امکان صدور و ابطال برخط صندوق‌های سرمایه گذاری

دوشنبه ، 15 شهریور 1400 ، 16:00
هم اکنون صدور و ابطال برخط (انلاین) صندوق‌های سرمایه گذاری روی اپلیکیشن‌ها امکان پذیر شد.


به گزارش بانکی به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، میثم فدایی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با صداو سیما با بیان اینکه برای نخستین بار، صندوق‌های سرمایه گذاری از بازار کسب و کارهای نوپا (استارتاپ ها) کمک می‌گیرند، افزود: در گذشته برخی از صندوق‌ها امکان ارائه خدمات به صورت برخط داشتند و پلتفرمی طراحی و به مردم ارائه می‌کردند، اما اکنون با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف، مجوز ابطال و صدور صندوق‌ها ایجاد شد تا برخی از افراد بتوانند به راحتی در صندوق‌های سرمایه گذاری کنند.


وی ادامه داد: این اپلیکیشن‌ها مورد تایید سازمان بورس است و قابلیت نقد شوندگی سریع دارد.


فدایی در رابطه با انواع صندوق‌های سرمایه گذاری گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری به دو دسته صندوق‌های قابل معامله بورسی و صندوق‌های غیر بورسی تقسیم می‌شوند.


وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰۰ صندوق سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار وجود دارد افزود: در بورس اوراق بهادار ۴ نوع صندوق سرمایه گذاری، با عنوان صندوق با درآمدثابت، صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام، صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط و صندوق‌های کالایی وجود دارد.


فدایی اضافه کرد: صندوق‌های با درآمد ثابت، دارای سود و بازده مشخص و معمولا سود آن از سپرده بانکی بیشتر است و در حال حاضرحجم این صندوق‌ها بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است که افراد زیادی در این صندوق سرمایه گذاری کرده اند.


وی گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام، و صندوق‌های مختلط برای افرادی که فرصت سرمایه گذاری کافی برای ورود مستقیم به بورس ندارند بسیار مناسب است و مزایایی آن وجود ضامن نقدشوندگی، کاهش کارمزد معاملات و وجود تحلیلگران خوب است و در حال حاضر حجم این صندوق‌ها بیش از ۶۲ هزار میلیارد تومان است.


مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود:در صندوق‌های سرمایه گذاری کالایی دو صندوق سرمایه گذاری طلا و صندوق‌های سرمایه گذاری کشاورزی وجود دارد.


وی ادامه داد: در بورس ۵ صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلا با حجم بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وجود دارد.


فدایی گفت: بسیاری از مردم با توجه به مشغله‌ای که دارند فرصت زیادی برای تحلیل سهام ندارند و بر این اساس این صندوق‌ها دارای تحلیگران موفقی هستند و می‌توانند با جمع آوری سرمایه‌های مردم و شناسایی بازارهای مختلف، در بهترین محل سرمایه گذاری کنند.


وی تصریح کرد: مزیت دیگر این صندوق ها، بحث نقدشوندگی است؛ صندوق‌های سرمایه گذاری در بورس دارای بازارگردان است و صندوق‌های خارج از بورس نیز مزیت نقد شوندگی دارند.


مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس افزود: کارمزد معاملات در صندوق‌های سرمایه گذاری بدلیل حجم بزرگ صندوق ها، تخفیف دارد است.

► قلاده‌ای برای مهار بورس
ثبت نام و احراز هویت سهامداران حقیقی در سامانه سجام الزامی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر