پیش بینی بورس امروز | تقابل عرضه و تقاضا

شنبه ، 5 مهر 1399 ، 15:31
درحالی که با تداوم موج‌های سنگین عرضه امیدواری ها همچنان باقی است که البته حجم خریدها در بازار قدری افزایش یافته است و بازار یکدست فروش نیست.

در دو روزی که بازار سرمایه تعطیل بود، خبر تاثیرگذاری منتشر نشد و با توجه به این موضوع روند بازار امروز بر پایه معاملات هفته گذشته پایه ریزی خواهد شد. معاملات هفته گذشته نیز نشان داد اگر چه همچنان موج های سنگینی از عرضه‌ها در بازار وجود دارد اما حجم خریدها به قدری افزایش یافته است که بازار یکدست صف فروش نشده و تعادل در بیشتر نمادها پابرجا باقی بماند.  

در معاملات امروز نیز انتظار داریم حجم تقاضا در دوره پیش گشایش بالا باشد و معاملات بسیاری از نمادها در محدوده مثبت آغاز شود اما همانند روزهای اخیر، ایجاد موج‌های عرضه در میانه‌های بازار دور از انتظار نخواهد بود.

از سوی دیگر، مجموعه تصمیماتی که در هفته گذشته اتخاذ شده، سهامداران را نسبت به بهبود وضعیت معاملات در هفته جاری خوشبین کرده است. از یک سو با ممنوعیت معاملات الگوریتمی برخی از فعالان بازار اعتقاد دارد کمتر شاهد «رنج کشیدن» در نمادهای مختلف خواهیم بود.

از سوی دیگر ممنوعیت ارسال سفارش در حجم کمتر از 500 هزار تومان نیز باعث می شود سفارشات فروش نظم بیشتری پیدا کنند. بازگشایی نماد «شستا» همچنان می تواند مهم‌ترین تکانه بازار سرمایه در هفته جاری باشد.

در بین مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه، دلار همچنان روند صعودی دارد و هفته پیش تا مرز 28 هزار تومان هم افزایش یافت. این در شرایطی است که گمانه‌زنی‌های متعددی درباره بهبود شرایط ارزی کشور به گوش می‌رسد. از یک سو محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور درباره تازه‌ترین وضعیت بازپس‌گیری اموال ایران از کره جنوبی گفته است «شاهدیم کره‌ای‌ها علامت‌های مثبتی نشان دادند، ‌منتظر اقدام ‌عملی آنها هستیم‌.»

از سوی دیگر عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز اذعان کرده است که «بر پایه اقدامات انجام گرفته به ویژه در خصوص دسترسی به برخی منابع ارزی‌مان در خارج از کشور، برنامه هایی برای بازار ثانویه داریم که به تدریج عملیاتی خواهد شد.» همچنین روز گذشته رویترز مدعی شد که صادرات نفت ایران افزایش یافته و به حدود 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده است. مجموعه این گمانه‌زنی‌ها می تواند بر روند بازار ارز در هفته جاری تاثیرگذار باشد.

اما بازارهای جهانی این هفته با افت قابل توجه به کار خود پایان دادند. بعد از نوسانات سنگینی که در میانه‌های هفته رخ داد، معاملات پایانی نیز به دنبال آن با افت دیگری همراه شد. هر اونس طلا با کاهش 0.65 درصدی به میانه های کانال هزار و 800 دلار رسید. مس و روی نیز با افت قابل توجه به کار خود پایان دادند. هر بشکه نفت خام برنت نیز با افت اندک به کانال 41 دلار بازگشت.

 منبع: دنیای بورس

► لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس از امروز
طنین «وسپهر» در بازار سرمایه ◄

مطالب مرتبط
بنر