تصویری/ خشونت کارکنان شهرداری در ساماندهی کارتن خواب ها

يكشنبه ، 27 آذر 1390 ، 15:42

چند سالی است مسئولان شهرداری تهران با سرد شدن هوا از ساماندهی کارتن خواب‌ها صحبت می‌کنند و از ساماندهی بی‌خانمان‌ها آمار می‌دهند.این در حالی است که بسیاری از شهروندان از ضرب و شتم و بدرفتاری‌هایی که با بی‌خانمان‌ها می‌شود خبر ندارند و شهرداری تاکنون پشت صحنه را مخفی نگه‌داشته است.


پس از انتشار عکس‌های ضرب و شتم کارتن خواب‌ها توسط شهرداری در روزنامه ایران این موضوع در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد طوری که پروین احمدی‌نژاد، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در روزهایی که هوا رو به سردی رفته موضوع برخورد با کارتن‌خواب‌ها صحنه زشتی را رقم زده و مأموران شهرداری با باتوم و کابل این افراد را وارد خودروی شهرداری کرده و به گرمخانه منتقل می‌کنند. وی با بیان این‌که این نوع رفتار غیرانسانی است، تصریح کرد: اگر این افراد معتاد یا ولگرد هم باشند مرجع دیگری باید به آنها رسیدگی کند و جرمشان در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گیرد. باید شأن و حیثیت اینها نیز رعایت شود حتی اگر معتاد و ولگرد باشند. احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که کلمه جمع‌آوری جنبه خوبی ندارد و برای انسان به کار نمی‌رود، خاطر نشان کرد: مسئولان شهرداری باید در این زمینه پاسخگو باشند چرا که اعمال این برخوردها تأثیر بسیار بدی در فضای عمومی دارد. در ادامه اظهارات احمدی‌نژاد، تقوی معاون حقوقی شهرداری تهران پشت تریبون حاضر شد و در پاسخ این اظهارات، گفت: تقصیر شهرداری این است که مسئولیت‌هایی را می‌پذیرد که متولیش شهرداری نیست و جور سازمان بهزیستی را می‌کشد چرا که این مسئولیت به عهده سازمان بهزیستی بوده است!

بسیاری از شهروندان هم که کمتر کارتن خواب در شهر می‌بینند از این موضوع خوشحال می‌شوند چون از نحوه برخورد شهرداری با این افراد بی‌خبر هستند. نیروهای شهرداری هنگام جمع‌آوری کارتن خواب‌ها، این افراد بی‌پناه را به بدترین شکل کتک می‌زنند. در دست داشتن باتوم و کابل نشان از این موضوع می‌دهد.حتی با شوکر به آنها آسیب می‌رسانند.این کار شهرداری وقتی عجیب‌تر به نظر می‌رسد که کارتن خواب‌ها نه تنها توان فرار بلکه فرصت و نای مقاومت ندارند.

این موضوع نه تنها در عکس‌ها دیده می‌شود بلکه کارشناسان بروز این رفتار را از سوی شهرداری تأیید می‌کنند.

 

 

دکتر مصطفی اقلیما، مددکار اجتماعی و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران می‌گوید: بارها درباره این رفتار شهرداری با بی‌خانمان‌ها به آنها تذکر دادیم اما اثر بخش نبوده است. او ادامه می‌دهد: هنگام جمع‌آوری بی‌خانمان‌ها باید مددکار اجتماعی همراه نیروهای شهرداری باشد اما این موضوع رعایت نمی‌شود. وقتی موضوع را بررسی کردیم متوجه شدیم به دلیل رفتار‌های خشن و غیرانسانی نیروهای شهرداری هیچ مددکاری حاضر نیست آنها را همراهی کند.اقلیما می‌گوید: بدرفتاری‌ها را مددکارانی که قبلاً هنگام جمع‌آوری کارتن خواب‌ها حضور داشتند به ما گزارش داده‌اند و این کارچند سال است که انجام می‌شود.

 

این مددکار اجتماعی دلیل این رفتار شهرداری تهران را چنین توضیح می‌دهد: مؤسسه‌ای که این افراد را جمع‌آوری و نگهداری می‌کند به ازای هر نفر مبلغی را از شهرداری دریافت می‌کند. به همین دلیل این موسسه سعی می‌کند افراد بیشتری را جمع‌آوری کند تا پول بیشتری گیرشان بیاید!

او می‌گوید: این افراد حداکثر یک ماه بعد رها می‌شوند و دوباره با همان بدرفتاری و خشونت جمع‌آوری می‌شوند و هر بار سودی را نصیب مؤسسه‌ای می‌کند که با شهرداری در این زمینه همکاری دارد." به گفته رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران، از نظر قانون کسی نمی‌تواند مزاحم افرادی شود که در خیابان می‌خوابند.تنها درصورت وقوع جرم مشهود و وجود شاکی خصوصی می‌توان کسی را دستگیر کرد.شهرداری تهران معتقد است کارتن خواب را به محیط مناسبی به نام «گرمخانه» منتقل می‌کند اما چرا این افراد خوابیدن در سرما را به گرمخانه ترجیح می‌دهند؟ اقلیما این سؤال را چنین پاسخ می‌دهد: "محل‌های نگهداری بی‌خانمان‌ها که شهرداری به آن گرمخانه می‌گوید بسیار آلوده است.کارتن خواب‌ها ترجیح می‌دهند در خیابان بخوابند و سرما را تحمل کنند اما به بیماری‌های مختلف دچار نشوند.

 

 

به گفته او گرمخانه‌ها بوی تعفن می‌دهد طوری که نمی‌شود آن جا را تحمل کرد و شهرداری هیچ استانداردی برای نگهداری کارتن خواب‌ها ندارد.

این مددکار اجتماعی می‌گوید:‌ برای این که مردم کارتن خواب‌ها را در شهر نبینند و چهره شهر زشت نشود این افراد را جمع‌آوری و در محل‌های نامناسب نگهداری می‌کنند. برای شهرداری وضعیت این افراد مهم نیست. موضوع مهم برای آنها «تبلیغات» است.

او تأکید می‌کند: هدف از جمع‌آوری متکدیان، کارتن خواب‌ها و افراد بی‌خانمان به دست آوردن پول و خوراک برای تبلیغات است. شهرداری سعی می‌کند به روش‌های خشن افراد بیشتری را بگیرد تا بتواند آمار بیشتری اعلام کند.

اقلیما همچنین عنوان می‌کند: متکدیان و کارتن خواب‌ها را جریمه می‌کنند و حتی پولی که همراه دارند را به عنوان جریمه می‌گیرند! بنا براین نگهداری کردن چند روز یا یک ماه از آنها خدمتی به بی‌خانمان‌ها محسوب نمی‌شود.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران بیان می‌کند: متأسفانه برای انسان‌ها ارزش قائل نمی‌شوند. با بی‌خانمان‌ها بد رفتاری می‌شود و آنها توان شکایت و دفاع از خودشان را ندارند.شهرداری تهران با گردن کلفتی آنها را ضرب و شتم می‌کند تا شهر را به شهروندان، زیبا نشان دهد اما بسیاری از مردم از این زشتی‌ها بی‌خبر هستند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► چرا در روزهای اخیر قیمت ارز افزایش پیدا کرده است و ریشه های آن در چیست؟
تقدیر مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی از بانک رفاه ◄

مطالب مرتبط
بنر