اطلاعات دانشگاهی رشته نرم افزار

شنبه ، 3 دی 1390 ، 13:19

 

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر - نرم افزار - مقطع کارشناسی
در اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جمله بند"ب" اصل دوم و بندهای 2و12و اصل سوم و ایجاد شرایط تحقق بند 4 همین اصل و نیز اجرای اصل سی ام بند 7 چهل و سوم و ایجاد شرایط تحقق بندهای 8و 9 این اصل و اصول دیگر و نظر به اهمیت روز افزون فن و دانش کامپیوتر و گسترش تصادی کاربرد آن در تمام زمینه های حیات بشری و نیاز فزاینده تکنولوژی و علوم معاصر به کامپیوتر پس از بررسی و مطالعه در ابعاد گسترده این صنعت دوره کارشناسی مهندسی کامپیوتر با مشخصات زیر تدوین شده است.


طول دوره تحصیل
طول متوسط این دوره 4 سال است و برنامه درسی آن برای 8 ترم طرح ریزی شده است. طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل، مدت هر واحد درس نظری 17 ساعت، عملی و آزمایشگاهی و کارگاهی 51 ساعت و طول مدت کارآموزی 2 ماه کاری میباشد.
تعیین گرایش تخصصی دانشجویان دوره کارشناسی مهندسی کامپیوتر میتواند پس از گذراندن موفقیت آمیز حداقل 50 واحد از دروس پایه و اصلی و براساس انتخاب دانشجو و امتیاز او ( با استفاده از رابطه زیر) توسط گروه آموزشی انجام گیرد.


تعداد واحدها
دروس عمومی 20 واحد
دروس پایه 21 واحد
دروس اصلی 59 واحد
دروس تخصصی 25 واحد
دروس اختیاری 15 واحد
دروس اختیاری 15 واحد
جمع کل واحدها 140 واحدها


نقش و توانایی یا کارایی
فارغ التحصیلان این دوره قابلیت و مهارتهای زیر را خواهند داشت:
1- بررسی و شناسایی سیستمهای کامپیوتری به منظور انتخاب و سفارش سخت افزار و یا نرم افزار بهینه، هدایت و نظارت در نصب و بهره برداری ازآنها.
2- ارائه روشهای عیب یابی اصلاح و تکمیل سیستمهای سخت افزاری و یا نرم افزاری موجود و نظارت بر این امور.
3- طراحی، ساخت و راه اندازی سیستمهای جدید سخت افزاری و یا نرم افزاری
4-تشخیص لزوم استفاده از کامپیوتر در کنترل عملیات در محیط های مختلف
5-شناسایی تکنیکهای جدید طراحی و ساخت کامپیوتر ، ارزیابی و بکارگیری آنها.


ضرورت و توانایی
تربیت کارشناسان مهندسی کامپیوتر با توجه به موارد روشن میشود.
1- توسعه و گسترش روز افزون تکنولوژی کامپیوتر و دانش آن
2- نقش حیاتی دانش و تکنولوژی کامپیوتر در جمع زمینه های علمی، صنعتی، اقتصادی، مدیریتی آموزش و پژوهشی
3- لزوم ارتقاء سطح دانش جامعه در زمینه دانش و تکنولوژی کامپیوتر
4- لزوم همگانی جامعه با پیشرفتهای نوین در جوامع پیشرفته

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر - نرم افزار - مقطع کارشناسی ارشد
کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار دوره ای است مشتمل بر دروس نظری و عملی و برنامه تحقیقاتی در زمینه های طراحی برنامه ها و سیستم ها نرم افزاری بزرگ مه بصورت امن، حفاظت شده و قابل اطمینان تعریف می شوند. فارغ التحصیلان این دوره مهارتهای را در زمینه اصول توسعه برنامه ها و سیستمهای برنامه سازی، نحوه ارزیابی و تایید یک برنامه و یا سیستم برنامه سازی، نحو تعریف ویژگیهای یک سیستم بزرگ و نحوه آنالیز آن نحوه تکامل سیستمهای نرم افزاری در نسلهای مختلف نحوه طراحی نرم افزارهائی که دارای ویژگیهای قابل فهم بودن و قابل اصلاح بودن میباشد و نحوه تایید ویژگیهای و مشخصات خاص موجود در یک سیستم نرم افزاری بزرگ را کسب می کنند.


هدف از این دوره تربیت افرادی است که با تولید، توسعه و تکمیل سیستمهای نرم افزاری بزرگ و برنامه ریزی در جهت بهره گیری موثر از امکانات موجود، حرکت به سوی استقلال فنی را در عصر انفورماتیک موجب شوند.


طول دوره تحصیل
شکل نظام این دوره نیمسالی و مدت این دوره بطور متوسط 2 سال است.
تعداد واحدها
دانشجو برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار بایستی علاوه بر دروس جبرانی، 32 واحد درسی و تحقیقاتی را بشرح زیر بگذارند.
اصلی و تخصصی 21 یا 24 واحد
سمینار 2 واحد
پروژه 6 یا 9 واحد
جمع 32 واحد


دروس جبرانی
دروس زیر بعنوان دروس جبرانی این دوره پیشنهاد می شوند. انتخاب نهایی دروس جبرانی با گروه آموزشی است. دانشجو موظف است دروس جبرانی را طبق آئین نامه های مربوطه بگذراند.
معماری کامپیوتر
اصول طراحی سیستم های عامل
ساختمان داده ها و الگوریتم ها
ریاضیات مهندسی
نظریه زبانها و ماشین ها


نقش و توانایی یا کارایی
الف- طراحی سیستمهای نرم افزاری بزرگ نظیر پایگاه داده ها، سیستمهای عامل، زبانهای برنامه سازی، کامپایلرها و سیستمهای خبره، سیستمهای حفاظت داده
ب- قابلیت تولید نرم افزارهائی که توسعه اتوماتیک نرم افزارها را ممکن میسازند نظیر ویرایشگرهای متن، ویرایشگرهای صفحه، ویرایشگرهای مبتنی بر نحو
ج- هدایت پروژه نرم افزاری در مراکز تحقیقاتی کشور
د- ارزیابی کارآئی و صحت سیستمهای نرم افزاری و فرمول کردن نیازها
ه- استخدام در موسسات آموزشی کشور

بررسی گرایش نرم افزار در دکترا:
معرفی رشته مهندسی کامپیوتر - نرم افزار - مقطع دکترای تخصصی (Ph.D)
دوره دکتری مهندسی کامپیوتر بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی در این زمینه است که به اعطای مدرک میانجامد و مجموعه ای هماهنگ از فعالیتهای آموزشی- پژوهشی در معماری کامپیوتر، سیستم های نرم افزاری، نظریه محاسبات و الگاریتم، هوش مصنوعی را در بر می گیرد.
محور اصلی فعالیتهای علمی دوره دکتری، به تناسب موضوع، تحقیق نظری، تحقیق تجربی و یا تلفیقی از این دو است و آموزش وسیله بر طرف ساختن کاستیهای اطلاعاتی داوطلب و هموار ساختن راه وصول به اهداف تحقیق است.


طول دوره تحصیل
دوره دکتری مهندسی کامپیوتر دارای دو مرحله آموزشی و پژوهشی میباشد. نحوه شروع و خاتمه هر مرحله و حداقل و حداکثر طول دوره مطابق آیین نامه دوره دکتری است.
مرحله آموزشی
در مرحله آموزشی دوره دکتری مهندسی کامپیوتر، گذراندن حداقل 24 واحد در یک گرایش اصلی و 2 گرایش فرعی بشرح زیر اجباری است. این دروس متفاوت با دروسی میباشد که دانشجو در دوره های قبلی گذرانده است:
الف: حداقل 12 واحد درسی می بایستی در ارتباط با گرایش اصلی باشد.
ب: حداقل 6 واحد درسی می بایستی در ارتباط با هریک از دو گرایش فرعی باشند.

تبصره1: منظور از گرایش، عبارتست از یک زمینه علمی و منظور از درسهای یک گرایش عبارتست از مجموعه ای از دروس که در این زمینه علمی و منظور از درسهای یک گرایش عبارتست از مجموعه ای از دروسی که در این زمینه برنامه ریزی شده اند. تشخیص هماهنگی و تعلق دروس به یک گرایش خاص بعهده کمیته تحصیلات تکمیلی است.
تبصره 2: موضوع رساله دکتری باید درگرایش اصلی باشد.
تبصره 3: یکی از گرایشهای فرعی میباستی خارج از رشته تحصیلی دانشجو شود.
تبصره 4: در گرایش فرعی دانشجو که خارج از رشته اصلی او میباشد، دروس گذرانده شده می بایستی در سطح کارشناسی ارشد و یا دکتری آن گرایش باشند چنانچه برای گذراندن این دورس دانشجو دروس پیش نیاز آنها را نگذرانده باشد. موظف است دروس پیش نیازرا بعنوان دروس جبرانی بگذراند. تعداد واحد این دروس نبایستی از 6 واحد تجاوز نماید.
تبصره 5: دروس اختیاری مقطع کارشناسی ارشد هر گرایش که در دوران تحصیل کارشناسی ارشد توسط دانشجو اخذ نشده میتواند در دوره دکتری اخذ شود. ضمناً دروس اجباری مقطع کارشناسی ارشد یک گرایش میتواند بعنوان دروس زمینه فرعی گرایش دیگر در دوره دکتری اخذ شود. دانشجویان در طول دوره تحصیل خود و قبل از آزمون جامع میتوانند حداکثر دو درس و یا شش واحد تحت عنوان مباحث پیشرفته بگذرانند. هدف از این درس، ارائه و بررسی پیشرفته مطالب و مباحث جدید در زمینه های تحقیقی است که امکان ارائه آن در قالب یک درس کلاسیک فراهم نشود، و یا هنوز برنامه درس به تصویب شورای عالی برنامه ریزی نرسیده باشد. عنوان و برنامه درس باید قبل از ثبت نام دانشجو به تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده رسیده و اخذ درس میتواند بصورت فردی یا گروهی باشد.
تبصره 6: هر دانشکده میتواند دروسی را که در شورای تحصیلات تکمیلی خود تصویب نموده است (عنوان سرفصل و درس) جهت افزودن بر فهرست دروس تخصصی، به کمیته مهندسی کامپیوتر شورای عالی برنامه ریزی پیشنهاد نماید.
تبصره 7: می بایستی دانشجو حداقل 4 درس از دروس گرایش اصی را قبلاً در کارشناسی ارشد گذرانده باشد در غیر اینصورت دانشجو موظف است مابقی دروس را بعنوان دروس کمبود بگذراند.
تبصره 8: کلیه دروسی که دانشجو در دوره دکتری می گذراند متفاوت با دروسی میباشد که دانشجو قبلاً گذرانده است.
تبصره 9: دانشجو موظف است قبل از شروع دومین نیمسال تحصیلی خود، استاد راهنمای خود را انتخاب نماید. در همین زمان کلیات زمینه تحقیقاتی دانشجو و ریز درس مربوطه باید توسط دانشجو و زیر نظر استاد راهنما تهیه و به تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده برسد.


تعداد واحدها
دروس گرایش سیستم های نرم افزاری :
1- سیستم عامل پیشرفته 3 واحد
2- سیستمهای بی درنگ 3 واحد
3- طراحی نرم افزارهای مطمئن 3 واحد
4- کامپایلر پیشرفته 3واحد
5- پایگاه داده پیشرفته 3 واحد
6- مهندسی دانش و سیستم های خبره 3 واحد
7- مدلسازی و ارزیابی سیستم های کامپیوتری 3 واحد
8- تحلیل و طراحی الگاریتم های پیشرفته 3 واحد
9- تحلیل و طراحی الگاریتم های موازی 3 واحد
10- مهندسی نرم افزار پیشرفته 3 واحد
11- حفاظت داده ها 3 واحد 3 واحد
12- طراحی سیستم های پایگاه داده خیلی بزرگ 3 واحد
13- سیستم های تصمیم یار 3 واحد
14- امنیت سیستم های نرم افزاری 3 واحد
15- برنامه نویسی موازی 3 واحد
16- سیستم های مبتنی بر دانش 3 واحد
17- طراحی واسط کاربر 3 واحد
18- فرآیندهای اتفاقی 3 واحد
19- سوپر کامپایلر 3 واحد
20- پایگاه داده توزیع شده 3 واحد
21- سیستم های عامل توزیع شده 3 واحد
22- پایگاه داده اسنتاجی 3 واحد
23- طراحی و پیاده سازی نرم افزار زبانهای برنامه نویسی تابعی 3 واحد
24- طراحی و پیاده سازی نرم افزار زبانهای برنامه نویسی منطقی 3 واحد
25- مباحث پیشرفته در سیستم عامل 3 واحد
26- مباحث پیشرفته در سیستم های بی درنگ3 واحد
27- مباحث پیشرفته در نرم افزارهای شبکه 3 واحد
28- مباحث پشرفته در محاسبات تحمل پذیر خطا ی 3 واحد

 

► اخراج دو معلم دبستان در پی نزاع فیس بوکی
فوت کوزه گری رشته نرم افزار ◄

مطالب مرتبط
بنر