به کارگزار


یکی از ابتدایی‌ترین سوالاتی که به ذهن هرشخص در انتخاب کارگزاری می‌رسد، دسترسی آسان به کارگزاری است. درست است که برخی کارگزاری‌ها خدمات آنلاین مناسبی دارند، اما زمانیکه یک کارگزاری در شهر شما شعبه داشته باشد و بتوانید بصورت حضوری شعبه کارگزاری بروید خیال‌تان از برخی جهات راحت خواهد بود.

همچنین وجود شعب فعال در شهرهای مختلف، نشان‌دهنده این است که آن شرکت کارگزاری واقعا در زمینه کاری‌اش فعالیت و امکانات گسترده‌ای دارد و می‌تواند به مشتریان خرد خود خدمات وسیع‌تری ارائه کند.


3 – تخفیف کارمزد و ارائه خدمات اعتباری

خدماتی مانند تخفیف در کارمزد معاملات در کارگزاری و ارائه بسته‌های اعتباری برای بسیاری از سرمایه‌گذارانی که کارشان فعالیت دائم در بورس است اهمیت زیادی دارد (میزان کارمزد معاملات سهام را اینجا بخوانید) بعضی از کارگزاری‌ها با توجه به استراتژی‌هایی که دارند برای جذب مشتری بیشتر اقدام به دادن تخفیف کارمزد به مشتریان خرد می‌کنند و معمولا این تخفیف در اختیار مشتریان با سرمایه‌های سنگین قرار می‌گیرد.

اما بطور کلی بیشتر کارگزاری‌ها تخفیفی را برای معاملات خرد ارائه نمی‌دهند، اما برخی دیگری اینطور نیستند. بطور مثال کارگزاری آگاه چنین تخفیفی را با هر سرمایه‌ای که داشته باشید به شما ارائه می‌کند؛ بنابراین حتی اگر 1 میلیون تومان نیز سهام بخرید، امکان دریافت تخفیف کارمزد از کارگزاری برای شما وجود خواهد داشت.

بسته‌های اعتباری مبالغ مشخصی سرمایه هستند که کارگزاری آنرا در اختیار مشتری خود قرار می‌دهد تا با آن خریدوفروش کند. این مبالغ معمولا بسته به میزان گردش حساب مشتریست و بابت آن تضامین مختلفی از مشتری اخذ می‌شود. در مورد بسته‌های اعتباری نیز کارگزاری‌های زیادی بصورت سلیقه‌ای عمل می‌نمایند و حتی نقش روابط نیز در پروسه دریافت اعتبار پررنگ است. دادن اعتبار در بیشتر کارگزاری‌ها برنامه مشخصی ندارد، بهتر است یک کارگزاری انتخاب شود که این فرایند بصورت سیستماتیک تعریف شده باشد.

بهترین روش برای اطلاع  از استراتژی کارگزاری‌ها در زمینه ارائه این‌گونه خدمات، مراجعه به سایت آن‌ها است. همانطور که گفته شد در غالب موارد این خدمات در قالب باشگاه مشتریان، عرضه و در اختیار عموم قرار می‌گیرد. بنابراین پیشنهاد می‌شود کارگزاری را انتخاب کنید که خدمات بسته اعتباری را با روشی مشخص در اختیار همه مشتریان قرار می‌دهد. چه شما یک مشتری خرد با حجم سرمایه کم باشید یا یک مشتری کلان با حجم سرمایه زیاد.


4 – سامانه معاملات برخط (آنلاین)

گسترش استفاده از رایانه به همه رسوخ کرده و اگر شرکتی نتواند خدمات آنلاین را به مشتری ارائه کند واقعا از سایرین عقب است. ثبت سفارشات بصورت آنلاین، مشاهده گردش حساب، مشاهده سبدسهام، درخواست واریز و انتقال پول انلاین حداقل خدماتی است که از یک کارگزاری انتظار می‌رود انجام دهد.

علاوه بر حداقل امکاناتی که باید در سیستم معاملاتی آنلاین کارگزاری وجود داشته باشد، سایر ویژگی‌ها همانند امکان انجام معاملات سریع، یکپارچه بودن سیستم معاملاتی اوراق بهادار با سایر بخش‌ها (همانند آتی سکه) یک مزیت محسوب می‌شود.

زیرا با یکپارچه بودن سیستم معاملاتی همراه با مشاهده کل اطلاعات بطور یکجا، معامله‌گر و سرمایه‌گذار نیازی ندارد از چندین سایت و پلتفرم برای خرید و فروش و همینطور دریافت اطلاعات استفاده کند.


5 – تحلیل، مشاوره و آموزش

بسیاری از افراد منابع مناسب و قابل اطمینانی برای یافتن تحلیل‌های معتبر، مشاوره و آموزش‌های جامع بورسی ندارند. درست است که سایر شرکت‌ها و سایت و کانال‌های تلگرامی در این زمینه فعال هستند اما وقتی شرکت معتبری اقدام به ارائه چنین خدماتی کند و حس اطمینان را در این خدمات به مشتریان ارائه دهد مشتریان نیز به سمت چنین شرکت‌هایی خواهند رفت.

ارائه اخبار موثق، ویدئوهای آموزشی و تحلیلی بازار و بطور کلی ارائه محتوای بروز می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که برای انتخاب بهترین کارگزاری بورس باید در نظر بگیرید.


6 – خدمات پشتیبانی

نقش پشتیبانی در کارگزاری‌ها بسیار حائز اهمیت است، چون عدم سرعت در رسیدگی به مشکل می‌تواند به از دست دادن سود، زیان و یا سایر موارد منتهی شود.

پشتیبانی تلفنی حداقل امکاناتی است که یک کارگزاری می‌تواند فراهم کند. با این حال برخی از کارگزاری‌ها یک گام به جلو برداشته‌اند و امکان چت آنلاین در محیط کاربری سیستم معاملاتی را برای مشتریان‌شان فراهم کرده‌اند. با این امکان، مشتری می‌تواند خیلی سریع پاسخ خود را از اپراتور و پشتیبانی آنلاین کارگزاری دریافت کند.


7 – صندوق‌های سرمایه‌گذاری

همه افراد توانایی و میل سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس را ندارند. کارگزاری که بتواند در کنار خدمات خود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به مشتریان ریسک‌گریز خود ارائه دهند نظر آن دسته از افرادی که علاقه‌مند هستند سرمایه‌‌شان را به صندوق‌ها بسپارند جلب خواهد کرد.

علاوه بر این، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیازمند نیروی متخصص هستند و وجود صندوق‌های مرتبط با یک کارگزاری می‌تواند نشان‌دهنده گستردگی فعالیت و تخصص آن شرکت باشد.
نتیجه گیری

با توجه به معیارهای فوق میتوانید انتخاب بهتری از بین کارگزاری های بورس ایران داشته باشید. همیشه امکان تغییر کارگزاری وجود دارد و به راحتی می‌توان سهام خریداری شده با آن کارگزاری را از طریق “تغییر کارگزار ناظر” به کارگزار دیگری انتقال داد.

بنابراین اگر یک کارگزاری خدمات مناسبی به شما ارائه نمی‌دهد همیشه می‌توانید افتتاح حساب را در سایر کارگزاری‌ها انجام دهید و اجباری در ادامه همکاری با یک کارگزار نیست.

اگر شما نیز معیار و نکته خاصی درباره انتخاب کارگزاری دارید در بخش دیدگاه بنویسید.

 قصد شروع سرمایه‌گذاری در بورس را دارید؟ اولین قدم این است که افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:


کارگزاران رتبه الف:

کارگزاری آپادانا

شرکت کارگزاری آپادانا (سهامی خاص) به شماره ثبت 7936 از شهریور سال 1384 آغاز به کار نموده است.

کارگزاری سهم آشنا

شرکت کارگزاری سهم آشنا در تاريخ 1374/11/10 در اداره ثبت شركت هاي تهران طي شماره ١١٩٣٣٢ به ثبت رسيد. این کارگزاری با سابقه فعالیت بیش از 19 ساله در بازار سرمایه همواره در طول مدت فعالیت خود از جمله کارگزاران پیشرو در انجام معاملات اوراق بهادار بوده است.

کارگزاری بانک توسعه صادرات

شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات در سال 1376 و به شماره ثبت 132399 در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده است و بر اساس اساسنامه، شرکت می تواند با کسب مجوزهای مورد نیاز از سازمان بورس و اوراق بهادار به فعالیت های کارگزاری، معامله گری و بازارگردانی و همچنین خدماتن مالی و مشاوره ای مبادرت ورزد.

کارگزاری توسعه اندیشه دانا

شرکت کارگزاری دانا (سهامی خاص) در تاريخ 84/9/29 به شماره ثبت 25283 با سرمايه 5 میلیارد ريال در اداره ثبت شرکت‌های مشهد به ثبت رسيده است با تغییر سهامداران در مهر ماه 1389 رویکرد جدیدی بر شرکت حاکم گردید و سرمایه شرکت در حال حاضر 33.5 میلیارد ریال می باشد.
نام کارگزاری نیز از شرکت کارگزاری موحدان به شرکت کارگزاری توسعه اندیشه دانا در سال 1390 تغییر یافت.

کارگزاری بانک ملی ایران

شرکت کارگزاری بانک ملی ایران (سهامی خاص) در سال 1381 با سرمایه 1.000 میلیون ریال به ثبت رسید. افزایش حجم معاملات و توسعه ابزارهای قابل معامله در بازار سرمایه از یک طرف و توسعه مجموعه خدمات شرکت کارگزاری از طرف دیگر ، موجب شد هیات مدیره شرکت کارگزاری، در صدد افزایش­ سرمایه برآید و با افزایش سرمایه به 350 میلیارد ریال نقطه عطفی در کارنامه خود ثبت نماید.

کارگزاری اقتصاد بیدار

شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار (سهامی خاص) در سال ۱۳۸۳ به شماره ۲۲۴۶۰۶ نزد اداره ثبت شرکت‌ها در تهران ثبت گردیده و فعالیت خود را آغاز نموده است و در حال حاضر سرمایه شرکت 22 میلیارد ریال می­باشد.

کارگزاری فارابی

شرکت کارگزاری فارابی، کارگزار رسمی بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و انرژی از سال 1372 فعالیت عملیاتی خود را در بازار سرمایه آغاز نمود. این شرکت با هدف ارائه خدمات نوین و جهان تراز به مشتریان، همواره توسعه کمی و کیفی فعالیت هایش را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.

کارگزاری بورسیران

شرکت کارگزاری بورسیران در سال 1372 با همت و تلاش جمعی از صنعتگران بخش خصوصی، به عنوان زیرمجموعه ای از شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران (سهامی عام)، وابسته به انجمن مدیران صنایع و اساتید متخصص رشته مالی و دانش آموختگان حرفه ای بازار سرمایه تاسیس گردید و آغاز به فعالیت نمود.

کارگزاری امین آوید

شرکت کارگزاری امین آوید (سهامی خاص) در تاریخ 1387/09/12 تحت شماره 336267 در اداره ثبت شرکتها تهران به ثبت رسیده است و در تاریخ 1387/10/16 تحت شماره ثبت 10658 نزد سازمان بورس به ثبت رسیده است.

کارگزاری خبرگان سهام

شرکت کارگزاری خبرگان سهام (سهامی خاص) پس از کسب مجوز فعالیت به شمارۀ ۱۰۶۲۸ از سازمان بورس اوراق بهادار تهران، در تاریخ ۱۳۷۳/۱۱/۱۹ با شمارۀ ۱۱۱۵۹۱ در ادارۀ ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران با سرمایۀ اولیۀ ۱۰۰ میلیون ریال، به ثبت رسید و فعالیت خود را آغاز کرد.

کارگزاری بانک دی

شركت كارگزارى بانك دى (سهامى خاص)در تاريخ 5/5/79 تحت شماره 164960 و با نام شركت كارگزارى سهم انديش در اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتى تهران به ثبت رسيد و سپس تحت نامه شماره 10604 مورخ 23/2/87 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شد.

کارگزاری مفید

کارگزاری مفید دارای مجوز معاملات انواع اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، مجوز معاملات انواع اوراق بهادار در فرابورس ایران، مجوز معاملات انواع محصولات در بورس کالای ایران، مجوز معاملات قراردادهای آتی در بورس کالای ایران
 
کارگزاری بانک پاسارگاد

شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد از سال 1385 به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه مالی پاسارگاد به فعالیت در بازار سرمایه پرداخته است و از سال 1388 تا کنون موفق به کسب رتبه الف در زمینه بورس اوراق بهادار و بورس کالا شده و در زمینه بورس انرژی نیز در همه بازارها فعال می‌باشد.

کارگزاری بهمن

شرکت کارگزاری بهمن به شماره ثبت 23004 از سال 1383 فعالیت خود را در بورس اوراق بهادار تهران آغاز نموده و در حال حاضر با سرمایه 200 میلیارد ريال با بیش از 15شعبه در استان های مختلف کشور بعنوان یکی از کارگزاران پیشرو در بازار سرمایه مشغول فعالیت می باشد.انجام بزرگ ترین معامله بورس اوراق بهادار کشور به ارزش بیش از 75 هزار میلیارد ريال یکی از دستاوردها و افتخارات این شرکت می باشد.

کارگزاری بورس بهگزین

شرکت کارگزاری بورس بهگزين(سهامی خاص) پس ازصدور مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران به شماره 398 مورخ 17/7/1372 و پس از اخذ موافقتنامه سازمان کارگزاران بو­رس اوراق بهادار تهران به شماره 3281 مورخ 19/8/1372 تحت شماره 102029 در تاريخ 15/10/1372 در اداره ثبت شرکتها و مالکيت صنعتی تهران به ثبت رسيده است .

کارگزاری آگاه   

  •     ارائه خدمات متمایز در قالب باشگاه مشتریان
  •     سامانه معاملاتی اختصاصی و کاربرپسند
  •     امکان دریافت اعتبار معاملاتی
  •     امکان دریافت وام قرض‌الحسنه برای معاملات
  •     امکان ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی



► چرا حق تقدم سهام عدالت صفر است؟
آغاز احراز هویت سجام در بانک پارسیان ◄

مطالب مرتبط
بنر