جزئیات سهامداری وزارت کار از اقتصاد کشور

دوشنبه ، 16 خرداد 1401 ، 14:42

معاون وزیر کار گفت: بیش از ۶۰۰ شرکت در صندوق‌های بازنشستگی کشوری داریم که این وزارتخانه سهام‌دار آن‌هاست.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احمد خانی نوذری در همایش یک روزه شرکت‌های برتر صندوق‌های بازنشستگی تابعه وزارت کار، اظهار کرد: در کشور بالغ بر ۱۸ صندوق بازنشستگی وجود دارد که شامل سه صندوق بزرگ‌مقیاس هستند که شامل تأمین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح است که بیش از ۹۰ درصد افراد بیمه‌شده کشور را پوشش می‌دهند. در مجموع ۷۰ درصد جمعیت کشور زیر پوشش ۱۸ صندوق قرار دارند و حدود ۳۰ درصد افراد تاکنون تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی قرار نگرفته‌اند.


معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی در ایفای تعهدات قانونی نسبت به ذی‌نفعان خود دچار مشکل هستند، گفت: چهار تا پنج صندوق متکی به بودجه دولتی هستند. از سال ۱۳۹۳ تاکنون بودجه دولت برای کمک به صندوق‌ها از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که این امر نشانگر رشد وابستگی صندوق‌ها به دولت است.


خانی نوذری ادامه داد: بیشتر صندوق‌های بازنشستگی بالای ۳۰ سال عمر دارند که در این میان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر جوان محسوب می‌شود.


معاون امور اقتصادی وزارت مردم با اشاره به اینکه در آینده نزدیک بحرانی در صندوق‌ها وجود خواهد داشت، گفت: روز به روز بر حجم مصارف در صندوق‌ها افزوده می‌شود و منابع کاهش می‌یابد، در این‌باره باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شود.


وی بیان کرد: به واسطه مشکلات متعدد در اقتصاد کشور سهم بنگاه‌های اقتصادی در ایفای تعهدات صندوق‌ها کم بوده و بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی وضعیت خوبی ندارند. در همین راستا باید اقداماتی انجام شود تا با بهبود وضعیت شرکت‌ها، سهم صندوق‌ها رشد پیدا کند.


خانی نوذری با تأکید بر حفظ قدرت خرید بازنشستگان، گفت: سالخوردگی جمعیت و تعداد مستمری بگیران رو به افزایش است و باید یک تصویر دقیق از نظام بنگاه‌داری در صندوق‌ها داشته باشیم.


وی خاطرنشان کرد: شرایط بنگاه‌داری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تفکیک استان‌ها، حجم شرکت‌ها و بنگاه‌ها بررسی شده است.


معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی به سه شیوه به این وزارتخانه به ارث رسیده است، گفت: بخشی از شرکت‌ها و بنگاه‌ها سرمایه‌گذاری‌های جدید هستند، بخشی رد دیون دولت در واگذاری بنگاه‌ها و بخشی نیز بابت بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی بوده که به تملک صندوق‌ها درآمده است.


وی تأکید کرد: بیش از ۶۰۰ شرکت در صندوق‌های بازنشستگی کشوری داریم که این وزارتخانه سهام‌دار آن‌هاست که بالغ بر ۴۰۰ شرکت به صورت کنترل مدیریتی در اختیار وزارت قرار گرفته که این شرکت‌ها ۸ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارند.


خانی نوذری گفت: این وزارتخانه در ۳۲ درصد بنگاه‌ها حضور مدیریتی، ۴۴ درصد حضور کنترلی و ۲۴ درصد حضور غیرمدیریتی دارد.


معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: این بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی در ۳۵ حوزه صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بر اساس اطلاعات سال ۱۳۹۹، سرمایه ثبتی در شرکت‌های کنترل مدیریتی ۷۵ هزار میلیارد تومان بوده است. در سال ۱۴۰۰ نیز شاهد افزایش سرمایه شستا و بانک رفاه کارگران بوده‌ایم.


خانی نوذری گفت: سازمان تأمین اجتماعی در ٣۷۴ شرکت کنترل مدیریتی، صندوق بازنشستگی کشوری در ۱۷۰ شرکت و در پنج هولدینگ، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در ۴۵ شرکت، صندوق فولاد در ۳۵ شرکت و صندوق آینده‌ساز در حوزه سرمایه‌گذاری ساختمانی سهام دار است.


وی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم سامانه‌ای پایشی از اطلاعات بنگاه‌های اقتصادی راه‌اندازی کنیم تا از این طریق بر صندوق‌ها مدیریت داشته باشیم که این امر به عدالت سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف کشور کمک خواهد کرد.

► نماد شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس در فرابورس درج شد
آغاز پرداخت سود سهام عدالت افرادی که سود نگرفته‌اند ◄

مطالب مرتبط
بنر