سود دارا سوم از «دارا یکم» و «پالایش یکم» بیشتر است؟

جمعه ، 18 مهر 1399 ، 21:48
وزیر اقتصاد در حالی از عرضه باقیمانده سهام دولت در سه بانک مطرح کشور در قالب یک صندوق ETF جدید بنام «دارا سوم» خبر داده که بازار سهام از نیمه مردادماه با ریزش های سنگین مواجه شده و میزان سودآوری و استقبال از این صندوق با پرسش های جدی روبرو است.

به گزارش بانکی به نقل از کاماپرس، اگر بخواهیم از عرضه دو صندوق سرمایه گذاری قابل معامله دولتی یعنی دارا یکم و پالایش یکم یک توصیف کلی ارائه کنیم، در مورد دارا یکم می توان از عباراتی همچون پرحاشیه ، پر ریسک، عرصه جولان دخالت های غیر موجه دولت و سازمان بورس و در مورد پالایش یکم می توان عباراتی همچون پر حرف و حدیث ، لنگر بورس در مردادماه ۹۹ ، کاتالیزور ریزش های بورس و … را به کار برد. در هر صورت کفه خوش بینی به بازدهی این دو صندوق چندان سنگین نیست و اکنون که وزیر اقتصاد از عرضه قریب الوقوع سومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله خبر داده ، سودآوری و استقبال از این صندوق آن هم در شرایطی که بورس وضعیت متعادل و اطمینان بخشی ندارد، با پرسش های جدی روبرو است.

اصلی ترین پرسش درباره عرضه صندوق دارا سوم درباره بازدهی و سود دارا سوم است به این معنی که با توجه به منفی بودن بازار و سهام موجود در پرتفوی این صندوق در اغلب روزهای یک ماه و نیم اخیر، آیا خریداران این صندوق بازدهی مطلوبی خواهند داشت؟

موضوع دیگر، تخفیف در نظر گرفته شده برای این صندوق است که وزیر اقتصاد در مورد آن صحبتی مطرح نکرد.

فرهاد دژپسند تنها به این نکته اشاره کرده است که دولت تصمیم دارد باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات را در قالب دارا سوم به بورس عرضه کند و این کار با هدف ایجاد تنوع بیشتر در بازار سرمایه و افزایش عمق بازار سهام انجام می شود.

این درحالیست که عرضه سهام دولت در قالب صندوق های ETF منتقدان سرسختی دارد که دولت را به جبران کسری بودجه از محل در ریسک قرار دادن سرمایه های سرمایه گذاران بورس متهم می کنند و حتی برخی منتقدان فروش سهام دولت در بانک ها و پالایشگاه ها در بورس را برخلاف عدالت اجتماعی می دانند.

با این اوصاف باید در انتظار روزهای آینده و انتشار اطلاعات و جزئیات بیشتر درباره عرضه سومین صندوق قابل معامله باشیم تا بتوان ارزیابی دقیق تری از سود دارا سوم یا ریسک آن ارائه کرد.

► بانک‌ها بزرگترین برنده رشد شاخص بودند
شبکه تلویزیونی بورس راه‌اندازی می‌شود ◄

مطالب مرتبط
بنر