چرا حق تقدم سهام عدالت صفر است؟

چهارشنبه ، 4 تیر 1399 ، 13:54
سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت در مورد این که چرا حق تقدم سهم‌ها در پرتفوی مشمولان سهام عدالت صفر است، توضیحاتی را ارائه داد.

حسین فهیمی با بیان اینکه همه حقوقی که سهام‌دار عادی برای حق تقدم سهام دارد، مشمولان سهام عدالت نیز دارند، اظهار کرد: در مورد حق تقدم در سهام عدالت باید گفت که در فروش توسط خود سهام‌دار و فروش توسط شرکت هیچ مشکلی وجود ندارد اما اگر بخواهند از آن استفاده کنند، شرایط آن قبل از زمان سررسید اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر به طور کلی می‌توان سه کار با حق تقدم انجام داد. می‌توان آن را فروخت یا می‌توان استفاده کرد یا اینکه هیچ اقدامی انجام نداد تا شرکت تجمیع شود و بفروشد و پول آن را پرداخت کند.

به گفته فهیمی، درحال حاضر برای مشمولان سهام عدالت فروش توسط مشمول و فروش تجمیع شده توسط شرکت مشکلی وجود ندارد و شرایط استفاده از حق تقدم اعلام شده در زمان سررسید اعلام خواهد شد؛ به همین دلیل جلوی سهم عدد صفر نوشته شده است.

بر اساس این گزارش، زمانی که یک شرکت افزایش سرمایه می‌دهد، به نسبت درصد افزایش سرمایه، تعداد سهام آن نیز افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط به دلیل اینکه سهامداران یک شرکت خواهان حفظ حقوق و منافع خود در شرکت هستند، این انتظار را دارند که بعد از افزایش سرمایه شرکت، درصد مالکیت خود در شرکت را نسبت به قبل از افزایش سرمایه حفظ کنند.

به همین دلیل براساس قانون تجارت، این حق برای سهامداران شرکت در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس، درصورتی که یک شرکت سهام جدیدی برای فروش منتشر کند، سهامداران فعلی در خرید این سهام جدید اولویت دارند. به این اولویت در خرید سهام نسبت به سهامداران جدید، حق تقدم خرید سهام گفته می‌شود.

یادآور می‌شود؛ مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی WWW.SAHAMEDALAT.IR پرتفوی سهام خود را مشاهده کنند.

► کارگزاری آگاه، خارج از دسترس
چگونه بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنیم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر