بررسی نوسانات بازارهای سرمایه پس از پاندمی ویروس کرونا

چهارشنبه ، 17 شهریور 1400 ، 16:13
اداره تحقیق و توسعه شرکت بورس اوراق بهادار به ارزیابی آثار پاندمی کرونا در اقتصاد جهانی و اقدامات مسؤولان در این رابطه پرداخته است.


به گزارش بانکی به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از مدیریت تحقیق و توسعه، عملکرد بازارهای اوراق بهادار همواره تحت تأثیر عوامل و متغیرهای مختلف اقتصادی (از جمله نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی) و عوامل غیراقتصادی (از جمله مسایل سیاسی، بروز رویدادهای طبیعی، تغییر فضای قانونی) قرار دارد.


تحت برخی شرایط این عوامل می‌توانند بازارهای اوراق بهادار را با مشکلات جدی مواجه کرده و مقدمات سقوط بازارهای اوراق بهادار را فراهم کنند. از جمله عوامل غیراقتصادی که اخیراً اثرات زیانباری بر عملکرد بازارهای اوراق بهادار وارد کرد پاندمی ویروس کرونا بود که باعث ایجاد بحران نقدینگی در سراسر بازارهای مالی جهانی و در نتیجه رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی شد.

به دنبال شیوع ویروس کرونا در اوخر سال 2019 میلادی، بازارهای اوراق بهادار سراسر دنیا در مارس 2020 میلادی سقوطی واقعی را تجربه کردند. پاندمی ویروس کرونا منجر به تضعیف فعالیت‌های اقتصادی شد و ادامه فعالیت برای اکثر کسب‌وکارها را با مشکل مواجه کرد.


این امر باعث ترس و نگرانی سرمایه‌گذاران در رابطه با اثر پاندمی ویروس کرونا بر اقتصاد و به تبع آن بازارهای اوراق بهادار شد و سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا برای حفظ ارزش سرمایه‌گذاری‌های خود اقدام به فروش هیجانی اوراق بهادار کرده و در نتیجه مقدمات سقوط بازارهای اوراق بهادار را فراهم کردند.


این گزارش به بررسی سقوط بازار سهام در سال 2020 میلادی در کشورهای مختلف بر اثر پاندمی کرونا می‌پردازد. همچنین در این گزارش اقدامات اتخاذ شده از طرف مسئولان اقتصادی و نهادهای ناظر بورس‌های اوراق بهادار کشورهای مختلف برای مواجهه با بحران ناشی از پاندمی ویروس کرونا و جلوگیری از سقوط بیشتر بازارهای اوراق بهادار بیان شده است.

► کنترل بازار ارز و نرخ تورم؛ اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم
انتقال ۱۵ شرکت به تابلوی پایه زرد ◄

مطالب مرتبط
بنر