آیا فیس بوک باعث طلاق می شود؟

سه شنبه ، 13 دی 1390 ، 08:41

طی روز های اخیر اخبار متعددی در خصوص تاثیرفیس بوک در یک سوم جدایی ها مطرح شده است. اما آیا فیس بوک به تنهایی عاملی برای طلاق و جدایی است؟

برکسی پوشیده نیست که هیچ ازدواجی با هدف جدایی شکل نمی گیرد، اما بعضا پیش می آید که مسیر زندگی افراد از یکدیگر جدا شده و به طلاق منجر شود.

متخصصان سالها در خصوص علل و عوامل موثر بر این پدیده اجتماعی تحقیق کرده اند و هریک عواملی را در این امر موثر می دانند.
اغلب متخصصان عواملی چون عدم توافق و تفاهم اخلاقی, عدم توافق در مسائل جنسی(زناشویی), اعتیاد, خیانت, مشکلات اقتصادی, تفاوت های فرهنگی و... را در این امر موثر می دانند.


اما نقش فیس بوک به عنوان شبکه اجتماعی که گستردگی فراوانی دارد، این روزها بیش از هر زمان دیگری مطرح گردیده و کانون توجه محققان قرار گرفته است.

انحلال روابط زناشویی مدت ها پیش از اجرای خطبه طلاق در ذهن, قلب و احساس زوجین شکل می گیرد. از این روی هر عامل خارجی می تواند در تسریع این روند تاثیر گذار باشد، اما مسلما میزان تاثیرگذاری این عوامل یک اندازه نیست.

زوجینی که مدتهاست از لحاظ احساسی و بعضا جنسی هیچ گرایشی به یکدیگر ندارند، در برابر ورود عناصر خارجی تاثیر پذیراند وشاید به دنبال راهکاری برای برون رفت از وضع موجود می گردند.

به همین سبب هر عامل یا فردی خارج از چارچوب روابط زناشویی ممکن است افراد را به سمت خویش بکشد. سالها پیش مزاحمین تلفنی را یکی از عوامل اصلی طلاق می دانستیم، اما بعد از همه گیر شدن دستگاه های شماره خوان به دنبال مقصر دیگری بودیم. طی سالهای اخیر هم مسیرها به شبکه های اجتماعی ختم می شود، در حالی که ریشه مشکل را می بایست در جای دیگر جست و جو کرد.

شبکه های اجتماعی هم مانند کامپیوتر, اینترنت و تلفن همراه یک ابزار و تکنولوژی هستند که به شیوه های متعدد می توان از آن استفاده کرد و در صورتی که درست مورد استفاده قرار گیرد مشکل ساز نخواهند بود.

اگر چه ممکن است فیس بوک یا هر عامل خارجی دیگری در تسریع روند جدایی افراد موثر باشد، با این وجود مسلما ازدواج های موفقی که بر پایه ثابت و استوار بنا شده اند به سبب عضویت زوجین در فیس بوک به جدایی ختم نمی شود.

هیچ یک ازتحقیقات کارشناسان ثابت نکرده که عدم عضویت در فیس بوک به معنای تضمین موفقیت یک ازدواج است. تکنولوژی هر روز در حال توسعه وپیشرفت است. امروز شبکه های اجتماعی و فردا تماس های ویدئویی و هزاران تکنولوژی دیگر .


به نظر می رسد مقصر دانستن یک تکنولوژی فاقد شعور و آگاهی در یک پدیده اجتماعی چند وجهی و بسیار پیچیده، تحلیلی ساده انگارانه از یک واقعیت خواهد بود.

 

 

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام های استان خوزستان-12 دی 90-قسمت ششم
استخدام های استان خوزستان-12 دی 90-قسمت پنجم ◄

مطالب مرتبط
بنر